Salah n silap... Jgn menghukum...

Petang tadi,aku ubah selera berbuka kat luar... Kat KB Mall...(xde tempat lain ke???)... Aku dating ngan Suria... Nenek tiri aku...huhuhu... sje je ubah angin.. Erm... Semua orang tegur aku pelik hari nie...Apa yang pelik??? Adakah aku makin comey???huhuhu...jgn marah ye semua... hehee.. Entah la..aku pun xtau..apa yg pelik tue... hehehe... Yang panas atinye ada pula orang ckp aku hari nie sopan... Xbising...sunyi kolej... betul2 xpatut... Aku bising masalah...aku xbising pon masalah bg dierorg...Dierorg nak yang mana satu nie... Sama macam Pak cik Man(driver bas KTD)... asal aku diam jek mula cop aku sakit gigi.. Tapi bila aku bising dalam bas tue... mula la keluar ayat dier..." Bo...bo...kecek,sa...Zikir gak sket...dapat phalo..nie x..kecek jek... kecek xberenti2...bahayo nie" aku boleh ingat skrip dier...huh... xpela.. Aku ialah aku... Erm... Tadi chat ngan salah seorg sahabat aku... cakap sal rokok... dier xpercaya aku penah try isap rokok... mungkin dgn penampilan aku skrg dier boleh xpercaya... kalo dier tgk penampilan aku yg dulu, dier percaya... aku hanya kongsi... Tapi xsangka... begitu cepat tanggapan buruk yg diberi... "Aku da mula xrespect ko...sori" Sedangkan tue hal yg lepas...tp xpe..aku xnak salahkan dier atau sesape... dier berhak fikir guna pemikiran dier... memang dulu aku pernah try merokok... xpercaya? xpercaya,sudah... xde paksaan...hanya perkongsian... terus terang aku katakan... aku seorg yg berani mencuba dan suka mencuba... Selagi aku xcuba sesuatu tue,aku akan terus tertanya2 soal tue... Contohnye rokok tadi... Waktu aku form 5.Asalnya aku hanya tengok membe aku,Ikhwan n Zakuan merokok... Aku pelik..Apa yang best? Aku tengok macam nikmat je... Aku tanya dierorg apa yg bersarang dalam fikiran aku... dierorg cakap rasanya macam gula2... gula2?mesti best... Tau2 la fikiran aku dulu... Aku pon xpasti apa yg dikatakan tue 1 kebenaran atau kepalsuan semata2... untuk dapatkan kepastian,aku berkeinginan untuk mencuba... aku bgtau membe2 aku tue... Terkejut yang amat dierorg... Yela.. Aku perempuan...muda... nak merokok... dierorg xnak bg... aku pujuk. Hanya untuk merasa... Dier berjaya dipujuk. Sekali aku sedut,huh! terbatuk2 aku...Sakit n perit kat kerongkong... Tapi aku dapat rasakan hujung rokok yg dguna utk lapisan rokok tue manis... mungkin itu yg dikatakan rasa gula2... Tapi lepas hari tue aku xberani isap sebab masalah pernafasan yg aku alami waktu tue makin teruk... Tapi waktu tue aku bangga... Aku ada pengalaman...hehehe... Ada lagi insan yg se kurang respect aku? Atau merasakan aku seorg remaja yg xberwawasan? erm... ikutlah... aku xleh paksa... tapi apa yang aku pegang sampai skrg, xde insan suci yg xde masa lampau n xde insan berdosa yg xde masa depan... ikutkan byk salah aku buat dulu... persoalan... perlu ke aku di hukum kerana dosa n silap salah yg lps? Xde manusia yangsempurna kan? So, jgn mudah menghukum... Ingatlah... Kita dididik untuk mendidik dan dipimpin utk memimpin... didiklah sebaiknya n pimpinlah seutuhnya...

2 comments:

SyAhmaN said...

alhamdulillah..perkongsian yang baik..mga sejarah lama mematangkan diri..esok lusa benda berbahaya yang lain pula datang, jangan dicuba..
moga Allah melindungi sentiasa..

p/s:-
ikut pesan loqman al hakim...
ingat 2 perkara lupakan 2 perkara..
ingat kebaikan orang lupakan kebaikan diri,
ingat kejahatan diri,lupakan kejahatan orang

AiMaN said...

Alhamdulillah...
perkongsian yg menarik...
menghukum seolah-olah 1 perbuatan d0sa yg b0leh murtad ke!?astarghfirullah...
betul²..betul kata Sa...tiada manusia sempurna selain Rasulullah...
Hmm...br0 hrp,sampai tahap rokok je lah ye!..Hehe~ :D
Salam.

 

SALING BERPESAN

EMPUNYA BLOG

EMPUNYA BLOG

UKHUWAH KERANA-NYA..

UKHUWAH KERANA-NYA..

Adward dari Pereka cerita

Followers

KOMUNITI TEMAN INTEAM

FAMILI UNIC

NASYID FM

HALUAN SISWA