Oh... Dinda...

Kesunyian aku di kala cuti ini terisi jugak ngan gelak tawa, tangis sendu adik kecilku, Kyra Deeny... Adik sepupu aku yg sekian lama aku rindui suaranya... Dah besar skrg... Petah berbicara... Umur 3 tahun... Telatahnya mmg mencuit hati...

" Nie nak engok ikan... Kak Arah tak ar ikan... " ajak adik beberapa hari lepas sebaik sahaja lihat ikan keli yg baru dibeli di tangan aku... Aku akur. huhuhu...

" Ikan.. Tengok kakak letak ikan nih... " ikan keli yg penuh di dalam plastik aku tuang. Adik menjerit gembira melihat ikan melompat2 keluar dari plastik...

"Nape x letak dalam kolam besyo?" wajahku ditatap.

" Sebab nanti sume ikan dalam kolam tue kne makan... ikan dlm kolam kan kecik2..." rambutnya aku usap.

" Ikan ape eh?" bahu aku di tepuk2...

" Ikan keli... ikan ape?" badan adik aku peluk. Seronok tengok.

" Ikan lori... " Huish.. Lain yg di ajar,lain plak yg dier dapat.. Adusss...






" Bukanla dik... ikan keli..."

Tangan aku erat pegang badan adik... Mane x nye.. dier lompat2 bila tengok ikan. Seronok sangat la kot... huhuh...


" Ikan ape?.." Aku tanya lagi.. sje menguji... hihi.


" Ikan janggut.." Adooii... mne datang plak nih...


" Eh... bukanla..." aku gelak sendiri..






" Tue janggut ade..." jari telunjuk di tunding ke kolah kecil.


" Owh... Tue bukan janggut... Tue misai la, dik..." aku perbetulkan.


" Misya... " suaranya pelat disekat puting getah yg slalu di mulut.


" Ikan ape dik?" Aku meguji lagi.


" Ikan misya... " aku gelak lagi... Kelakar dengar.






Terhibur aku... hihihi... Slalu datang jumpa aku. Kaco aku main badminton.. Hahhaa.. Berlagak pandai main tuh... Tiap kali aku nak main,dier mesti nak main. Tapi org lain main xde lak dier nak.. mmg budak kecik nih saje nak cari pasal ngan aku... Hehhee... sbb aku slalu cari psl ngan dier... huhuhu...


" Kak Arah... Nie nak main minton... Nie nak main minton! " Adik lompat nak capai raket ditangan aku... hihihi..


" Mne boleh... Kakak nak main la... " Aku sengaja mengangkat raket ke atas. padahal aku tau.. Kalo aku xangkat pon,budak kecik tue xdpt amik... huhuhu...


Lepas dier abis mengamuk baru aku bagi.. hahahaa... Seronok kenakan dier. Suara budak kecik tue pon... aiyo0.. mantap! hihihi... Bila jerit, bergema lubang telinga... hihihi.


" Jom amik gambar... " pujuk aku.. Sebenarnye nak raket... huhu.


" Jom..." Pelawaan aku disambut baik. Tapi... raket,dier nak pegang gak! Aduss...


" Xlawa la tutup ngan raket.. Meh sini raket... " Aku cuba menarik.


" Amboh! Ya aku la... " raket di tarik...


" Amboi... Biar aku yek??? xpe2... malas dah amik gambar...." Raket aku biar jek ngan dier. Bila puas main,baru bagi aku.. Huhuhu... Dasar budak kecik!





" Budak isap puting xleh main ngan org besar..." aku sengaja cari pasal. Adik diam membisu.

"sebab isap puting... Kalo isap puting tue budak kecik. Org besar xnak main. Malu kalo org tgk org besar main ngan budak yg isap puting..." tambah aku lagi.. hihi.

" Dah... ada puting..." serius adik menjawab. Hahhaa...

X tahu nak balas ape dah aku. Tapi memang betul apa yg dier ckp. kalo xde puting,xla dier isap bende alah tuh.. huhu.. bijak2.. macam aku.. hahaha...

Walaupon adik nmpak jek macam nie, tapi de yg kurang... Dier kurang kasih sayang seorg ayah... Mak n ayah dier bercerai... Tapi, walaupon mcm tue, adik bertuah sebab ade kakak macam aku... hahahaa....


" Duhai dinda... Moga kau di berkati Ilahi... Usah digusarkan dgn kehidupanmu... ALLAH pengatur terbaik buatmu... Moga kau menjadi permata yg indah... buat semua insan... Moga kau tabah harungi hidup... Ku iring doa buatmu selalu... "

Ya ALLAH,kau peliharalah adindaku ini...

1 comments:

abid abdi said...

kau jahat wooh..
ngan bebudak pun ko guna tak tik jahat...
heheheh

kem salam ke adik ko...

 

SALING BERPESAN

EMPUNYA BLOG

EMPUNYA BLOG

UKHUWAH KERANA-NYA..

UKHUWAH KERANA-NYA..

Adward dari Pereka cerita

Followers

KOMUNITI TEMAN INTEAM

FAMILI UNIC

NASYID FM

HALUAN SISWA