5 Syarat Untuk Melakukan Maksiat

Salam semua.. Huhuhu. Kat sini teringin nak kongsikan sesuatu. Biasanya merapu jek keje Sa kan.. Haa.. Sini nak bagi peringatan la juga.. Sama2 kita berkongsi.

Nih khas insan2 yang mudah lupa terutama diri yang serba kurang nih..(Tetibe lak skema ayat..:P)



Suatu hari ada seorang lelaki datang menemui Ibrahim bin Adham. Dia berkata: "Wahai Aba Ishak! Selama ini aku gemar bermaksiat. Tolong berikan aku nasihat."

Setelah mendengar perkataan tersebut Ibrahim berkata:
"Jika kamu mahu menerima lima syarat dan mampu melaksanakannya, maka boleh kamu melakukan maksiat."

Lelaki itu dengan tidak sabar-sabar bertanya."Apakah syarat-syarat itu, wahai Aba Ishak?"

Ibrahim bin Adham berkata:

1- "Syarat pertama, jika kamu bermaksiat kepada ALLAH, jangan memakan rezeki-Nya."

Mendengarkan itu, dia mengangkat keningnya seraya berkata: "Dari mana aku mahu makan? Bukankah semua yang ada di bumi ini rezeki ALLAH?

"Ya!" tegas Ibrahim bin Adham. "Kalau kamu sudah memahaminya, masih mampukah memakan rezeki-Nya, sedangkan kamu selalu berkeinginan melanggar larangan-Nya?"

2- "Yang kedua," kata Ibrahim, "kalau mahu bermaksiat, jangan tinggal di bumi-Nya!

Syarat ini membuat lelaki itu terkejut. Ibrahim kembali berkata kepadanya: "Wahai Abdullah, fikirkanlah, apakah kamu layak memakan rezeki-Nya dan tinggal di bumi-Nya, sedangkan kamu melanggar segala larangan-Nya?"

"Ya! Anda benar." kata lelaki itu. Dia kemudian menanyakan syarat yang ketiga. Ibrahim menjawab:

3- "Andai kamu masih mahu bermaksiat, carilah tempat tersembunyi yang tidak dapat terlihat oleh-Nya!"

Lelaki itu kembali terperanjat dan berkata: "Wahai Ibrahim, ini nasihat macam mana? Mana mungkin ALLAH tidak melihat kita?"

"Ya, kalau memang yakin demikian, apakah kamu masih berkeinginan melakukan maksiat?" kata Ibrahim.

Lelaki itu mengangguk dan meminta syarat yang keempat. Ibrahim melanjutkan:

4- "Kalau malaikat maut datang hendak mencabut rohmu, katakanlah kepadanya, "Ketepikan kematianku dulu. Aku masih mahu bertaubat dan melakukan amal soleh." Kemudian lelaki itu menggelengkan kepala dan segera tersedar dan berkata:

"Wahai Ibrahim , mana mungkin malaikat maut akan memenuhi permintaanku."

"Wahai Abdullah, kalau kamu sudah meyakini bahawa kamu tidak boleh menunda dan mengundurkan datangnya kematianmu, lalu bagaimana engkau boleh lari dari kemurkaan ALLAH?"

"Baiklah, apa syarat yang kelima?" Ibrahim pun menjawab:

5- "Wahai Abdullah kalau malaikat Zabaniyah datang hendak mengiringmu ke api neraka di hari kiamat nanti, jangan engkau ikut bersamanya."

Perkataan tersebut membuat lelaki itu insaf. Dia berkata: "Wahai Aba Ishak, sudah pasti malaikat itu tidak membiarkan aku menolak kehendaknya." Dia tidak tahan lagi mendengar perkataan Ibrahim. Air matanya bercucuran. "Mulai saat ini aku ingin bertaubat kepada ALLAH." katanya sambil teresak-esak.

Apa yang dapat kita simpulkan kat sini.. Jangan sekali2 terlalu angkuh dengan maksiat yang kita lakukan.. Jangan juga pernah lupa, kita punya Hari Pembalasan. Sama2 kita cuba untuk jauhi laranganNya.. Fikir2kan..:D Moga ALLAH meredhai kita..

Sumber: Bro Iwan Melodi Hati

Mengubat Hati

Salam.. Hehehehe.. Semalam ayah datang ostel.. Asalnya happy sangat tp... Sedih yg dapat. Huhuhu. Ayah dtg hanya kejap jek. 10 minit bersama. Nenek pon dtg.. Urmm. Terkilan sbb lepas ayah solat Jumaat kat masjid, xberitahu nak balik. Call pun bila dah bertolak.. Sedih sangat. Terkilan pun ada.. Nak tunggu datang sini lagi entah bila lah... Huhuhu... Abaikan! Ngah sedih2 tuh.. ubatla hati nih.. Hiburkan diri.. Mcm biasa.. kat mana lagi tempat Sa bawa diri kalo bukan kat Taman Tengku Anis.. Huhuhu. Izzah, Izzati n Ummu join sama.. Huhuhu..

Bila bersama, mcm nih la jadinya..



Seronok sangat.. rasa kurang jugak sbb ada yg xcukup.. Huhuhu. Insya Allah nnti leh kumpul semua.. Huhuhu. Rindu saat sama2.. Moga ALLAH pelihara ukhuwah nih... Urmm. Rindu Huda.. Bila boleh sama2 ngan Huda lagi agaknya.. MOga ALLAH panjangkan umur Sa, sihatkan diri Sa untuk sama2 ngan Huda lagi.. Hajat doa yaa..:D


Sayang kalian!


~ Mood xstabil..:(

Doa Makbul(^_^)

Salam.. Hehehhee. Apa habaq??? Huhu. tetibe lak loghat utara. Testing2.. Hihi. Meh nak cerita sket. Petang semalam, ada sesuatu yg btol2 mencuit hati Sa. Huhu. Ok2. cerita2. Petang semalam, Sa sakan menyakat adik2 junior yg amat rapat dengan Sa.. Adik2 junior merangkap sahabat Sa jugak. Asalnya Sa kenakan Nasuha. Sembur air yg ada daam belon ke tudung dia. Bkn sengaja yek tp atas dasar xsengaja n spontan. Huhuhu. Selepas tu, semua pakat2 nak kenakan Sa. Sa ari puas2 sampai sempuk2. hahaha. Padah berlari. Sa pun isi air banyak dalam belon untuk main2. Dah kembali 'damai' dengan diaorg. huhu. Sa pun duklah dengan Izzah n ****.... Dia xbagi nama dia femes. Huhu. Si **** nih ambil belon Sa tadi main2. Acah2 nak kenakan Sa.. Yelakan.. Nak pecahkan bagi kena Sa la.. Huhuhu. Sedang si **** asyik berangan bersama belon2 tuh, Sa n Izzah saing memandang n sama mengangkat tangan n seolah2 mengAMINkan sesuatu. Kami pun berborak amcam biasa.. Huhuhu. Tiba2... Argghh! Si **** menjerit! Hahahahahhaa. Belon pecah! Habis basah kain dia n sebelah stoking izzah pun basah. Tapi pada masa yg sama kami terkejut dengan suara jeritan ****, "Aaaaalhamdulillah!" Serentak bibir kami berucap berkelakuan seperti mengAMINkan doa.. Huhuhu. Gelak xberhenti2 Sa n Izzah sbb doa kami termakbul. Huhuhu. Xbaik2. Hahahhaa. Xbaik doa yg bukan2 kan.. Huhu. Kesian Si ****. Dalam keadaan sedih n terkejut tuh, Si **** berterus terang yg asalnya dia hanya mahu picit2 sebab geram xpecah2. Haaa.. tengok! Alih2 pecah kena diri sendiri! Hahahahhaa. Kesian dia. Sa n Izzah pun terus teranga juga.. Yg mmg kitaorg mendoakan belon tuh pecah kena Si ****. Huhuhu. Akhirnya pecah juga! Marahlah Si ****. Hahahhaa. Ini semua gara2 Sa n Izzah selalu cakap pasal doa makbul. Huhu. Ada kisah tersendiri. tp Xbaek kan doa yg xbaek. Huhuhu. Maaf buat ****. Hihihihi. Tapi seronok jugak.:P

~ Tahniah buat Abg Amin n Kak Yanti dapat baby baru! Anak ke-3. Huhuhu. Muhammad Affan
Al-Amin. Moga cepat sembuh ya, adik baby.. Nanti leh kita jumpa!

Berminat??? JOM!!!

Bagi mereka yg berminat, rebutlah peluang nih.. Maaf agak lambat mempromosikan.. Huhu. Masa masih ada!

Computer Network Journey Part 2

Hehehehehe.. Nih hanya untuk tatapan jek. Gambar2 Sa lawatan hari tuh.. Kenangan2.


Baru sampai kat P1 Wimax.. Peace!!!


Teruja tengok.. hahahaha.


Haaaa.. Nihla Mr. Hizax..
Ada gaya muka ayah ke??? Huhu.


Ini 3 anak teruna sibuk nak bergambar..


Antara koleksi modem P1..
Dalam Green Packet nih.


Beramah mesra..
Sporting gak dierorg! Suka2!!!


Agak keletihan..


Nih speaker merangkap lecture kat waktu lawatan..
Hahhahaa.


Mkn malam di Reshoran Sharaj..


Sesi main2.. Teka-teki!


Nih bergambar bersama En. Armi.


Pak cik pengurus nih mmg sporting!
Byk gelak.. Hahhahaha.


Fiber Optic.. Nih generasi ke brp ntah. Tebal..


Kaedah terbaru fiber optic.. Halus n nipis.


Sebelum keluar dari jaring.

Sakan...

Computer Network Journey Part 1

Salam sayang buat semua. Hihihi. Kat sini, Sa nak share tentang lawatan Sa yang lepas.. Lawatan untuk student subjek network, COMPUTER NETWORK JOURNEY. Lawatan nih memberi sejuta makna buat Sa.. Amat2 bernilai. ok... Sa cerita yek. Mlm bertolak.. 21/03/2011(Isnin) Malam tuh, lepas maghrib, berkumpul di kolej. Solat isyak berjemaah.. Tp Sa adalah insan yg masbu'. huhuhu. Lepas solat, berkumpul di depan surau. Waktu tuh, sesi taklimat dari Tuan pengarah kita.. Si Mukram n Faris.. Waktu tuh, terasa juga bosannya sebab xada apa yang boleh dimainkan..(Eshhh.. Igt maen jek!). agak2 dalam pukul 9.30 malam, bertolak.. Huhuhu. Yeaahh! bas dah gerak! Dalam bas pun ada sedikit peringatan dari Big Bro kita.. Faris..(Xde la BIG sgt..:P) Kata2 yang paling Sa suka daripada Big Bro nih.. ENJOY! Yeaahhh.. Kita enjoy.. Hahahaa.. Maksudnya, No stress2.. No tensen2.. Pergi niat utk belajar.. Enjoy dengan belajar! Yeaaahhh! Tajdid niat.. hihihi. Bas pun jadi kecoh jek.. Meriah. Alaa.. Mcm iklan balik kampung tuh.. "Ooo.. Balik kampung.. ooo.. Balik kampung.." Eshh.. Diaorg menyanyi ke? Urmm.. Tak2.. Silap2.. Tp kira kecoh la.. Tambah lagi, pasang cerita Hantu Mak Limah Balik Rumah. Sa dah jemu tengok cerita tuh walaupun baru sekali tengok. Huhuhu. dah xde feel nak gelak. hahaha. tp Kawan Sa, Piroh... Ish3.. Semangat sangat dia gelak. Tapi tak apa lah.. asalkan dia hepi.. Hohoho. Pastuh Sa dah xsedar apa2. tertidur. Sikit2 berjaga tuh adalah tp xbanyak. 22/03/2011(Selasa) Pagi tuh, Sampai kat masjid negara. Subuh lagi tuh. Persiapkan diri.. Solat.. Mandi.. Pakai lawa2.. Cantik2.. Lepas semua siap, naik bas balik. Mula2 bincang nak mkn sarapan kat kedai atau mkn roti dalam bas jek.. Siswi nak mkn dalam bas tapi siswa nak mkn kat kedai. So, makan dalam bas je. Dalam bas edar2 roti.. air semua. Makan dengan hepinya.. hepikan bila boleh duk sama2. Seronok! Tiba2 Si Mukram Tuan Pengarah tuh cakap, kami berhenti makan. Aik.. Sarapan lagi ke??? Ikut je la.. Lepas settle semua, bersiap ke P1 Wimax.. hihihihi. tempat paling best! Seronok! Enjoy! kat P1 nih, Sa tahu macam2. Tak adalah macam2 sangat tapi macam2 lah juga sebab banyak tahu apa yang Sa xtahu sebelum nih. Hihihi. Sempat juga bergambar ramai2. Best sangat bila boleh pergi naik atas bangunan. tingkat paling atas. Boleh tengok microwave. eh.. ye ke nama tuh??? Apa2 je la.. abaikan kalau salah.. Kalau rajin, betul2kan..:D bila tengok kat bawah.. Fuhhh.. Bestnya! Tapi kalau org yang ada masalah mental, disarankan jangan naik atas. Nanti xpasal2 ada kes bunuh diri. Esh3. Tenkiu to Tika, Piroh, Pika, ayu.. jadi mangsa mainan Sa. Turun bawah, pergi bahagian Green Packet. Kat situ seronok jugak! Banyak merapu2 lah kat situ. tapi saat yg paling best bila dimotivasikan oleh Mr. Hizax..(ye ke mcm tuh eja? Ntah..:P) Asma' cakap muka dia mcm muka ayah la.. Cuma nih versi ayah gemok. Hahahaha.Tp ada jugak la gaya ayah. Walau apa pun, dia tetap bukan ayah. Hihihihi. Sa n Nida' berpeluang sembang panjang dengan Mr tuh.. Mmg best! Juga menguji Sa untuk speaking dengan lebih laju n bla.. bla... lah. Xtahu apa yang sa nak cakap.:P Mmg terpaksa speakinglah. Mmg best! Sampai Sa sendiri pun xsangka yang diri nih boleh speaking mcm tuh.. hahahaha. Poyo! Tenkiu, Mr. Hizax! Nanti kita jumpa lagi! Keluar daripada P1 wimax, jalan2... cari makan! Makan dekat Medan Selera.. Adehhh.. jemu den. tiap kali pergi KL selalu singgah sini. (Ye ke tiap kali? hahahaha.) pagi tadi pun kat situ juga. Tapi xapalah.. Dah rezeki ALLAH tentukan kat sini.. makan jelah. Banyak songehlah kau nih Sa! Romantik.. Makan dengan my beloved sis, Bhah. Berdua jek.. Xde org tengah.. Xde org kacau. hahahaha. Terus ke Celcom! Huhuhuhu. Waktu kat Celcom nih, Sa xberapa sihat. Sakit datang lagi. tapi bersabar. Xkan nak sedih2 kot kan. Semua nak hepi, So.. Sa pun nak hepi juga! Lawan2.. Sedang Sa lawan2 sakit tuh, ada juga kawan2 yang perasan Sa xsihat.. Mungkin sebab xdengar suara Sa memekak kot itu yang boleh perasan.. huhu. Nampak sangat suka buat bising. Di Celcom Sa xboleh tumpu sangat apa yang disampaikan. Tapi speaker yang ke-2 agak menarik perhatian juga. waktu tu dah sihat sikit. Alhamdulillah.. hihihi. Habis jek sesi berckap semua, sesi makan lah pula! Huh! tengok yang lain main telan jek. Alangkah indahnya kalau nikmat selera tuh ada. Tapi, xapa.. ALLAH bagi kurang selera sebab ada hikmahnya. Mungkin kalau Sa selera, abis semua makanan Sa telan.. hahahhaha. Balik ke homestay! Saat yang paling ditunggu2. Agak jauh jugak dari Celcom. Kat Ampang. Dah lupa nama homestay tuh. Hehehee.. Saat nih amat2 menarik! Bila Big Bro cakap jek, dah sampai.. Sa gegas nak bangun. Hihihi. Xsabar nak rehatkan badan. Ngeh3. Kesian badan Sa hari nih. Banyak bergerak.. tp Xapa.. Untuk tuntut ilmu jugak.. Bila bangun jek, Sa tertanya2.. Mana homestaynya??? Xada signboard pon. Xada sebarang tanda pun.. Mungkin Big Bro mengerti apa yg bermain dalam fikiran anak2 adam nih.. "Kita sudah sampai di homestay kita.. Homestay kita amat menarik. Serba-serbi ada..." Erm??? Hah??? Hahhahaa.. Amat2 terkezut.. bila dapat tahu homestay kami ala2 rumah kedai gitu. Hahahahaha. Ramai yang xdapat terima kenyataan. Tp bagi Sa, inilah kenikmatannya! Huhuhu. Balik, siap2 untuk dinner. Lama kemudian dapat tahu, dinner xjadi. tunda esok. Siap2 ke kedai makan. Balik dari kedai, ada sesi game. Di handle oleh Rusydan. amat meriah tp xpuas hati sebab siswa menang. Xaci! Alhamdulillah.. Muka2 yang dari tadi kelihatan penat, sugul.. Kembali ceria. Syukran, Ya ALLAH! kau berikan sahabat2ku kekuatan.. Selesai permainan, Sa dan AJK lain ada buat post moterm. Sesi nih, mcm2 ditimbulkan. tp Alhamdulillah.. Setiap yg ada memberi komitmen. Teringat akan kata2 Si Tuan pengarah, "Segala kebaikan datang daripada ALLAH.. Segala keburukan atas dosa2 kita sendiri.." Eh.. ye ke mcm tuh dia cakap?? urmm. lebih kuranglah! Hahahahaha. Maaf buat semua sebab Sa xbanyak membantu. Balik, tido!!! 23/03/2011(Rabu) Pagi tuh amat berdebar2. Pagi nih ke TM. TM nih kumpulan Sa yang handle. Amat2 takut kalau2 mengecewakan puan. Mmg banyak2 berdoalah pagi tuh. Tengah dalam resah gelisah tuh, tiba, Cik Asyekin yang urus TM call. Alhamdulillah... Xberdebar dah. Semangat balik! Sampai di TM, Sa tengok agak kelam kabut. Mungkin sebab kekurangan yang ada pada Sa.. Xmampu handle betul2. Terima kasih, Tuan Pengarah.. Sudi membantu. Masuk ke TM, keadaan agak ntah apa2 sikit. sebab Tak ada pun yang bahagian TM bersama2 kami pada asalnya. Dalam pukul 10.00, datanglah speaker TM. nama dia, Armi apa entah. Lupa2. Alhamdulillah.. Berlalu juga sesi di TM walaupun bagi Sa agak kurang memuaskan. Petang tuh ke Chow kit. Sesi jalan2. Ada yang ke Lowyat n ada yang ke Berjaya Times Square. Ermm.. waktu jalan2 nih, malas nak cerita banyak2.. Tp, tenkiu, to my friend, Am.. n Bro Sadiq.. yang banyak bantu sepanjang berjalan2 nih.. hahahaha. Banyak menyusahkan korg kan??? Hihihi. Itulah hobi sebenarnya.. Ngeh3. Balik ke homestay.. Hehehehe. Tenkiu, Kak Sue sudi temankan Sa n Tenkiu to Bro Sadiq too utk eskrem. Ngeh3.. Sori terpaksa ngepaw. tengok Kak Sue tungkus lumus siapkan dinner. Maaf, Kak Sue.. Sa xboleh tolong Kak Sue.. ALLAH uji diri nih lagi.. Tambah lagi, mengantok sangat2. Cukuplah Sa tolong Kak Sue basuh n siapkan ayam yek?(Berkira btol! Hahaha).. Sa tertidur kat tepi dinding. Penat sangat2. Bila sesi makan, pun Sa xsedar sebab makan dalam keadaan mata tertutup.( Macam sahurlah pulak..) Lepas tuh, sambung tido lagi.. Xtertahan sakit kepala yang ditanggung. Hihihi.. tp enjoy. Puan usik2 pun, Sa layan tido jek.. hahahahaa.. Tido sampai ke pagi! hihihi. Post moterm malam tuh Sa xjoin.. Maaf, sahabat2 semua.. 24/03/2011(Rabu) Hari last! Bangun paling lambat! Huhuhu. Pagi pergi ke Jaring! Seronok jugak. Pengurus dia sporting! Hihihi. banyak gelak. Mungkin sebab sebelum nih xada orang datang jaring kot.:P Seronokla dapat kenal fibre optic. Boleh tengok generasi fibre optic. Hihihihi. Xnak banyak cerita dah.. Huhuhu. Petang tuh sebelum pergi MDEC, jalan kat Alamanda. Mkn2.. Solat2. Xbeli apa2 pun. Cuma beli KFC utk alas perut. Dalam pukul 3 bertolak ke MDEC. Seronok kat sana! Huhuhu. Nampak aspek kerja. Comey kerusi2 dia. Warna-warni. Hihihi. Lama juga kat situ. Petang tuh, ke Mid valley.. Jalan2. Seronok. Beli buku sudoku lagi! Hihihi. pukul 9.00 malam bertolak balik. Naik bas terus tido. Xlarat dah. Terasa mcm terbang kat langit jek.. Huhuhu. 25/03/2011(Khamis) Sampai kat kolej sebelum subuh. Hujan lebat sangat. Huhu. tapi best! Nikmat. Cuma xboleh main hujan.. Hahahaha. Hajat nak tunggu hujan reda. Ramai siswi dah dihantar siswa ke rumah. Tinggal kami jek berapa orang. Alih2 buat keputusan untuk redah jek hujan. Terpaksa tapi nikmat... Sampai2 jek dah xlarat.. ALLAH uji lagi. Tapi apa pun, sepanjang lawatan, rasa nikmat sangat.. Sa semakin kenal kawan2 Sa. Makin rasa berat untuk berpisah. Mungkin org lain xrasa tapi, bagi Sa.. Amat2 berat. Terima kasih buat semua kawan2. Syukur sangat2 sebab ada kalian.. Terima kasih n tahniah buat AJK2 yg banyak bertungkus-lumus. Maaf sekali lagi, Sa xmampu bantu banyak. tapi, Sa amat2 hargai saat bersama korg.. Ya ALLAH.. Peliharalah mereka. n_n ~ Maaf entry nih agak ntah pape susunannya. Dah berapa kali ubah jadi ada paragraph tp[ tetap xmenjadi.. huhu.

Apa dia?

Salam.. Nih apa benda lak nih kan? Huhuhu. Kalo nak tau, layarilah THE FACEBLOG. Sa pun lupa dah mcm mana boleh kenal dengan Faceblog nih.. Mula2 ada org sarankan.. Pas2 terbuka entry blog Adik Piji KTI dulu ada cerita psl Faceblog jugak.. Moga dapat byk manfaatlah dr Faceblog tuh.. Hihihi. Haaa.. pada blogger2 sume, jgn segan n jgn silu nak join..:D

Pertandingan BOWLING

Salam Semua.. Nih aktiviti terdekat yg ada.. Dak2 GON(Geng Otai Nasyid) mesti ramai pergi.Tp Sa xdapat pergi.. Mmg nak sgt pergi.. Tp xbleh waktu kuliah.. Xkan nak ponteng kot kan.. Sa nak sgt2 pergi sbb nak jmp Huda.. Hari tuh waktu lawatan ke KL xsempat jmp Huda.. Kali nih xdapat lagi.. Nampaknya kalo ada rezeki mungkin waktu Abg Qayyum n Bro Alif kawen nanti kot.. Moga ALLAH permudahkan.. Da xdpt pegi.. Huhuhu. Pertandingan nih tujuan nak perkenalkan pertubuhan GON. So, sape2 berminat, leh la join... :D Buat insan2 yg terlibat.. yg kenal atau tidak... Moga ALLAH merahmati..Moga program bowling n meeting2 nih mampu eratkan lg ukhuwah.. Walaupun diri nih xde.. Huhuhu. Mungkin laen masa..:D
 

SALING BERPESAN

EMPUNYA BLOG

EMPUNYA BLOG

UKHUWAH KERANA-NYA..

UKHUWAH KERANA-NYA..

Adward dari Pereka cerita

Followers

KOMUNITI TEMAN INTEAM

FAMILI UNIC

NASYID FM

HALUAN SISWA