ALLAH Pemberi Rezeki...

Alhamdulillah... bertemu lagi. hihihi.. Dah lame rasanye xpost... huhu. Byk benda nak kongsi. hehehe... macam2. xpelah. Aku nak citer lue pasal Kem Kepimpinan Mahasiswa yang aku pergi hari tue... 3 hari 2 malam. Dari hari khamis hingga hari Sabtu. Kem yang agak memenatkan tapi bermakna la juga sebab aku dapat apa jawapan apa yang dah lama aku tertanya selama nie... Aku diarahkan ke Kem Kepimpinan Mahasiswa yg diadakan di Sri Nipah Resort,Bachok anjuran HEP KTD... Untuk fasi2 yang kendali PESAT. Antaranya ialah aku lah... Hari Khamis tue bertolak petang. Siswi guna khemah siswa pulak hanya wakaf n tanah...huhuhu.cian... Penuh ngan ceramah. penat... aku betul2 penat.jawapannye aku tidur.Tidur sepanjang penyampaian Pak cik Zaini. kitaorg dibahagikan kumpulan. Ahli kumpulan aku,Amirah,Kak Mida,Abi,Kak Be',Izzah dan aku. Kumpulan aku diberi nama Tahmid. Mula2 aku tertanya2 apa tue 'Tahmid'. Rupa2nya " Alhamdulillah" tuela. Ahli kumpulan aku beritahu.hehehe.

Hari kedua kem merupakan hari yang amat bermakna. Aktiviti 'Jejak Masyarakat' yang beri best bagi aku.. Aktiviti nie membuatkan aku sedar n tau ALLAH itu pemberi rezeki. First check point kat kubur... Abg Kemi n Ust Hafiz cakap pasal mati...kematian... berfikir gak sejenak. kemudian kitaorg terus dibahagi tugas untuk mebuat soal selidik masyarakat sekeliling tue... Lepas 2km berjalan,berpecah ikut kumpulan. Kumpulan aku pulak dipecahkan dua. Aku sekali dengan Kak Mida n Amirah. Lama juga berjalan. Lenguh... Dahla panas terik. Aku bersunggut dahaga. Kebetulan bekalan air n duit,xbawa. Amirah n Kak Mida byk kali pujuk aku bersabar. Dahaga sangat2 sebab sebelum tue xmkn n xminum. Xpe. Aku tahan jek. Xlame tue dierorg ajak buat survey kat kedai runcit. Aduss..betul2 tergugat aku dengan air2 yang ada dalam kedai tue. sejuk2... tp duit xde. Amirah n Kak Mida pun kebetulan macam aku.xbawa apa2... dierorg pon sama dahaga. tapi xdelah bersunggut macam aku. hehehe. Baru aku tau rasa jadi org susah. Lepas keluar dari kedai,aku bersunggut lagi...

"Nak minum jugak!" aku membentak.

" Sabar ye..." Kak Mida n Amirah pujuk aku lagi.

Lepas berjalan beberapa tapak,kelihatan Abg Zul n Abg Khubaib sedang berborak. Aku berhenti kat depan dierorg.Apa yang terbayang dalam fikiran aku hanya air n duit...(ALLAH??? huhu...)

" Abg Zul de duit tak? " dengan selamba aku bertanya.

" Ada... nak berapa? " wallet dikeluarkan.

" RM 2... " jawab aku layu.

" owh.. Nah. " Not RM10 dihulur.

Aku terus capai dan terus berlari masuk kedai runcit tadi. Tanpa ucap terima kasih. Abg Zul hanya sengih. Mesti dier fikir aku nie kebulur sangat2. Aku pulangkan duit balik.

" RM2.20 blanja. xjadi RM 2..." Alasan. Padahal terlebih. huhu.

dapatlah gak hilangkan dahaga. dapat beli air mineral n ais krim. Nak beli makanan sekali tp tue duit org. Dahla terlebih 20 sen. Kiteorg terus berjalan. Buat servey. Destinasi kitaorg yang terakhir ialah kat sebuah restoran yang berdekatan dengan Pantai Irama. Bagitau nak buat survey. Pak cik pemilik restoran tue soh kiteorg bincang cakap dengan isteri dier. Kiterorg tunggu kat meja restoran tue.. huish.. Terliur aku... Dahla ngah lapar. tahan je la... Bersyukur dengan aiskrim yg ada. Beberapa minit kemudian, Isteri pemilik restoran tue keluar dengan mendulang 3 gelas besar teh ais... Ya ALLAH... macam mana nie... dah la xbawa duit. Xkan nak berhutang. Bukan tue jek... Dier ambil sepinggan kuih letak di meja kitaorg... Memang terkejut.

" Mak cik,maaf... kitaorg xbeli pon. kteorg xde duit nie... xbawa duit. just nak survey..." Kak Mida n Amirah bersuara. Aku diam jek.

" Dah rezeki depan mata... makan jela. lepas mkn baru ckp " jahat hati aku berbisik. hehehe.

" Xpe... Mak cik belanja..." senyuman diukir. Kitaorg agak terkejut.

Rezeki2... Kak Mida n Amirah masih terkejut. Aku bersyukur... Akhirnya perutku terisi juga. Kitaorg berkumpul di Masjid yg berhadapan dengan pantai. (Masjid Muhammadi) kalo xsilap. lupe.. Balik ikut jalan pantai. Lenguh... jln atas batu yang nak tambak pantai. sampai tue main pantai... seronok. Macam bese aku lah yg paling lambat naik. Malam lak de sesi perkongsian survey. Aku mewakili kumpulan. Semua yang dengar cerita aku tergelak besar. Bukan senang nak dapat makan free... huhuhu. Esokan lepas bahagi hadiah untuk setiap kumpulan,kitaorg balik ke asrama. sampai lewat. maghrib.

Pagi semalam lak Hari Anugerah... Erm masuk Sinar lagi lah KTD... xnak citer sal tue... Petang tue Sambutan Hari Raya... Sementara program xmula lagi,aku ikut membe2 aku yang non muslim balik umah dierorg... rehat2...dierorg pon bawa bdk2 non muslim yang baru. so,aku sorg je la muslim. best jek duk umah dierorg. Aku melantak. hahaha... Dalam pukul 2.30 ptg kitaorg ke kolej. waktu tue majlis dah mula... Aku betul2 xde mood... Sambutan tahun nie aku rasa hambar...Xbest... Aku duk kejap jek.Dalam pukul 3.30ptg aku ikut Hasnul n Suria pergi KB. Beli cermin mata baru Hanul. Dekat Maghrib balik... huhuhu. Malam tue tidur awal... Dah sekian lama aku xleh tidur tp semalam dengan senang aku terlelap.huhu... hari nie aku rasa ringan sket fikiran nie... Alhamdulillah. Ya ALLAH..berkatilah hidupku...

0 comments:

 

SALING BERPESAN

EMPUNYA BLOG

EMPUNYA BLOG

UKHUWAH KERANA-NYA..

UKHUWAH KERANA-NYA..

Adward dari Pereka cerita

Followers

KOMUNITI TEMAN INTEAM

FAMILI UNIC

NASYID FM

HALUAN SISWA