Berakhir sudah MASIR...

Berakhir sudah MASIR '09...Banyak yg aku dapat dari program MASIR nie...Banyak sgt...Walau pun penat,letih,xlarat...tapi sume 2 tetap manis...Kiteorg,fasilitator MASIR sempat berkumpul untuk sesi post moterm...Banyak yg dikongsikan...Dan byk harapan yg luahkan...Pada masa itu juga kami diberitahu oleh Abg Taqi yg dier ada masalah tulang belakang dan diberi masa selama 2 bulan dengan makan ubat dan akan dijalankan operation...Moga ALLAH melindungi dan memberi kesembuhan pada Abg Taqi...Pada Abg2,kakak2 atau sahabat2 yg mengenali Abg Taqi,terutama dari warga MATRI dan KTD...doakanlah dier... Waktu sesi bersama hampir berakhir,sahabat aku,Rusydan atau lebih selesa aku panggil Dan bangun ke hadapan. Ada sesuatu yg ingin diberitahu. Riak mukanya lain...Rupanya2 dier ingin minta doa dari kami agar mendoakan abg dier yg baru sahaja jatuh dari tingkat 2 asrama tempat abg dier belajar... Ya ALLAH... Berilah kesembuhan dan perlindungan juga buat abg Dan...Korang pun same ek... Kesempatan nie aku nak kongsikan juga tentang seorang pelajar yg istimewa di KTD. Namanya Luqman... Seorang pelajar yg kurang upaya atau lebih dikenali dengan panggilan OKU... Pertama kali aku lihat dier di hari pertama pendaftaran,hati aku dah tersentuh dan merasakan begitu bertuahnya dier dan begitu bertuahnya aku. dier amat bertuah sebab dapat belajar walaupun keadaannya tidak seperti yg lain. Dengan Badan yg tidak bermaya,hanya bergerak menggunakan kerusi roda... Sukar untuk aku ceritakan fizikalnya di sini...dan bertuahnya aku sebab dikurniakan fizikal yg sempurna...Terima kasih,ALLAH...tapi apa yg aku nak kongsikan,dier seorang yg istimewa...Di hari pertama dan kedua,aku xnampak pun Luqman dikelilingi oleh kawan2...aku xnampak keprihatinan kawan2 baru Luqman... dan kalau aku yg jadi Luqman,aku dapat rasakan apa yg dier rasa...Tersisih...Sedih... Di hari ketiga,hari penutup MASIR,aku nampak Luqman makan sorang2...xede kawan yg teman...xde kawan yg nak tolong suapkan...xde kawan yg datang bersembang...Hati aku pilu lihat keadaan tu...Kalau ikutkan hati aku,memang aku nak pergi tolong dier...nak suapkan dier...nak teman dier...nak sembang dgn dier...xnak bagi dier sunyi...xnak bagi dier rasa tersisih...tapi wajarkah aku lakukan semua tu sedangkan masih ada kaun adam di situ yg boleh datang utuk membantu? Aku terus hilangkan pandangan aku daripada lihat situasi tu...Jujur aku katakan,aku memang xboleh lihat keadaan macam tue... Petang tue aku dapat tau dari sahabat aku Bhah dan Hasnul yg Luqman ditinggalkan seorg diri di medan sedangkan kawan2 yg lain dah berada dalam dewan utama...pedihnye hati aku...geram pun ada...sanggup dierorg tinggalkan kawan macam tue je. Apa salah dier org nak sisihkan?Kenapa mesti dier? Mana tanggungjawab dan kecaknaan dierorg sebagai seorg kawan?kalau xnak jadi kawan pun,mana tanggungjawab dierorg sebagai seorg muslim? Mungkin dierorg malu...tapi wajarkah? Bhah dan Hasnul cerita,Pelajar lelaki 'dicuci' oleh Kak Habibah dan Kak Ema... Alhamdulillah dierorg tersentuh dan menjalankan tanggungjawab yg sepatutnye...waktu tu barulah terukir senyuman di wajah Luqman... mesti dier gembira...dier dah dapat kawan...dier dah xsunyi... Ya ALLAH, kau kurniakanlah kebahagiaan dalam kehidupan insan yg bernama Luqman ini...Erm...Teringat kat Apis...macam mana Apis sekarang yek...dah lame xtanya mak cik... Ya ALLAH janganlah kau beri penderitaan kepada Apis dan keluarganya...Dier sahabat aku...Bagilah jalan yg terbaik...Aku redha segalanya...
 

SALING BERPESAN

EMPUNYA BLOG

EMPUNYA BLOG

UKHUWAH KERANA-NYA..

UKHUWAH KERANA-NYA..

Adward dari Pereka cerita

Followers

KOMUNITI TEMAN INTEAM

FAMILI UNIC

NASYID FM

HALUAN SISWA