Aku menghargai...

Hari nie 3 hb... BestDay insan yg aku panggel emak...
Epy BestDay mak... walaupon aku ada ramai mak,ibu,ummi,mama..., hanya dier yg bergelar emak.... Genaplah umur emak 47 tahun hari nih... Moga ALLAH merahmati mak... Berilah dia kekuatan menghadapi hidup...(lagi2 hadapi anakmu yg nakal nih)... Moga emak sihat selalu...
Pagi tadi,kesian Adik Nur.. hihihi. Punya semangat nak g skolah... Awal siap tuh... huhu. Siap
mintak no tepon ayah lagi kalo2 terkencing dlm seluar kat skolah.. hahhaaa.. Tut... tut... Skolah adik cuti! huhuhu... cian... Skolah dier cuti seminggu sbb bangunan de yg xsiap ag... hihi. Sabar yek adikku.. Harap semangatmu xluntur dek usikan kakakmu yg baik nih.. hihihi.

Tadi,Atok aku msuk hospital.. Accident... Jahit kepala,tulang rusuk retak,peha lebam n de luka2 lain lagi... Kesian tgk dier. xbermaya... Tapi atok baik. Xnak amik apa2 tindakan. Walaupon jelas dier xbersalah.. hihi. Aku bangga ngan atok aku nih... Ngah2 aku duk tgk atok, aku perhati sorg atok cina yg duk sbelah atok. Dier pandang aku.
"Kenal?" jarinya tunjuk kearah dirinya sendiri.
Aku menggeleng. Sayu aku tgk muka dier.
" Atok sorg je ke?" aku cuba menyapa.
Abg2 spupu n mak sedara aku sibuk melayan atok n org yg dtg ziarah.
"sorg... xde sape" suaranya xjelas. Tangan digerakkan tanda isyarat. Sedih dengar.
"Atok sakit?" aku tanya lagi.
"Sakit..." jawab atok tue ringkas.
Aku hanya mampu tatap wajah atok tue...
Tanpa aku sedar,atok tue tarik tangan aku... dier letak di kakinya yg sakit. Aku mengerti. Aku pandang n senyum. Abg Ngah Maududi hanya pandang aku dengan isyarat mata. Dier seolah2 tau n fhm apa yg aku rasa waktu tue. Tak lame kemudian,anak atok tue dtg... Lega sket aku bila tengok family dier dtg jenguk. Tapi lain yg aku bayang,lain yg jadi... Si anak bertindak kasar. Marah2 ngan kata2 yg xsopan.
" Makan! Aku ckp makan! Mati,aku xtanggung..." kasar btol bahasa.
Atok tue buat perangai lagi. Dier xnak mkn. Dier lembikkan badan. Aku faham kenapa... Dier nakkan perhatian... Teringat kat Arwah Tukki Kor. Atok belah emak. Dulu aku yg jaga dier blom masuk KTD. Ragam dier mcm budak2... Mungkin macam tuelah atok tue... Tapi anak dier jahat! sanggup wat camtue.
" Mung nie jahat! Nyusahkan aku!" marah si anak tue lagi.
Badan atok tue di pukul. Dilibas ngan kain. Sedih sgt tgk. Aku terpaksa alihkan pandangan. Aku xsanggup tengok. Xdapat aku bayang kalo aku dlm situasi atok tue. Sedih yg amat. Ikutkan hati nih,nak jek tolong atok tue balas balik. Nak jek ketuk anak atok tue. Nak jek balun balik anak atok tue. Bukan atok tue yg menyusahkan tapi si anak tue. Abg spupu aku bawa aku lari dari suasana yg xmenyenangkan tue... Dier mengerti.
"Kecik2 xnak mampus... bila besar nyusahkan org!" aku maki2 dlm hati.
Aku benci org tuh! Benci! Ya ALLAH,jauhkan aku dari sifat2 keji... Jangan palingkan aku. Aku xnak jadi derhaka.. cukuplah selama nih... Kejadian tadi btol2 bg pengajaran buat aku. Ingatkan aku.. betapa berharganya keluarga. Rupanya, ada lagi yg lebih teruk... Moga ALLAH lindungi keluarga aku...
Aku dah beli tiket balik ostel.. 9hb. kol 12 tgh hari. Xtau la nape tetibe angin aku nak balik kol 12 tgh hari. Bsenye aku xsuka balik waktu2 camtue.. Biasanye aku balik kol 10 pagi.. Ntah la. Berat hati nih nak balik sane... Pe pon aku kena terima n lalui gak...

0 comments:

 

OWNER

My photo
HambaNya yang sentiasa mahukan perubahan dalam hidup. Bakal penghuni kubur. Moga hidup ini memberi erti.
Powered by Blogger.

MARI MENJADI HAMBA

SALING BERPESAN

EMPUNYA BLOG

EMPUNYA BLOG

UKHUWAH KERANA-NYA..

UKHUWAH KERANA-NYA..

Adward dari Pereka cerita

Followers

KOMUNITI TEMAN INTEAM

FAMILI UNIC

NASYID FM

HALUAN SISWA