Aku insan bertuah...

Alhamdulillah... aku dah selamat sampai ke rumah... bermula lah sudah cuti aku.. Hari pertama cuti yg agak membosankan... aku seorangan lagi... Smalam aku hanya abiskan masa dengan tido... tido... tido.. n tido.... bangun hny utk solat. Teruk btol... Ntahla.. hihihi. xrasa best pon. Tapi walau pe pon,bila aku teringat hal semalam,aku merasakan yg aku adalah insan bertuah... Bertuah sangat...



Masa aku berada kat stesen bas semalam,ada seorg perempuan yg kurang siuman datang. Dier datang merepek2... aku pun xingat n xfaham... Macam2 aksi aku tengok dier buat. Ya ALLAH... kesian aku tengok... mana keluarga dier? xde org jaga ke? macam mana dier hidup? sendiri ke? macam2 aku tertanya... aku hanya mampu lihat. Dier duduk bersama aku. Aku takut. tapi apa yg aku boleh buat? xkan nak lari... aku kesian tengok... semua org tengok jek aku. Biar lah... aku nampak insan tue tengok jek bekalan roti n air yg aku baru beli tadi... Aku xfikir panjang. Aku bagi jek. mesti dier lapar. lepas tue,insan tue terus pergi tanpa kata apa2... xpe. Aku tau dier lapar. sebab tue bila dapat makanan terus pergi... Aku tengok jek dari jauh... bertuahnye aku.. aku masih diberi akal yg waras,keluarga... apa aku nak semua dapat,org sekeliling... tapi dier? sendiri... agak2 kat mane dier tinggal?dengan sape?macam mana makan minum dier? aku xboleh bayangkan kehidupan org seperti tue...



Xlama lepas tue,datang seorg perempuan. Dier duduk di sebelah aku... Mula2 borak biasa. Tetibe dier tunjuk resit ATM pada aku. Dier soh tgk,duit zakat dier dah masuk belum? aku tgk n cakap belum masuk sebab baki ada dlm rm 11 lebih. Dier pun cakap yg dier nak balik Bachok.tapi xde duit... dier tny aku ada duit ke x,aku tny tiket berapa... dier jawab RM5... aku hulurkan RM10... xde duit kecik... Perempuan tue terus pergi... aku hanya tengok dier berjalan dari jauh... Ada seorg kakak ditepi aku sapa aku.. n tanya kenapa dengan perempuan tue. Aku cerita. Kakak tue cakap,biasa kalo camtue menipu... sbb kat Kelantan nie dah banyak macam tue... mmg aku pernah kena tipu tp oleh budak.. ade agen yg anta kot... tapi perempuan td tue aku rasa mcm betul2 memerlukan... entah la.. hanya ALLAH jek yg tau... biarlah. Aku halalkan jek semua tue...Kalo betul menipu pun,dier mesti betul2 perlukan duit. kalo x,dier xkan tipu... Biarlah... Tapi aku kesian sangat tgk... aku xdapat bayang kalo aku yg berada ditempat dier. susah... Duit tue penting utk hidup... Seumur hidup aku,xpernah aku rasa kesempitan macam tue... Selalu berada dalam 'zon selesa'... Aku selalu diberi nikmat kesenangan... tapi tue pon kadang2 aku xtau nak bersyukur... Ya ALLAH... jgnlah kau tarik segala nikmat yg aku ada skrg...



Peristiwa ke-3 ialah saat aku hampir accident... Bila baru sampai ke Terengganu,aku tinggalkan beg di tempat tunggu bas... pondok rehat. Aku ke SMART Collection n 7E... lepas selesai beli apa yg aku nak,aku melintas jalan. tetibe dtg sebuah kereta dengan laju. Ya ALLAH,kalo aku xmelangkah sesaat,ntah apalah yg jadi... Mungkin aku dah xde kat dunia nie... jarak aku dengan kereta tue amat dekat. Dekat sangat... Alhamdulillah... ALLAH masih pelihara aku...





Aku rindu korang...
~ Sambung wat novel =)

0 comments:

 

SALING BERPESAN

EMPUNYA BLOG

EMPUNYA BLOG

UKHUWAH KERANA-NYA..

UKHUWAH KERANA-NYA..

Adward dari Pereka cerita

Followers

KOMUNITI TEMAN INTEAM

FAMILI UNIC

NASYID FM

HALUAN SISWA