Salah n silap... Jgn menghukum...

Petang tadi,aku ubah selera berbuka kat luar... Kat KB Mall...(xde tempat lain ke???)... Aku dating ngan Suria... Nenek tiri aku...huhuhu... sje je ubah angin.. Erm... Semua orang tegur aku pelik hari nie...Apa yang pelik??? Adakah aku makin comey???huhuhu...jgn marah ye semua... hehee.. Entah la..aku pun xtau..apa yg pelik tue... hehehe... Yang panas atinye ada pula orang ckp aku hari nie sopan... Xbising...sunyi kolej... betul2 xpatut... Aku bising masalah...aku xbising pon masalah bg dierorg...Dierorg nak yang mana satu nie... Sama macam Pak cik Man(driver bas KTD)... asal aku diam jek mula cop aku sakit gigi.. Tapi bila aku bising dalam bas tue... mula la keluar ayat dier..." Bo...bo...kecek,sa...Zikir gak sket...dapat phalo..nie x..kecek jek... kecek xberenti2...bahayo nie" aku boleh ingat skrip dier...huh... xpela.. Aku ialah aku... Erm... Tadi chat ngan salah seorg sahabat aku... cakap sal rokok... dier xpercaya aku penah try isap rokok... mungkin dgn penampilan aku skrg dier boleh xpercaya... kalo dier tgk penampilan aku yg dulu, dier percaya... aku hanya kongsi... Tapi xsangka... begitu cepat tanggapan buruk yg diberi... "Aku da mula xrespect ko...sori" Sedangkan tue hal yg lepas...tp xpe..aku xnak salahkan dier atau sesape... dier berhak fikir guna pemikiran dier... memang dulu aku pernah try merokok... xpercaya? xpercaya,sudah... xde paksaan...hanya perkongsian... terus terang aku katakan... aku seorg yg berani mencuba dan suka mencuba... Selagi aku xcuba sesuatu tue,aku akan terus tertanya2 soal tue... Contohnye rokok tadi... Waktu aku form 5.Asalnya aku hanya tengok membe aku,Ikhwan n Zakuan merokok... Aku pelik..Apa yang best? Aku tengok macam nikmat je... Aku tanya dierorg apa yg bersarang dalam fikiran aku... dierorg cakap rasanya macam gula2... gula2?mesti best... Tau2 la fikiran aku dulu... Aku pon xpasti apa yg dikatakan tue 1 kebenaran atau kepalsuan semata2... untuk dapatkan kepastian,aku berkeinginan untuk mencuba... aku bgtau membe2 aku tue... Terkejut yang amat dierorg... Yela.. Aku perempuan...muda... nak merokok... dierorg xnak bg... aku pujuk. Hanya untuk merasa... Dier berjaya dipujuk. Sekali aku sedut,huh! terbatuk2 aku...Sakit n perit kat kerongkong... Tapi aku dapat rasakan hujung rokok yg dguna utk lapisan rokok tue manis... mungkin itu yg dikatakan rasa gula2... Tapi lepas hari tue aku xberani isap sebab masalah pernafasan yg aku alami waktu tue makin teruk... Tapi waktu tue aku bangga... Aku ada pengalaman...hehehe... Ada lagi insan yg se kurang respect aku? Atau merasakan aku seorg remaja yg xberwawasan? erm... ikutlah... aku xleh paksa... tapi apa yang aku pegang sampai skrg, xde insan suci yg xde masa lampau n xde insan berdosa yg xde masa depan... ikutkan byk salah aku buat dulu... persoalan... perlu ke aku di hukum kerana dosa n silap salah yg lps? Xde manusia yangsempurna kan? So, jgn mudah menghukum... Ingatlah... Kita dididik untuk mendidik dan dipimpin utk memimpin... didiklah sebaiknya n pimpinlah seutuhnya...

Ramadhan Kelapan...

Hari nie sendiri lagi... Bosan! Aku bosan macam nie jek... Hasnul,Bah... cepatla balik... Bosan nie... Erm...Dalam 2 hari nie,setiap kali aku nak keluar beli makanan berbuka,ALLAH selalu izinkan hujan... Aku terpaksa makan biasa2 jek... Sahur tadi pon aku makan roti je 2 keping ngan milo... (Boikot2...!huhuhu) xde semangat nak sahur. Nie pon Alhamdulillah de insan baik hati sanggup kejutkan aku. Mekasih... Hehehe... Semalam aku dapat TERASING! Sahabat aku hadiahkan... hehehe... Thanks! Nie novel kedua dier hadiahkan... hehee...Hari nie aku pergi kolej lewat dari biasa. 8.30 pagi... Biasanya 7.30 pagi... Xchat sangat...sebab tue lewat. Lepas subuh tadi pon tidur balik sebab xtahan sakit... Kalo ibu tau sesape ade kan best... De org layan... Nie x... kena tanggung sendiri... tp xpe.. Maisarah Ghazali kena belajar berdikari. Tadi sepatutnya ada kelas Animasi,9 pagi. Tapi batal. Anjak ke 3.30 ptg...Penatla macam nie... Bulan pose sepatutnya abis la awal... ikutkan jadual hari nie kelas aku abis 2.30 ptg... erm... Tapi Puan cakap,tgk dulu... Kalo xramai,kelas batal la ptg tue sebab ramai pelajar balik cuti MERDEKA... erm..ok lah... nak rehat plak.. Pening.. jap lagi pukul 12.30 de kelas lagi... Kelas Audio Video... Sambung nantila ek...

Perkongsian lagi...

Kat sini aku nak kongsikan apa yg diemailkan oleh sahabat aku,Mael. Sekadar renungan bersama...

SEBELUM...........

Hari ini sebelum kita mengatakan kata-kata yang tidak baik,
Fikirkan tentang seseorang yang tidak dapat berkata-kata sama sekali.

Sebelum kita mengeluh tentang rasa dari makanan,
Fikirkan tentang seseorang yang tidak punya apapun untuk dimakan.

Sebelum anda mengeluh tidak punya apa-apa,
Fikirkan tentang seseorang yang meminta-minta dijalanan.

Sebelum kita mengeluh bahawa kita buruk,
Fikirkan tentang seseorang yang berada pada keadaan yang terburuk di dalam hidupnya.

Sebelum mengeluh tentang suami atau isteri anda,
Fikirkan tentang seseorang yang memohon kepada Tuhan untuk diberikan teman hidup.

Hari ini sebelum kita mengeluh tentang hidup,
Fikirkan tentang seseorang yang meninggal terlalu cepat.

Sebelum kita mengeluh tentang anak-anak kita,
Fikirkan tentang seseorang yang sangat ingin mempunyai anak tetapi dirinya mandul.

Sebelum kita mengeluh tentang rumah yang kotor kerana pembantu tidak mengerjakan tugasnya,
Fikirkan tentang orang-orang yang tinggal dijalanan.

Dan di saat kita letih dan mengeluh tentang pekerjaan,
Fikirkan tentang pengangguran, orang-orang cacat yang berharap mereka mempunyai pekerjaan seperti kita.

Sebelum kita menunjukkan jari dan menyalahkan orang lain,
Ingatlah bahawa tidak ada seorangpun yang tidak berdosa.

Dan ketika kita sedang bersedih dan hidup dalam kesusahan,
Tersenyum dan berterima kasihlah kepada Tuhan bahawa kita masih hidup !

~ Rasa terpukul la pulak...hampir semua ciri2 kat atas tue aku se de kat aku...hehhee.. Apa pon, thanks,friend!

Ramadhan Keenam...

Sayu jek ari nie...erm...teringatkan aku yang bakal ditinggalkan esok pagi...Semua membe aku xde hujung minggu nie...Hasnul,Na,Bah n Bhah... Sume xde...cuti merdeka...Tinggal aku sorang2 kat bilik nie... Alhamdulillah ALLAH masih sayangkan aku... dier hanta Sue untuk duk ngan aku...Xtau nape...Aku se sedih sangat... Padahal dierorg bukan pergi lame2... Erm...Aku terpikir gak... cane nanti kalo sume xde esok...kalo 1 atau 2 orang xpe.. nie semua...tinggal aku sorang2... Sedih... Ingat xsedih ke? erm...esok,pukul 8 pagi Bah n Hasnul dah nak keluar sebab bas dierorang kol 9 pagi.. Nanti xde sape nak urus aku dah...xde org nak kejut aku sahur...nak sedia makanan sahur...nak sedia makanan bkak pose...Mesti sahur aku xterbangun...bkak pose pon maesti xse nikmat... Makan pon mesti ala2 bersamamu... Yela... Orang yang urus makan minum aku xde...(Hasnul!!!) kira macam mak tiri gak la...sebab kadang2 garang kat aku...Orang yang urus keperluan aku pon xde...(Bah!!!)huhuhu...erm...mmg aku rasala sedih...dierorg ape tau...yang dierorang tau buli aku jek...Tapi bila dierorg xde,xbest lak...aku sunyi..aku paling xsuka kalo sunyi....huh...Petang td,aku balik dari kolej,Bah ngan Hasnul ngah membuta... aku nak ajak dierorg beli makanan untuk buka... Tapi xsampai ati lak sebab dierorg ngah tido... Aku pun pergi sorg... Jalan kaki...Aku kena belajar untuk urus sendiri semua benda... Lagi pun lepas nie,dierorg tinggal aku mesti aku kena urus sendiri... Aku xnak susahkan dierorg. Kalo fikir,aku banyak bergantung kat dierorg... Makan,minum,pakaian...keperluan aku...biasa diurus oleh orang...erm... Btol cakap 'Budak perasan cute'...aku kena belajar berdikari...Erm...Bukak pose tadi,aku makan ayam percik lagi...erm...esok,sahur xtau la makan apa...tadi dengar Hasnul cakap kat bah macam nak masak sardin...xtau la jadi ke x...pas terawih tadi,macam biasalah tugas aku...ajar iqra'...Hari nie tambah lagi seorg ahli baru... Malam nie aku banyak sangat borak..Bah,Hasnul n Sue dengar jek apa aku cerita...layan jek aku... Aku sebenarnye nak tutup se berat ati aku xnak bagi dierorang balik... Aku xske duduk sorg macam nie.. Apa pun,harap membe2 aku sume enjoy ngan cuti dierorg... Aku kat sini tunggulah dierorg balik...Xpelah... Sambung esok...xde mood nak citer banyak2...Nanti ada cerita,kite cerita lagi...

Ramadhan Kelima...

Hari nie aku rasa lemah lagi...jiwa aku lemah... sampai bila aku nak selalu rasa macam nie... Ramai orang cakap aku seorang yang ceria... kadang2 xde aku,xmeriah suasana... Happy... gila2... Dierorg boleh cakap apa yang dierorg nampak... Apa yang dierorg fikir... Tapi hakikatnya aku xhappy... Aku rasa terbeban dengan masalah... Dierorang xtau... Sebab aku xpandai nak menzahirkan apa yang aku yang aku rasa... Yang aku tau...pendam dan terus pendam... Memang kdg2 tension... Tapi apa aku boleh buat... Doa jek yang mampu aku pohon... Kadang2 aku rasa nak kembali ke zaman aku yang betul2 ceria dulu...dan kdg2 aku pun terfikir,kalo lah Doraemon tue betul2 wujud,aku nak minta satu permintaan... Aku nak mesin putaran masa... Aku nak putar balik masa...Aku nak kembali ke zaman baby dan cuba baiki kesilapan yang dah terjadi... Aku tau...mesti de orang marah n xsuka dengan apa yang aku cakapkan nie...xbaik betul aku... Macam xyakin dengan ALLAH... macam xpercaya ALLAH... Sori, ALLAH... Sa tau Sa khilaf... Sa tau Sa melampau... Tapi Sa sekadar luahkan apa yang Sa rasa... Maaf... Sa tau sa dah banyak salah besar kat ALLAH...Maaf...



Pagi tadi aku xsahur pun...xsedar langsung jam aku bunyi...Tetibe sedar bila Hasnul kejut. Tue pun dier hajat nak suruh aku hidangkan dulu sebab biasanyakan asyik dier jek yang sedia makanan untuk aku...Dan2 aku bangun dari tidur,tetibe jek azan...Aduss...Dah xleh makan... Aku dengan Hasnul terkejut... Xsangka pulak kitaorang dah lewat...erm..Apa boleh buat..Redha je la... Alhamdulillah aku dah niat puasa...Kat kolej pun aku macam xbermaya jek... Tapi aku tahan gak. Sakit aku datang...Aku wat bodoh jek..Malas nak layan.kalo x,mesti kena buka puasa... Pagi tue,Hasnul n Bah dah pesan,kalo xtahan,buka...Tapi aku xnak.Aku tau aku kuat...Aku boleh tahan...Petang tue pula ada AGM KAFAH... Aku diberi tanggungjawab lagi... Jawatan Biro Penerbitan KAFAH...Penerbitan lagi... Memang dah jodoh... Moga aku mampu bagi komitmen sepenuhnya walaupun sekarang aku se aku dah banyak pikul tanggungjawab n amanah... Ya ALLAH..kuatkan aku...Buka tadi,makan ramai2...Aspuri adakan iftar jamaie... Makan dengan PESAT masing2...Aku tengok yang lain happy jek... Ye lah...Makan ramai2.. Tapi aku...entahla... Xde rasa happy pon... Aku RINDU... RINDU!!! Rindu kat dier... Aku try ubat RINDU 2 ngan duk dengan adik2 PESAT aku...Borak2...Kaco Kak Ebah...Kaco org2 lain... Aku memang betul2 cube utk abaikan RINDU tue... Macam2 cara... Tapi xleh... Erm...Lepas Iftar aku terus balik bilik..Rehat2 jap...Lepas terawih,macam biasa la..ajar Iqra' bg golongan tertentu... Ya ALLAH... moga aku tetap kuat..

~ Xde sape tau pe yang aku se... Pe luahan ati aku... Cume teman2 blogger jek... iaitu korgla... Doakan moga aku terus kuat n tabah hadapi semua nie...

PERHATIAN!!!

Di sini aku hanya nak buat sedikit pengumuman...

Kepada sesiapa yang ada menerima email atau sebarang mesej yang xelok,pelik2 atau yang xsepatutnya dari id Maisarah Ghazali (ica_friend@yahoo.com), sila abaikan... ini kerana semua email dan mesej tersebut bukannya datang dari Maisarah Ghazali... Ada berlaku penganiayaan. Maaf jutaan maaf... Terima kasih kepada insan2 yang perihatin menegur. Hakikatnya itu semua dari kecuaian Maisarah Ghazali sendiri... Insya Allah hal nie xkan berulang lagi... Password id dah ditukar...Maaf jutaan maaf lagi sekali...

p/s: Jgn tinggalkan pc sekiranya xsign out... jgn dedahkan password anda... sentiasa beraga2...macam2 kemungkinan boleh berlaku...

Tambah Koleksi...

Kan aku de cakap aku pergi KB mall kan petang tadi? Aku sempat masuk SMO...tempat yang wajib aku singgah kalau pergi KB Mall selain POPULAR... Aku ada beli novel... Tajuk ' Sesejuk MAAF di Kalbu' karya Nor Atiqah Ghazali dan sentuhan dari Kak Ha...Aku memang dah tau jalan cerita tue tap macam biasalah...hati ini tetap mahu memiliki...hehehee...Tambah koleksi.Novel tue menceritakan tentang tiga orang sahabat yang memulakan persahabatan di tadika kemudian persahabatan itu berterusan ke sekolah rendah. Apabila bersekolah menengah, pelbagai cabaran yang ditempuhi membuatkan mereka terpaksa memilih haluan masing-masing. Ketiga-tiga remaja ini mempunyai masalah keluarga tersendiri. Fazli, ibu bapanya sentiasa sibuk. Bapanya seorang pakar motivasi, ibunya pula sibuk dengan persatuan. Manakala Amirul, ibu bapanya berpisah. Bapanya berkahwin lain. Ibunya pula sakit mental. Dia dan adiknya disara oleh kakaknya dengan duit haram. Shukri pula, ibu bapanya juga berpisah. Dia tiga beradik dipelihara oleh ibunya. Ibunya sanggup berkorban apa sahaja demi kejayaannya. Namun dalam arus globalisasi ini, apabila remaja terdedah dengan banyak perkara, ketiga-tiga remaja ini tidak terkecuali. Mereka tergelincir dalam memilih haluan. Dalam kekalutan hidup itu, Amirul tidak habis-habis menyalahkan bapanya. Fazli juga meletakkan kesalahan ke bahu ibu bapanya. Manakala Shukri, kecewa dengan ayahnya namun perasaannya terbelai dengan ketabahan ibunya. Mampukah ketiga-tiga remaja ini bangun daripada kemelut hidup yang melanda? Mampukah ketiga-tiga remaja ini menyejukkan dendamnya dengan sebuah kemaafan? kalo nak tau,Ikuti pelbagai onak dan duri yang ditempuhi dalam menghayati peranan sebuah persahabatan dalam mencari jalan kebahagiaan.



Novel keluaran terbaru Telaga Biru
Sekarang aku sedang mencari Novel karya Abg Hilal yang bertajuk 'Terasing'...Sebelum nie aku dah pernah baca cerita dier...Tapi waktu tue xsiap lagi lah...xpublish lagi...cerita die memang best... cerita tue agak menyentuh perasaan aku gak...pengorbanan seorg senior yang bergelar sahabat...


Nie cerita sket sinopsisnye ek...

11 tahun terpisah dengan sahabatnya yang bernama Zaman, Saifullah bermimpi akan janji mereka berdua sebelum berpisah. Janji yang tidak pernah dilupakannya, dan saban hari diingati. Namun mimpi itu datang berkali-kali seakan menyatakan bahawa dia belum menunaikan amanahnya. Satu hari, Zaman kembali secara tiba-tiba. Saifullah amat gembira.
Tetapi, bukan hanya kebahagiaan sahaja yang ada di dalam dunia ini.
Tanpa disangka-sangka satu percubaan membunuh telah dilakukan ke atas Saifullah. Hal ini mengheret dirinya ke kancah jenayah kongsi gelap. Hairan kerana merasakan diri Saifullah tiada kaitan, Amiri, abang ipar Saifullah bergerak melakukan siasatan.
Rupa-rupanya, keterasingan dalam kehidupan seorang insan, mengheret manusia-manusia yang berhubungan dengannya ke arah kegelapan. Ukhwah, cinta, kasih sayang, prinsip, matlamat, segalanya teruji dengan keterasingan ini. Bagaimana Saifullah melaluinya?

Haa...nak tau beli lah...huhuhu...best...hehee...

Ramadhan Keempat...

Hari nie aku rasa hari yang berat... Tension pun ada. Mana taknye..assgnment Audio video xsiap pun pagi tadi.Padahal kena hantar hari nie... Apa yang cik nak tue xlengkap... Tapi Alhamdulillah siap juga akhirnya...Kat kolej tadi aku pening kepala sangat...bukan stakat pening,sakit kepala pun ye...mana xnye...bercekang mata aku aku semalam buat keje dengan Firah. Firah lagi kesian...semangat betul. pagi tue kiteorg layu jek.. Sepanjang aku duk kolej,lembik jek badan aku..Tambah lagi sahur tadi aku makan beberapa cebis ayam n air milo jek sebab nasi yang beli semalam basi. Nasib baik Hasnul de...Kalau x,aku xtau nasi tue basi...Jangan jadi mcm sem lepas sudah...aku makan lauk basi.xkenal bau basi tue macam mana... Tue lah masalah aku...makan pandai...rasa sedap ke xsedap ke...basi ke x ke...sume aku xtau...Ha...aku dah dapat album Koleksi Nasyid Indie Vol.1 'Nasyeed Underground'...huhuhu...baru jek petang tadi... Bro Syah(Syahman) anta...Kebetulan dier nak balik Kelantan... Alang2 hantar terus... Kira beruntungla sebab aku dapat awal..huhuhu... Tapi kesian gak tgk Bro Syah... Mcm byk keje nak kejar... Dahla malam nie gak nak balik KL...Thanks,bro! Moga selalui diiringi dengan kejayaan... Doa Sa gak...


Pas Asar tadi,aku pergi KB Mall... De hal...kecemasan...Aku pergi sorg jek... First time aku keluar sorg... Takut tue memang ada tp aku tawakal jek... Sekejap jek aku pergi... Setengah jam lepas tue aku pun balik...Erm... hati nie sebenarnye sedang fikirkan seorg sahabat aku yang sedang lari dari rumah... Moga ALLAH bg kemudahan pada sahabatku itu...Esok ada perjumpaan KAFAH pula...Moga hari esok lebih baik dari hari ini...

Ramadhan ketiga...

Cepatnye mase berlalu....Dah masuk Ramadhan ketiga...hehehe...dan sepanjang 3 hari nie banyak cubaan yang aku lalui...hehehee...nak tau ke?hehhee...malu lak nak citer... Aku minum air semalam time pose...Aku terminum...Aku masak air panas untuk buat maggi...tapi bila air panas dah masak baru aku teringat yang aku tengah pose... Sedih sgt...huhuhu... Membe2 aku hanya tahu gelakkan jek... Semalam aku xterawih pun sebab lepas maghrib aku tertidur..hehehe... Kakak ada call nak bagi puding yang Mak cik Mai masak,waktu tue aku tengah mamai...aku pun jawablah semua dah tidur..ksebab aku tau nanti kalau kakak antar aku yang xleh makan sebab tidur...Padahal Bah n Hasnul xtidur lagi...huhuu..akak xjd bagi..hehhe..tadi baru kakak bagi pulak... Bah n Hasnul bongkarkan rahsia aku...hehhee..kantoi...Kat kolej tadi,aku tolong jadi guard untuk kaum Hawa yg 'MC'.... dierorg masuk kelas,tutup pintu,aku duk luar jaga line n dierorg makan kat dalam... Bagus betul Maisarah Ghazali...Petang aku ajak Hasnul n Bah g Bazar Ramadhan kat stadium... ALLAH takdirkan hujan... Tapi kiteorg redah jugak...Thanks,Hasnul...Bah... sebab sanggup tunaikan permintaan sa... Thanks gak sebab sanggup layan sa...huhuu...Banyak beli tadi... Macam orang anak lima...byk sgt2...padat perut makan...Terawih malam nie pon sa xg...sakit perut...Gastrik sa datang... Lepas org terawih aku ada perjumpaan... Untuk tentukan kumpulan tadarus... Aku jadi fasi tadarus lagi...penolong kepada Kak Aisyah Ashrafie... Cubaan buat aku..Aku kena pegang bdk bilik aku yang dulu... Budak2 bertamadun 2... Dah nasib aku...Terima jela... lewat balik bilik td...Apa pun aku harap,aku leh jalani hari aku dengan baik esok...

Ramadhan pertama...

Dah masuk Ramadhan hari nie..Alhamdulillah...Semalam ayah datang... saja je dtg. Kes aku yang mengugut...hehhee..jahat betul aku... Walaupun hanya sempat bersama 4 jam tapi aku bersyukur sebab ayah tunai janji kali nie... Ayah balik awal sebab ada hal... Petang,ikut kakak,Bhah,Bah n Hasnul g taman... Jalan2..kakak jogging...best...da lme xjalan same2 cam tue..Tapi Ana xde...Balik kampung...Malam,aku turun ke surau seorg sebab yang lain ada masalah 'Hawa'... Walaupun malam tue aku penat,tapi aku gagahkan juga ati n diri nie untuk berjemaah di surau...Aku nak dapatkan nikmat ramadhan pertama... dan berhajat untuk mencari kekuatan buat diriku yang lemah. Mula2 terawih akulah yang paling semangat... Farha gelak,senang melihat aku... Ramai yang tegur aku... pelik tengok kewujudan aku di surau... Huh... mentang2 aku xpernah jemaah kat surau,semua pelik... Memang aku xpernah jemaah di surau atau di masjid..tapi xsalah kan kalau aku nak lakukan perubahan di bulan Ramadhan nie kan? Susah betulla manusia sekarang... Aku mampu bertahan sampai rakaat ke-5 n 6...Rakaat ke-7 n 8 aku tertido...bukan tertido dibelakang tapi tertido dalam solat...hehehhee... Aku pon xsedar... Dan aku xsolat witir pon... Balik bilik,aku terus tidur...Ya ALLAH... Ramadhan pertama pon aku dah mcm tue... Harap malam nie aku xmcm tue dah... Sahur tadi,aku bangun paling lewat... Bangun jek,makanan semua dah siap...hehhee..Aku pun terus makanlah... Rasalah juga yang aku dah masuk bulan Ramadhan....Alhamdulillah... Moga Ramadhan kali nie beri keberkatan kepadaku....

Hadiah Buatku...

Nie aku nak kongsikan sajak yang sahabatku,Aizat hadiahkan... mari sama2 merenung dan berfikir sejenak...

Seandai Kau Tahu Ini Ramadhan Terakhir

Tentu siangnya aku sibuk berzikir tentu
aku tak akan jemu melagukan syair rindu
mendayu..merayu. ..kepada- NYA Tuhan yang satu
andai aku tahu ini Ramadhan terakhir
tentu sholatku aku kerjakan di awal waktu
sholat yang dikerjakan.. .sungguh khusyuk lagi tawadhu'
tubuh dan qalbu...bersatu memperhamba diri
menghadap Rabbul Jalil... menangisi kecurangan janji
"innasolati wanusuki wamahyaya wamamati lillahirabbil 'alamin"
[sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku...
kuserahkan hanya kepada Allah Tuhan seru sekalian alam]

Seandai aku Tahu Ini Ramadhan Terakhir
Tidak akan aku sia siakan walau sesaat yang berlalu
setiap masa tak akan dibiarkan begitu saja
di setiap kesempatan juga masa yang terluang
alunan Al-Quran bakal aku dendang...bakal aku syairkan

Seandai aku Tahu Ini Ramadhan Terakhir
Tentu malamku aku sibukkan dengan bertarawih.. . berqiamullail. .. bertahajjud...
mengadu...merintih. ..meminta belas kasih
"sesungguhnya aku tidak layak untuk ke syurga-MU
tapi... aku juga tidak sanggup untuk ke neraka-MU"

Seandai aku Tahu Ini Ramadhan Terakhir
tentu diriku tak akan melupakan mereka yang tersayang
mari kita meriahkan Ramadhan
kita buru...kita cari...suatu malam idaman
yang lebih baik dari seribu bulan

Seandai aku Tahu Ini Ramadhan Terakhir
tentu aku bakal menyediakan batin dan zahir
mempersiap diri...rohani dan jasmani
menanti-nanti jemputan Izrail
di kiri dan kanan ...lorong-lorong ridha Ar-Rahman

Duhai Ilahi....

Andai Ini Ramadhan Terakhir
Buat Kami jadikanlah ia Ramadhan paling berarti...

paling berseri... menerangi kegelapan hati kami
menyeru ke jalan menuju ridho serta kasih sayangMu Ya Ilahi
semoga bakal mewarnai kehidupan kami di sana nanti

Namun teman...
tak akan ada manusia yang bakal mengetahui
apakah Ramadhan ini merupakan yang terakhir kali bagi dirinya
yang mampu bagi seorang hamba itu hanyalah
berusaha...bersedia ...meminta belas-NYA


ANDAI BENAR INI RAMADHAN TERAKHIR BUAT KITA
MAAFKAN SEMUA KESALAHAN YANG PERNAH DILAKUKAN

Surah Hud
"Dan Allah jualah yang mengetahui rahsia langit dan bumi dan kepadaNyalah dikembalikan segala urusan. Oleh itu,sembahlah akan Dia serta berserahlah kepadaNya. Dan(ingatlah) , Tuhanmu tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan." [Ayat :123]

~ Mekasih!!! Aku suka...

LEMAH...

Aku xtau nape kebelakangan nie aku rasa diri aku lemah sgt...xkuat...rasa serba kekurangan... Jiwa nie rasa kosong...macam2 masalah datang...Aku pon malas nak fikir tapi kdg2 memang terfikir...entahla...Serabut dah kepala nie... Ya ALLAH... ringankanlah semua nie... Tadi,lepas maghrib,aku balik ke bilik untuk amik barang...Amat mengejutkan aku... Katil aku dah xde... Barang2 aku dah xde...meja study aku dah lain...n atas meje tue bukan barang aku...barang org lain...Novel aku byk2 semua xde...Ati aku dah mula panas... Kat sudut bilik,kelihatan beg,kotak n brg2 aku de ada...lagi panas n sakit ati aku...Barang2 aku macam barang xbertuan... Dierorg kumpulkan semua barang aku kat situ...Ya ALLAH...hanya KAU jek tau pe perasaan aku waktu tue... macam aku nie orang terbuang... Ye..memang aku nak pindah...tapi bkn cmni aku mintak...bukan dengan cara gitu...mcm nak halau...Aku dengan panas atinye,kumpul barang2 yang aku rasa mampu aku bawa n aku nak guna... sambil diperhati oleh dierorg (insan2 bertamadun tue)... Aku pun bawa barang2 tue balik bilik Hasnul... Bilik yang aku nak pindah... Hasnul n Bhah dah agak apa yang jadi lepas tgk keadaan aku... Apa lagi... mengamuk la Hasnul... Bhah pun marah gak... Aku hanya mampu membisu... Aku xtau nak cakap pe...selain masalah nie,de lagi masalah yg besar perlu aku fikir... Biar jek masalah tue berlalu cmtue...aku dah malas nak fikir... Penat fikir... Tambah lagi salah seorg sahabat aku antar mesej yg membuatkan aku rasa betapa zalim n jahatnye aku... "First time de gurl panggil aku kambing...lps nie xtau lah..." "X mustahil suatu hari nanti,aku dpt gelaran k*****r or a****g lak..." Ya ALLAH... Besar ke silap aku...??? Hari tue memang aku de bergurau pasal panggilan khoruf...tp dier pon cm main2... xtau lah pulak leh ungkit malam nie... mungkin aku betul2 salah... Maaf... Tapi kenapa mesti malam nie?kenapa mesti waktu aku ngah bermasalah? Ya ALLAH... kuatkan ati aku... Aku insan lemah...sekarang pon aku dapat rasa akusedang pikul sesuatu yg berat... beban bg aku... mungkin salah kalau akun ungkapkan macam tue... Sampaikan aku pernah terfikir yang ALLAH xsayang aku...kenapa bkn silap tau bkn salah aku,aku kne tanggung?kenapa org selalu cari aku time tertentu jek...??? Kenapa aku yang selalu dipersalahkan???huh....macam2 bermain dalam fikiran aku... Lantak la org nak cakap aku sensitif pon...Aku xpeduli... tapi aku tau... Berdosa aku mempersoalkan semua tue...aku tau... Maaf,Ya ALLAH... Sa xsalahkan ALLAH... Xde niat... Maaf... Kuatkan ati Sa...utuhkan jiwa Sa.. Sa pohon Ya ALLAH... Sekiranya ALLAH nak amik nyawa Sa,amikla Sa dalam keadaan yg baik... Tanpa titik murka dariMu... Sa Mohon Ya ALLAH...

~ Hati nie sedikit terubat bila dapat tau Mak cik PESAT Sa yang sekian lame Sa tunggu rupanya Cik Ba... Cg Sabariah Mokhtar.. Cg Akaun n Math Sa kat SMASKL dulu... Alhamdulillah... Thanks,ALLAH...

Dalam Kenangan...


~ Kenangan Pahlawan Nasyid... " Pergi X Kembali "...

Khidmat Masyarakat...

Hari nie aku ikut program kolej ke Kg Pohon Nenasi kat Telong,Bachok anjuran Haluanita Kelantan...ziarah orang miskin kat sana. rumah2 kat situ semua bawah Projek Diraja Kelantan II Jajahan Bachok.... Hanya datang bertanya khabar,tgk keadaan penduduk n soalkan bantuan yang diperlukan... Kg tue ada 50 buah rumah dan mempunyai 3 blok kawasan...Blok A,B,dan C...Kitaorang yang terdiri seramai 36 orang pun dipecahkan kepada 3 kumpulan... Aku dilantik menjadi ketua bahagian blok B... Aku sempat menziarahi 2 buah keluarga sebab masa xsempat... Keluarga yang diziarah akan kitaorang hadiahkan 1 kotak buah kurma dan sekeping risalah ramadhan... Selepas habis ziarah,aku n beberapa orang kawan meninjau2 kawasan kg tue...Di bawah panas terik mentari.kitaorang masih sempat untuk bergambar dengan penduduk kg. Gambar2 tue semua aku upload kemudian...xsempat. Hampir zohor,kitaorang bertolak ke Gelora Beach Resort untuk rehat2... sampai kat sana,aku terus jerit sambil menuju ke pantai... Bah,Ana Hasnul terima seadanya parangai aku yang sebegitu.huhuhu... Selepas solat zohor, aku sebenar berhajat untuk menahan diri daripada mandi pantai... Tapi,tergugat juga akhirnya... Dan aku pun membasahkan badan juga akhirnye...puas main...aku tangkap siput hidup..Banyak...da xde keje...hehheee.. Dalam pukul 4.30 petang,kitaorang balik...Balik,aku dapat barang yang Muaz,adik Arwah Apis kirim... Barang dari Hong Kong... Ingat juga dier kat aku... Lepas maghrib tadi,Muaz call... Ubat rindu katenye...hehehee...de2 jek... Moga dier dapat lalui hidup dengan sempurna tanpa Apis disisi...

~ AL-FATIHAH buat Ustz Asri Rabbani yang ninggal pagi semalam...Moga ALLAH cucuri rahmat.

LUCU YA...

Lucu ya-Duit RM50 kelihatan beitu besar bila dibawah ke kotak masjid,
tapi begitu kecil bila kita bawa ke supermarket.

Lucu ya-45 minit terasa lama untuk berzikir,
tetapi betapa pendeknya waktu itu untuk pertandingan bola sepak.

Lucu ya-Betapa lama 2 jam berada di masjid,
tapi begitu cepatnya 2 jam berlalu saat menonton Konsert Akademik Fantasia.

Lucu ya-Sungguh susah merungkai kata untuk dipanjatkan berdoa atau solat,
tetapi betapa mudahnya cari bahan bersembang bila bertemu kawan-kawan.

Lucu ya-Betapa seruan dan teriakan yang berpanjangan waktu melihat Mawi,
tetapi betapa bosannya bila imam solat terawih bulan Ramadhan bacaannya lama dan panjang.

Lucu ya-Susah sangat baca Al-Quran satu jam sahaja,
tapi majalah hiburan dan novel cintan-cintun 500 halaman pun habis dilahap.

Lucu ya-Orang berebut-rebut paling depan untuk menonton Konsert Mawi,
tetapi berebut saf paling belakang bila sembayang Jumaat supaya boleh keluar cepat.

Lucu ya-Susahnya orang mengajak menyebarkan dakwah,
tetapi mudah orangmenyertai dan menyebar gosip.

Lucu ya-kita begitu percaya pada apa yang diperkatakan sebagai e-mail layang di internet,
tapi sering menolak mempermudah serta mempersoalkan apa yang terkandung dalam Al-Quran.

Lucu ya-Semua orang mahu masuk syurga,
tanpa harus beriman,berfikir,berbicara atau melakukan apa-apa.

Lucu ya-Kita boleh mengirimkan ribuan jokes dan surat berantai melalui satu e-mail,
tapi bila mengirim yang berkaitan dengan ibadah seringkaliberfikir dua tiga kali.

JANGALAH BIARKAN DIRI KITA INI MENJADI SEBAHAGIAN DARIPADA KELUCUAN TERSEBUT!!!

~ Renung2kan dan fikir2kan...

Mekasih...

Entah xtahu hari nie aku nie berjiwa sensitif pulak..xtahu kenapa...sebenarnye dari malam semalam lg...kes kena tegur suruh beradab sopan lah...Mungkin memang salah aku tapi faham2 lah...Aku nie susah sket terima nasihat... Terima kasih pada insan yg menegur tue... nie aku nak kongsikan masej yg aku terima tadi... Oleh insan tersayang... Mesej nielah yg baiki baiki mood aku time ngah badmood tadi...sedikit terubat...

" ANDAI... hari ini milik kita, gunakan sebaiknya kerana esok belum tentu untuk kita.
ANDAI... hari ini kita rancangkan sekemas mungkin tapi jangan lupa pada takdir yang menentukan segalanya.
ANDAI... esok buat kita kecewa,redhalah dengan ketentuan. Sengaja DIA tentukan sedemikian agar kita terus berhati2 untuk lusa yang akan menjelma.
ANDAI... lusa masih takuk lama, tiada perubahan,malah kekecewaan terus berlarutan. Sedarlah... DIA memang suratkan begitu agar kita sedar siapa kita di sisiNYA.
Agar kita lebih bersedia dengan segala kemungkinan yang tiba... "
~Mekasih... Aku amat2 hargai... Memang kehausan n ketandusan sekarang...

Xfhm...

PADI - MENANTI SEBUAH JAWABAN

Aku tak bisa luluhkan hatimu
Dan aku tak bisa menyentuh cintamu
Seiring jejak kakiku bergetar
Aku tlah terpaku oleh cintamu
Menelusup hariku dengan harapan
Namun kau masih terdiam membisu

Sepenuhnya aku...ingin memelukmu
Mendekap penuh harapan...tuk mencintaimu
Setulusnya aku...akan terus menunggu
Menanti sebuah jawaban tuk memilikimu

Betapa pilunya rindu menusuk jiwaku
Semoga kau tau isi hatiku...
Dan seiring waktu yang terus berputar
Aku masih terhanyut dalam mimpiku

Aku tak bisa luluhkan hatimu
Dan aku tak bisa menyentuh cintamu


Kenapa tetibe je Maisarah Ghazali nie jiwang karat lak??? Hurm...Bukan Maisarah la...Tapi Alien mana entah... Tadi bkak email ada seorg hamba Allah yg xdikenali hantar lirik nie...entahla.. xfhm aku org zaman skrg...xde pesanan pape pon...Bg pulak yg PADI punya...SAWAH,BERAS xnak pulak bg...Apa pun terima kasih pada yg memberi...Sori sedikit mengutuk td...huhuhu...

Muhasabah Cinta...

Muhasabah Cinta - EdCoustic
Wahai... Pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Kupasrahkan semua padaMu
Tuhan... Baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini kuharapkan cintaMu
Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya ilahi....Muhasabah cintaku...
Tuhan... Kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMu

Muhasabah Cinta... Dah 7 orang 'hadiah'kan lagu nie untuk aku... macamlah dierorg yg buat lagu nie nak hadiahkan...hehehe..xbaiknye...huhuhuhu...ye2..hadiahkan...Asalnye aku xambil tahu pun pasal apa yg terkandung dlm lagu nie...Tapi,oleh kerana ramai sangat yg meng'hadiah'kan... aku pun terdetik gak untuk mengamati lagu nie...Apa keistimewaannye...erm...begitu bermakna rupanya...bila fikir2...kenapa org pakat nak bg kat aku?nak soh aku muhasabah diri kot...banyak sangat dosa...heheehe...Memang bermakna...Muhasabah cinta seorang hamba kepada penciptanya...Mekasih pada siapa yg 'hadiah'kan tue...hehehee...

Semangat baru!

Dah berapa hari jari jemari nie xmenari kat keyboard...rindula pula...Tambah lagi rindu untuk mencoret di ruangan diari hidupku yang penuh ngan macam2 rahsia nie...hahhaaa..berpuitis pujangga la plak...Aku mencoret kat sini buat beberapa hari bkn sebab pe...tapi sebab aku demam... Ujian... Tambah lagi aku nak final... Alhamdulillah,final dah berakhir jam 11 pagi tadi... Dugaan buat aku demam waktu final..memang xlarat sangat2... demam aku betul2 mengejut... Semua bimbang aku kena H1N1... Alhamdulillah aku dianugerahkan sahabat yang amat menyayangi aku...Bhah,Cassie,Hasnul,Na n Bah...Walaupun Bah xjaga aku kat sini tapi dier jaga dari jauh..huhuhu...Aku memang xstudy sepanjang aku demam...xlarat yang amat... Alhamdulillah,ALLAH sayang aku... Aku diberi kemudahan waktu final pagi tadi...


Bah balik KL pulak Jumaat lepas... Amik barang.Bertolak balik sini Isnin malam...malam esok la... Bah xjadi pindah!huhuhu...Hasnul n Bah pon dah baik balik...Seronoknye sa! Nie bermakna kiteorang xberpisah... Pagi tadi kat kolej ramai org kate aku kne H1N1...sedih betul... Cili mulut baru tau... huh...xpe2...sa penyabar... Lagi 12 hari nak pose...lagi 44 hari nak raya...xsabarnye... huhu..xsabar pe sebenarnye nie? Pose ke raye??? hahhaaa...jangan tanya... Esok bermulalah episod baru aku bergelar pelajar semester 3... hehehe... 'Budak perasan cute' cakap aku xserius dlm study...xpe2..xserius pon,aku boleh buktikan aku boleh! Aku nak sangat jejakkan kaki ke university pilihan hati aku satu hari nanti... Universiti pe? hehehe... Segan lak nak bagtau..huhu.. Eh..Ne leh segan2..Orang nak berjaya xleh segan... erm... Heheee... University of Teesside... aku nak amik BA (Hons) Web and Multimedia Design... ataupon BA (Hons) Creative Digital Media (Generic)... Tue sume kalo ALLAH izinkan...Moga jadi kenyataan... " Ko lupekanlah impian ko tue kalo xserius dalam study..." aku ingat lagi pe 'Budak perasan cute' cakap...Dier ingat dier tue cute sangat???nak cakap kat aku macam tue???huh...xpe2... Dahlah dah tua...nak perasan cute lagi...Sabar sa...buktikan! Ya ALLAH...permudahkanlah segalanya... Semangat baru!

Macam2...

Erm... Hari nie macam2 aku rasa... Sedih... Happy... Marah... Semua ada... Aku happy hari nie sebab Bah dah balik!!! hehehe... Walaupun untuk sementara Bah balik tapi aku happy sangat... dapat gak jumpa Bah... Bah datang waktu kitaorang tengah makan kat kafe... Tapi sedih gak la sebab Bah nak urus berhenti belajar... Aku xnak Bah berhenti... Bah duk kelatan sampai hari sabtu... Mungkin ALLAH nak bg masa untuk aku bersama Bah... Aku sedih... Banna dah mati... xtau kenapa... tetibe je masa aku nak tukar air,Banna terapung.Aku ingat dier main2 macam Sinna hari tue.tipu2 mati... Rupa2nya memang mati... Sedih... Moga ALLAH tempatkan Sinna di kalangan makhluk yang ALLAH redhai... Aku geram dan marah sebab xdapat bawa membe aku Hasnul n Bhah balik umah... Aku baru hajat nak bawa dierorg jumpa nenek aku,ziarah umah Apis n nak bawa dierorg pergi sekolah... Bhah,Hasnul...sori... Maghrib tadi aku baru dapat tahu adik Amirah Rosdi,Alif meninggal... Pendarahan dalam otak kalo xsilap.. Budak tue kecil lagi... Happy go lucky... Datang jumpa aku mesti dier peluk aku. Budak tue betul2 menceriakan suasana... Kehilangan dier btol2 aku rasai... Aku pun baru dapat tahu yang family dier ada hubungan dengan family aku... Alif dijamin masuk syurga... Aku pasti dan yakin... Doakan si kecil nie...

~ Adik2 skolah de yg kne suspect H1N1... Doakan dierorg...

Menghitung Hari...

Hari nie 2 Ogos... Lagi 7 hari 9 Ogos... Cepatnye masa berlalu...Dah dekat final dah... 9 Ogos aku final short sem... Arghh!!! Cepatnye... Aku rasa macam baru semalam aku daftar short sem...tut...tut... Dah nak final... Dah nak habis sebulan... Bangun!!! Maisarah,bangun!!! Jangan mimpi lagi!!! Lagi seminggu... Aku dah usaha dan akan terus berusaha...





Pagi tadi de prob dengan Ana...Dier terasa... Aku langsung xpujuk dier... punya teruk aku nie... Sori,Na... Smua salah...kita berempat salah... Sori kalau Na tegur sa,sa mcm xbg respon sangat... Na kenal sa macam mana kan...Apa pun gud luck... Moga kite tetap bersatu..Sa tahu masalah nie kejap je settle... kejap je kite dingin... Buat yang terbaik untuk exam... Ya ALLAH... kurniakanlah kejayaan kpd kami seiring dengan usaha...

Pesanan buat JIILUSSABIQ...




Mana janji korang???Aku tuntut janji korang!!! Mane " Ukhuwah fillah Abadan abada.." yang korang lafazkan dulu tue??? Mana kesatuan hati yang korang katakan tue??? Mana??? Kita dah xmacam dulu... Sume tue hanya janji manis...Janji melayu! Aku xsuka...Biarlah korang nak fikir apa pun pasal aku... Apa yang penting,aku korang hanya sekadar cakap... Aku rindu Sa',Mila,Zakirah n Raihanah... Memang aku xleh tipu diri aku yang aku betul2 rindu korang.. Rindu saat bersama dulu... Tapi aku akan cuba padam rindu tue...Aku akan cube... Pesan aku,jgn jadikan Islam sebagai alat... Jangan pertikaikan sesuatu hanya kerana 1 kesalahan... Cakap tue biar seiring dengan tindakan... Jgn mudah menghukum manusia... Ya ALLAH... salah besar Maisarah Ghazali... Dosa...Tp....entahlah... mungkin aku memang salah... Buat korang yang aku 'xrindu',maaf kalau aku xlayan...
~ Jangan argue pape pasal post nie... Nie hanya luahan rasa hati seseorang yang dah lame pendam perasaan... So,abaikan... Kenapa mesti aku postkan?sebab nie blog aku...Mekasih pada yang faham...
 

SALING BERPESAN

EMPUNYA BLOG

EMPUNYA BLOG

UKHUWAH KERANA-NYA..

UKHUWAH KERANA-NYA..

Adward dari Pereka cerita

Followers

KOMUNITI TEMAN INTEAM

FAMILI UNIC

NASYID FM

HALUAN SISWA