Raudhah KTD

Salam ceria buat semua.. Hehehee. Apa khabat kalian? Moga ALLAH beri kesihatan yg baik buat semua. Kali nih, Sa teringin nak share pasal kerja baru Sa.. Hehehee. Jaga adik2 di Raudhah KTD. Dari Selasa lepas lagi.. Sangat seronok n sangat bahagia. Huhuhu.

Bila duk kat Raudhah, baru Sa nampak.. Kerja jaga budak nih bukan senang. Huhuhu. Agak susah jugak. Dalam Raudhah nih ada 9 org yang berumur 1 hingga 4 tahun. Seorg baby 2 bulan n seorg baby 5 bulan. Fuhh.. Nak jaga 9 org yang dah "berkaki" tuh bukan senang. Banyak menguji kesabaran. Alhamdulillah.. Banyak Sa belajar.


Yang nih adalah Rasyid. Hehehee. Mula2 dia tak ngam sangat dengan Sa. Memilih. Hahaha. Almaklumlah, tak pernah kenal siapa Sa. Alhamdulillah.. setengah jam bersama, bleh duk sama2. Main sama2.. Agak mendengar cakap jugak. Tp kalau dtg perangai tuh, tak boleh buat apa jugak. Huhuhu. Masih pelat tp amat pandai. ABC semua tahu.. Mudah kenal huruf2. Agak mudah terima apa yang diajar. Sangat sukakan baby. Pantang jumpa baby mesti nak cium.


Haaa.. Ini Afeefah.. Feefah. Hehehehee. Sangat ceria tp........ mesti berhati2 dgn si kecik nih. Dia ada kelebihan yang laen xde.. Apa dia? Huhu. Gigi. Ngeh3. Bisa menggigit siapa pun bila rasa diri terancam. Hahhaa.. Ntah pape ayat. Hampir semua adik2 di Raudhah dah merasa gigitan Feefah nih. Tajam gigi dia. Tp, nakal2 pun.. sangat baik. Selepas menggigit atau selepas buat orang nangis, dia akan datang kat org tuh utk bermesra balik. Mungkin tanda Maaf. Huhuhu. Feefah.. Feefah..


Ini Yusuf! Adik Yusuf.. Sa panggil dia Si Hensem. Huhu. Biar hensem macam Nabi Yusuf. Suka senyum. Berjalan pun masih terhuyung-hayang. Kadang2 jadi kesayangan adik2 di Raudhah.. Huhu. Jadi anak yang soleh ya, Yusuf.. Si Hensem Yusuf.:D


Umar.. Umar nih memang dah biasa dengan Sa. Sebab waktu Sa kat ostel dulu memang selalu main dgn Umar. Selalu buatkan rigami untuk Umar. Tapi skrg, Sa panggil Umar dengan Panggilan Abg Umar sbb Umar paling besar dalam Raudhah. Umar nih jugak abg kepada Si Hensem Yusuf..:D


Ini Hanif.. Hanif nih agak manja. Asyik nak berdukung. Tapi, mudah baik dengan orang. Kecik lagi. Baru pandai berjalan. Comel kan? Hehehehehee.

Ada lagi yang xde dalam gambar nih.. Balqis. Balqis sepupu Feefah. Balqis nih pun kena jaga2. Hehehee. Tangan dia laju jek nak cubit orang. Pantang silap sikit. api dialah yg selalu jadi mangsa gigit Feefah. Hehehee.. Waktu hari Sa mula2 masuk tuh, tangan dia kena gigit. Siang tadi lak, telinga dia.. Huhu. Macam2.. Feefah.. Feefah..:D

Kemudian, Thaqif. Thaqif nih agak pendiam n manja. Asyik ingat ibu dia jek. Huhuhu. Tapi lama2 dia boleh jugak join yang lain main. Thaqif tak banyak karenah n sayang baby jugak.:D

Seterusnya, Hayati atau Yati... Hehehhee. Si kecik nih sangat2 comey. Cuba bayangkan Dora Explorace yang realiti.. Hehehhee. Macam tuhla Hayati. Comey kan? Hehehee.. Pipinya tembam. Sangat comey. Geram tengok. Huhu. Tapi Yati suka buat hal sendiri. Mungkin sebab dia antara yang paling kecik. Kadang mudah menangis bila berdepan dengan org yang dia tak kenal. Huhu. Susah nak kena culik..:P

Yang terakhir, Humaira.. Sa baru jek dgn Humaira nih. Sbb mula2 Sa masuk da takde sebab jintungan. Kesian habis 1 badan. Tapi baik jek. Hehehehee.

Yang baby lak, Rusydan, 5 bulan. Huhuhu. Nih, kalo terkejut tdo, mesti susu.. Tak susu, nak mkn bubur. Kalo makan mesti banyak.. Lambat sket suap, mesti mengamuk. Huhuhu. Yg 2 bulan tuh, Khadijah. Anak kedua Abg Kemi n Kak Zah.. Comey.:D

Banyak Sa belajar dari dierorg.. Huhu. Kanak2 nih penuh dengan kasih sayang. Sangat bahagia bila duk bersama. Pernah sekali, Sa datang nak bagi makan. Semua berkumpul keliling Sa. Suap sorg2 mengikut giliran.. Tiba2, Yati bangun seolah mengalah bagi yang lain makan... Serabut berebut2 kot. Hahahaa. Banyak kali Sa panggil ajak makan lagi tp dia berdiri di penjuru dinding. Tiba2, sorg2 bangun pergi kearah Yati. Dalam hati risau jugak kalo2 gaduh ke ape..

"Ati.. mkn asik.." Feefah tarik tangan Yati. Balqis pun capai sebelah lg.. n yg lain pon beriringan berpegangan tangan.. Yati datang dengan senyuman ceria.. Huhuhu. Mulianya mereka nih..

Petang tadi pun agak terkejut+terkesima+terkejut Sa.. Rasyid datang paut leher Sa.. Terus berdepan dengan Sa.. "Ummi.. Ummi..." Erkk! Ummi?? Rasyid panggil Sa ummi.. Huhuhu. Dia tatap jek muka Sa.. Tak lama tuh, mulut dia cium dua2 pipi n dahi Sa.. Hahhahaa. Terharu pon ade.. Bertambah sayang Sa.. Hahhaa.

Betullah kan.. Bila duk ngan budak2, masalah pun hilang.. Moga ALLAH pimpin adik2 tuh semua... Moga ALLAH berkati diaorg..:D

~ Gambar: Fb Amirah Rosdi:D

0 comments:

 

SALING BERPESAN

EMPUNYA BLOG

EMPUNYA BLOG

UKHUWAH KERANA-NYA..

UKHUWAH KERANA-NYA..

Adward dari Pereka cerita

Followers

KOMUNITI TEMAN INTEAM

FAMILI UNIC

NASYID FM

HALUAN SISWA