Sembelih

Agak kepenatan aku hari nih... hihihi... macam2 hal... huhuhu. Pagi tadi aku sembelih ayam.. hahhaa... Aku mempraktiskan ape yg aku blaja skolah mnengah dulu... dulu an blaja teorinye jek... Hari nie aku wat amalinye lak... hihihi... Aku berbangga ngan diri aku.. hahhahaa... Asalnye ayam tue xde org nak sembelih... Nenek aku yg soh... dier teringin nak mkn gulai ayam. Nak ayam snirik lak tuh..


Alamak aiii.... ayah sedara aku lak tarik diri sebab kononnye xtau nak sembelih cane... Bleh time ke alasan tuh?huhuhu... Xpelah... Oleh sbb yg berkeinginan tue adalah nenek aku,aku sanggupla sembelih walaupon sblom nie aku xpernah sembelih ayam.. tolong pegang ayam utk disembelih ade la... hihihi... Tapi aku de pengalaman sembelih arnab... hihihi... Xde guna ilmu tue kalo x dimanfaatkan... kan? hihihi..


Aku pon pe lagi,sembelihlah ayam tuh... Ayam jepun pilihan nenek aku... Alhamdulillah ayah sedara aku sanggup pegangkan ayam tue time nak sembelih.. kalo x,aku sorg lew... huhuhu... Aku pon ingat2 balik lew syarat2 sah penyembelihan... huhuu...

1) Aku nie Islam

2) Pisau aku tue kne tajam

3) Sebut nme ALLAH(Bismillahirahmanirrahim atau Bismillahi Allahu Akbar)

4) Sembelih pastikan halkumnye putus(Saluran mknan xclap)

Pastue disunatkan ngadap kiblat...


Alhamdulillah... selesai... hihihi... Pastue sesi potong-memotong... itu pon aku yg settlekan... Aku paling seronok buat keje2 camnih... hihihi.. Teringat lak time program kat Jeram Mengaji taun lepas... Aku kena settlekan ikan keli yg dah ditangkap. Matikan ikan tue n potong2...Sbb xde org berani nak buat semua tuh... Tambah lg aku an de pengalaman potong2 ikan keli nih.. yelah... umah aku an de kolam ikan keli... Umah aku aku an dah gaya zoo... huhuhu.. sume ade... Ikan(mcm2 jenis), kucing, arnab, belut, ayam, n mcm2 la... De gaya hutan gak... sbb pokok buah n pokok bunga pon byk... tp ue umah kat kampung lew... hihihi...


Lepas potong2 sume tuh,aku serah kat Cik De utk masak.. hihihi... Sbb aku paling lemah msk2 nih.. hihihi... takut jd bnde lain jek gulai nenek aku nnti... hahhahaa.... Tapi kali nih Cik De xde bising2... sbb aku dah settlekan semua... Biasanye bising jek kalo aku malas tolong dier. agpon dier tau aku xbiasa ngan semua nih... Bila duk ngan dierla aku se di didik sket dlm bab2 pengurusan nih.. huhuhu... Tengah hari tuh dah bleh mkn... Sedaaaaapp! huhuhu...


Tadi,aku saje ajak Adik Nur solat.. hihihi... Alhamdulillah dier nak... tapi yg tensennye... Ade ke patut dier nak jadi imam aku??? adusss... Xsah solat aku nanti... Aku terang kat dier yg dier xleh mengimamkan aku... mengamuk dier... Aiyo0! Manyak susah Ooo ini orang... Aku pon biar je la dier ngan diri dier. Aku selesaikan solat aku... Dahla solat pakai telekung n kopiah... mne satu la jantinanye... Nie masalah berat yg ade kat adik aku nih... Kadang2 dier seolah2 konfius ngan jantina dier... Jap2 nak solat pakai telekung... jap2 lak kopiah... jap2 pakai da2 mcm td... Adoiii... Macam2 budak kecik nih... Kdg2 geram jugak... lawak pon ade.. tapi sabar je la...


Hari nie aku sambung sket kerja yg tertangguh. Alhamdulillah... Hari nie,aku lalui dengan tenang... Syukur... Walaupon dalam ati nie masih ada keresahan dengan mslh yg melanda...


P/s: Epy Bestday pada insan yg bernama Afiq Fadhli... Moga ALLAH sentiasa bersamamu...

3 comments:

Fathi Baik said...

peh byk pengalaman nih..
sembelih la lembu plak..hehe.

Jin said...

huhu...aku wat kenduri t ko dtg sembelih ayam ek sa...:D

Intisar said...

Fathi: hahhaa.. tuela psl... pasni leh r aku smbelih lembu lak.. hihi.

Bro Jin: sembelih ayam? bleh2.. hihi.. no hal... tp upah r ek... paling kurang ais krim wall's bekas besar.... huhuu..

 

SALING BERPESAN

EMPUNYA BLOG

EMPUNYA BLOG

UKHUWAH KERANA-NYA..

UKHUWAH KERANA-NYA..

Adward dari Pereka cerita

Followers

KOMUNITI TEMAN INTEAM

FAMILI UNIC

NASYID FM

HALUAN SISWA