HATI yang RINDU...

" ...Ada masa kita perlu menangis agar kita tahu dunia ini bukan hanya untuk ketawa...
Ada masa kita perlu ketawa agar kita tahu betapa bernilainya setitis air mata...
Ada masa kita perlu ada seorang teman agar kita tidak kesunyian...
dan ada masa kesunyian membuatkan kita tidak akan pernah lupa betapa bernilainya seorang teman... "
Sebenarnye hati ini rindu... RINDU pada suasana dulu. Hehehee... kalo leh ubah pon xkan sme ngan gubahan pertama kan? Hehehee.. Pe pon aku harap yang terbaik... ALLAH tau pe Sa nak kan? hehehe.. Moga ALLAH perkenankan... Sesungguhnya ALLAH sebaik2 penolong...
Smalam aku de TOT Kelab Penerbitan. Malam lak Majlis Kesyukuran... Aku terpaksa happykan diri... Hanya sekadar jaga ati pihak tertentu. Jahatnye aku... Aku join ngan adik2 junior jek malam nie... Duk2 merepek ngan dierorg... hehehee.. terubat sket resah kat hati... Alhamdulillah majlis berjalan lancar.

Sebenarnye dalam hati aku de rasa bersalah... Bersalah pada seorg insan bergelar abang... Dier banyak memotivasikan diri yang sentiasa lemah nie... Tapi... Cara aku seolah2 xhargai dier... Entahla... Macam2 dalam kepala... Bukan senang nak jadi yang terbaik... Bukan senang nak jaga ati org... Xmudah... Susah... Xtau nape... Sampai bila nak terus macam nie... Penat.

Sekarang, aku cuba bangun sendiri... Buat semua sendiri... Aku cuba... Ya ALLAH... Tolonglah aku... Semalam,aku tengok seorg pelajar KTD bersama emak n ayah dier... Mak n ayah dier datang jenguk... Waktu tue,aku terus teringat kedua ibu bapa aku... RINDU... Seronok tengok dierorg.. borak2... gelak2... Hehehee... sempat lagi berangan time tengok dierorg... huhu.. Kan best kalo aku kat tempat budak tue.. hahahaa... Ada2 je kan... huhuhu...



Aku teringat pesanan dari salah seorg membe aku... " Berilah hatimu hanya untuk ALLAH... Pasti ALLAH temukan padamu pemilik yang baik... Hamparkan masamu seluasnya hanya untuk ALLAH... Pasti ALLAH aturkan kehidupanmu dengan baik..." Agak menalam maknanye... Hehehe... Tapi seperti yang aku katakan sebelum nie... Aku seorg yg dhaif dan seringkali lupe... Kadang2 lupe ALLAH.. lagi teruk ingat time susah jek... Tapi aku tau.. ALLAH tahu siapa hambanya yang btol2 ikhlas an... Hehehhee.. Moga doa aku diperkenankan... hehhee...


~ Moga insan2 yg Sa sayang ALLAH sentiasa lindungi...

Rombongan Penang...

Nie gambar time rombongan dari Penang dtg Sabtu lepas... Hehehe.. Yg aku ckp tunggu lame2 tuh. hahaha.. Pe pon berbaloi gak tunggu lame2... hehehe...

Ucapan En. Razali Maarof

Antara pelajar pompuan yg ada...


Waktu majlis baru mula...

Barisan fasi2...
Bersama Farhana Jo...

Jumpa membe lame...
Farhana Jo...
Hampir 4 taun xjumpa...

Fasi kebulur!
Cian...


Time makan...
Doa xdilupa...

3 gadis control comey...
huhuhu...

Susunan kerusi...

Facebook tuh!
hehehhee...

Sementara menunggu rombongan...
ngadap laptop lerr...

Serabut!

Ya ALLAH... serabutnye kepala Sa skrg... serabut sangat. tiap2 masa bnde lepas dtg kat kepala. Tadi buat Etika kat blok A sampai kol 11.50 mlm... Sambung wat kat bilik lak... Balik bilik aku wat prepare untuk etika. Cari maklumat untuk animasi. N study Math sket2... Ntah smpat ke sume nie... Penat... letih... tiap2 ari mcm nie... Sem nie rasa serabut sangat... Macam2 jadi... Jiwa nie selalu rasa lemah. kosong... Kdg2 lemah semangat... Xde mood nak study. Tapi xpe.. Mungkin nielah cara ALLAH nak uji aku. Aku terima... Aku pon da xnak bergantung kat org... Xnak share kat org sgt mslh2 nie... biar aku tanggung snirik. Aku xperlu abg2 untuk atasi masalah aku... Xperlu sesape... Hanya ALLAH tempat yg patut aku mengadu... Tapi................ Amat sukar sebenarnye bagi aku. Sebab aku selalu lupa aku ada ALLAH. Susah aku nak menanges untuk ALLAH....

Sebelum nie aku selalu bebankan abg2 ngan masalah2 aku... Sekarang biarlah aku urus sendiri... Aku xnak susahkan dierorg dah. Biarlah dierorg ngan dunia dierorg. Hakikatnye hati nie merindui kata2 semangat dari dierorg... Kata2 dierorglah selalu buat aku sedar n bangkit balik... Tapi biarlah... Lagipon aku xbagi manfaat pape kat dierorg... hanya masalah... Moga ALLAH lindung Sa... Moga ALLAH sayang abg2 Sa...


Kdg2 aku xnampak hala tuju aku... Kabur ngan masalah2... Teruk btol... De membe aku ckp, aku skrg agak sensitif... xmacam dulu... Hehehee..ntahlah. No komen... Mungkin btol pe dier cakap. Aku teringin sangat nak baiki sume nie... tapi xtau macam mana... Moga ALLAH tolong aku... Bila masalah byk datang macam skrg nie, aku sedar aku xleh fokus... n byk ponteng kelas... teruk btol Maisarah Ghazali nie... Tapi mmg inilah realiti... Bila aku fikir impak yg aku akan dapat,aku terpaksa gagahkan juga diri utk belajar. Tapi itu kalo fikir... Kalo x??? Urmm.. faham2la... Ponteng jgak la jwbnye...

Tambah ag aku fed up ngan sakit aku nie... Selalu sakit. Aku tau nie ujian ALLAH bg gak... n ada org cakap khifarah dosa... ye! tapi aku xtahan terus macam nie... Minat nak belajar pon jadi kurang. Ermm.. mungkin org xtau pe aku rasa... Sape yg sakit n rasa apa aku rasa mesti faham kenapa... Bukan aku nak salahkan ALLAH.. X... jauh sekali. Cuma aku sedih... Susah nak cakap.. Nanti cakap aku emo plak... biarlah... Pe pon hajat doalah dari semua...

~ Esok test Math! Malam nie xtido. Lagi 3 jam nak subuh.Pada abg2,sa mntak maaf... byk membebankan... Sori...

Aku Hari Ini...


Hari nie aku agak kelam kabut... Serba serbi ribut... huhu. Pagi tadi kol 8 pagi meeting KAFAH. Masuk meeting lewat sebab datang lambat... Hehehe... bangun lambat. Dapat tugasan dari presiden lak... Hari nie gak aku de presentation projek utk subjek English For Professional Communication. Xprepare pape pon... Aku tgk sume membe aku wat skrip untuk present... Ntahla... xde mud nak wat skrip. Agpon, kalo wat skrip pon,bajet aku ingat bila kat depan. Aku pon ngan sikap acuh xacuh... huhu. Teruk btol...Pas meeting terus klas Etika kol 9 pagi... kol 10.30 lak klas programming... spatutnye klas abes kol 12.30 tgh hari. tp Madam nak wat presentation kol 12 tgh hari... Maknanye,xde masa aku nak bersiap sedia. Aku sempatla tgk slide time rehat kol 10 pagi tdi... Tapi waktu tue jek.


Time presentation tadi,sume budak2 klas aku yg present kat depan bace skrip yg dierorg tulis... Madam xsuka... dier tegur. dier xnak bila kat depan membaca... bkn membentang. Bila tgk 1 kumpulan di reject n di minta buat presentation semula,aku jadi seram sejuk lak... Takut gak kalo2 madam terasa... Yelah... Dier dah bg masa lama untuk wat persediaan... Nampakla riak kecewa kat muka dier... Tapi lepas tue masih ada yg baca skrip. Alhamdulillah dierorg bertolak ansur tengok sket2 jek... Tibe giliran group aku... Aku n Erny ke depan. Huh... ketar lutut... huhu.Dah la ngah pening kepala. Takut xleh wat yg terbaik. Banyak kali selawat... hehehe.. Xde skrip... xde bace... Hanya slide mejadi rujukan... hahaha. Speaking tuh! hahhaa... Cukup sempoi... Hahahaha... sebab merapu jek... Terus hilang pening aku! huhu...

Aku n Erny main 'topup2'... Bila aku xsampai idea,Erny nyampuk... Bila Erny lak,aku nyampuk... hahhaa... gelak2 madam tengok kiteorg... Yela... Merapu jek... Xtaula cane... huhuhu... Grammar pon ntah cane... huhuhu... Kiteorg ckp pe jek kiteorg nak ckp... hahaha... Kdg2 bleh plak tersasul rojak ngan bahasa melayu... Bertuah btol! Tapi bila ngah present tue xse takut la plak... Xtahan tgk madam gelak... Macam lawak sgt jek kiteorg nih. Aku yg byk merapu. Sebab slide kiteorg amat ringkas. Time ngah present tuela baru byk lak idea utk di repekkan... Tapi lega sketla bila tengok madam dah xmasam... huhu... Tapi markah kitaorg xtaulah cane... Lepas beberapa group present, Madam soh sambung kol 9 pagi esok lak...


Lepas presentation kol 5 ptg tue,aku nak balik. letih... Terserempak ngan Ana... Dier ajak join Kajian Tarbawi... Kira macam Ijtima'am la... Alaa...kira tazkirahla... ceramah2 tue... huhuhu. Tapi aku macam sebelom nie la... Xnak. Malas... Aku xpernah join. Padahal aku nie handle PESAT. huhuhu... Betapa teruknya aku... Majlis ilmu xnak... Ana xpaksa aku... aku pon terus pegi nak tunggu bas... Ngah tunggu tue,tetibe jek ati aku terdetik untuk hadirkan diri dalam program Kajian Tarbawi tue... Xtau nape... Dah lame xse ati aku selembut tue... Tanpa banyak fikir,aku simpan beg dalam bilik rehat n pergi masuk dewan besar join program tanpa pengetahuan Ana...

Ya ALLAH... Ramai btol yg datang... Rupanya ramai yang dahagakan ilmu... First time join nih... Biasanye,program mcm tue sket jek org datang. Lagi2 nie program untuk sesape yg teringin saje... Bdk2 KTD mmg mcm tue... Biasanye bila program wajib,bkn main lagi ramai yg ponteng... Program sunat lak ramai yg join... huhuhu... Pelik tapi benar... Penyampaian dari Pak cik Rosdi... tajuk Hari nie tentang Kemanisan Solat... memang byk ilmu aku dapat... Rasa pula rugi sebab xpenah join sblom nie... Time nak tanda kehadiran,ramai org dah de nama... siap dah byk tandatangan. Aku lak,xde nme... Mane taknye... Xpenah masuk macam mana nak de nama. hahaha... Aku isi nama. Aku adalah org yg ke-100 di kalangan siswi... Ya ALLAH... ramainye... Aku yg last... Rasa kerdil lak...

~ Aku RINDU suasana dulu... RINDU masa bersama... Moga UKHUWAH tetap terikat... Moga Sa dapat yg terbaik...

Untuk Hari Nie...

Ngah tunggu klas nie... Klas BI kol 2.30 ptg... Animasi lak kol 3.30 ptg. Tapi Animasi xpasti ada ke x... Klas AV tadi xde... Sebab lect dah benti keje... Saat2 dekat final niela lectxde.. selalu mcm tue... Lagi2 klas aku... Macam klas math akula... Sem 1 de 2 kali tukar lect... Sem 2 de 3 kali tukar... Sem 3 nie pon 2 kali gak... Apalah nasib... Hari nie merayap ronda kolej jek... huhu...

Ngan Firah bucuk!
Smalam balik lewat... kol 12.30 tgh malam balik... Program abes lambat. Asalnye program tue kena start kol 4 ptg... tapi xsampai. Cakap lak dlm pas Asar... xsampai gak. Pukul 5 ptg ckp baru ada kat Jerteh... Tunggu punya tunggu... kol 9 mlm sampai dierorg.. Program mula kat pukul 10 mlm... hehhehhee.. menguji kesabaran.. Tapi nielah ujian... n pengalaman... Alhamdulillah... Hari nie Birthday Ana... Epy Birthday! Semoga ALLAH pelihara Ana...

~ Sakit kaki... huhuhu...

Maafkan aku...

Salam... Sekarang aku duk kat kolej. Tunggu ketibaan pelajar dari SMABK Daeratul Maarifil Wataniah ke KTD... Ikutkan perancangan dierorg sampai kolej dalam pukul 4 ptg tapi baru satu jam lepas En. Razali beritahu dierorg masih berada di Jerteh. So,lambat lagilah... Kiteorg terpaksa tukar perancangan program... Xpe2... Hari nie satu hari aku duk kat kolej... Bosan... Lapar... Lepas kelas tengah hari tadi aku melepak kat bilik rehat siswi. Perut aku banyak kali berbunyi mintak di isi... Tambah lagi aku xbersarapan pun pagi tadi.

Lepas zohor,aku ajak insan2 yg ada bersama aku pergi beli makanan. Lapar sangat. Tapi xde yang sudi teman. Tepaksa aku pergi snirik. Kalau tunggu org,nanti lain lak jadi... Aku masuk Taman Kurnia Jaya. Nak beli makanan. Xberani,tapi aku beranikan jugak diri... untuk isi perut. Memang dah xtahan lapar. Dalam perjalanan balik dari kedai,aku xdapat tahan sakit perut yang dah lame tahan. Mata pun kabur jek. Tetibe jek aku dengar bunyi brek n hon kereta. kuat sangat. Ya ALLAH... Teruknye aku... Xsedar. Aku hampir dilanggar. Alhamdulillah pemandu kereta tue brek mengejut. Kalo x... Aku xtau apa yang akan jadi. Syukur... Alhamdulillah. Xluka pape cume kaki sakit sket. terseliuh...

Macam2 jadi... Tapi aku tau tue sume kerja ALLAH. ALLAH nak bagi aku ingat... Aku banyak salah... Banyak dosa... Kat ALLAH... kat ibu ayah... n kat membe2... Tadi... mungkin silap aku... mungkin salah aku... " JAHAT,kalau boring jgn cari aku... " Sebenarnye aku pun xfhm knp n mengapa... tapi aku tau... mungkin aku de silap... Yelah. Mungkin bagi dier aku cari dier time bosan... time xde sesape... Tapi Aku xpernah berniat camtue... Ntahla... Aku xtau nak cakap... Bila melibatkan persahabatan nie,aku agak sensitif... cukup sensitif... Tapi dier xsalah pape.. Aku yang salah. Kdg2 aku ego... Btol cakap dier... Aku ego... Mungkin aku akan hilang membe lagi...

Ya ALLAH... Maafkan aku... Andai aku xlayak jadi sahabat untuk dier, hadiahkanlah seorg yang istimewa n layak untuk dier... Kau anugerahkanlah kebahagiaan buatnya... Aku harap sangat post kali dier xbace... Mintak dier xterbace... Mintak sangat... Aku takut... Pe pon,mekasih,Ya ALLAH sebab bagi dier peluang tahu keburukan aku... Andai memang luka lame kembali berdarah... aku izinkan Ya ALLAH... Sesesungguhnya kau saje yg layak mengizinkan segalanya terjadi...

~ Moga sa tetap kuat... tetap tabah... Mekasih,Ya ALLAH... bagi sa peluang untuk terus idup... Andai masaku tiba, biarlah segala maaf ada untukku...

Sa Rindu...

Terasa rindu sangat... Rindu kat ramai org... Xpe... Biar Sa simpan je rindu nie... Sa tau rindu nie xberbalas... hehehee... Dah 2 hari Sa xpegi kolej... Malas. Alhamdulillah kelas xde. Kalo ade,Sa dah di kira ponteng. Biasanya,kalo klas xde Sa slalu pergi kolej. Sa lebih suka duk kolej banding asrama... Tapi skrg dah lain... Sa lebih suka habiskan masa kat bilik... Xpon keluar bandar. Xtaulah apa nak jadi... Kdg2 hati nie rasa sedih sangat... sebab Sa dah xmcm dulu... Dulu de abg2 yang Sa leh share... Sekarang... bkn xde... Tapi sume busy...Xsampai ati nak ganggu. Biarlah. lagi pon,Sa dah besar. Kena urus sendiri semua masalah. Sedikit terubat sedih Sa bila Sa ingat satu ayat tue yang berbunyi... " La Tahzan...Innallaha ma'anaa..." yang bermaksud " Jgn bersedih.... Sesungguhnya ALLAH bersama kita... " Sa xpasti betol ke x ayat tue... Tapi ayat tue lah yg buat Sa terubat sikit rasa sedih tue...


Hehehee... Moga ALLAH kuatkan ati Sa... Teguhkan ati Sa... Sa bersyukur sebab pilih hati Sa utk terus istiqamah dlm Islam. Sa ingat pesanan abg2... " Setiap masa,ujian akan dibentangkan satu persatu... bertubi2 ujian datang. Sebab ALLAH nak iktiraf keimanan sebagai tanda ALLAH sayang kita. Tapi... Wallahu'alam...ALLAH sayang Sa ke x... Moga ALLAH sayang Sa...

Budak2 under KUIS dah masuk semalam. Cuti dierorg dah berakhir. Urmm... Tapi Sa tetap macam dulu. Xtry nak mulakan. Kesian Edah... Sa tetap ngan hati Sa. Ya ALLAH.. teruknye Sa... Sebenarnye hati nie dah xmarah... n dah xsimpan sume tue... Ntahlah...

Sa xpegi pon Kem Kepimpinan Pelapis kat Bachok. Asalnye kena jadi fasi... Tapi xsehat. Demam + sakit tekak... Tapi Sa kena jadi fasi untuk program budak2 SPM Sabtu nie... Moga Sa mampu jalankan tugas dengan baik.. Ameen...
~ Doa Sa kuat... Doa Sa tabah... Rindu.. Sa rindu...

Siapakah orang yang....

Siapakah orang yang manis senyumannya?

#
Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa musibah
lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil
berkata, "Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini" , sambil mengukir
senyuman..


Siapakah orang yang kaya?

# Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.

Siapakah orang yang miskin?

# Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada sentiasa menumpuk - numpukkan harta.

Siapakah orang yang rugi?

# Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikan.

Siapakah org yang kedekut?

# Orang yg kedekut ialah org yg membiar atau membuang artikel ini begitu sahaja, malah dia tidak akan menyampaikan pula pada org lain...

Rindunye Aku...

Rindunye aku pada masa dulu... saat aku rasa happy... saat aku bersemangat... Aku btol2 rindu... Aku dpt rasa makin lama aku makin jauh... jauh dari segala2nya... hati aku makin jauh. jauh dari kwn2... jauh dari family... jauh dari byk sudut... yg lebih menakutkan n yg lebih besar,aku makin jauh dari pencipta aku,ALLAH... Halaqah aku xjoin... Al-Quran jarang sangat2 nak sentuh. Solat selalu lambat. Kdg2 sampai kena qada... Aku rasa semua tue... Rasa sangat. Kdg2 ati aku menjerit sendiri... Aku tau aku byk dosa... Aku teringin nak ubah semua tue... tp........... ntah! xtau... Ya ALLAH......Saat aku lemah,aku rasa xmampu..... insan yg aku xsangka datang hulurkan tangan... Insan yg xpernah berada dlm didikan agama... insan yg jauh tersimpang dariNya... Aku sambut tangan tue.... sebab hanya insan tue yg aku rasa ada untuk aku sekarang... Aku teringin juga nak ajak kearah kebaikan... tp kondisi skarang............................... Biarlah.... Ya ALLAH...bantulah aku...

~ Aku xtau apa aku merepek nie... Hanya ALLAH yg tau isi hati aku...
Abg2........sa rindu abg2..... Sa lemah.............

Terkenang sejenak...

video

~Sengaja aku tayang nie... Suka aku amati... Erm...sebenarnye hati nie sdg rindu.

Bersama Baby Aqiel...

Muhd Aqiel Farhan...
Adik tgk pe tue?
Tgk kakak tomey ek?huhuhu...

Bersama bonda tersayang...
Pn. Laili Asyikin...
Lect PKM aku dulu...


Ngan kakak tomey!
hahahaha...


Encem boy!


De bakat ark?
Jadi kakak mithali...
hehehee...


Rindu lak kat Adik baby aku... Muhd Ayyaz Fawwaz... Rindu!!! Adik,mimpi2 kakak ek... Sabtu lepas,ayah kepada adik aku,Zharif,meninggal dunia... Al-Fatihah buat arwah n Takziah buat Dik Zharif. Sori xdpt pegi jumpa. Hanya sms tanda ingatan... Membe aku cakap ayah dier sakit Kanser pangkal leher... Tapi aku bace dalam blog Dik Saeed,Naim cakap xsakit pape... Wallahu'alam... Hanya ALLAH je yg tau... Moga ALLAH tempatkan di golongan yang terpuji.
~ Hari nie MC lagi... Ya ALLAH,kuatkan semangatku...

Hari Anugerah Kecemerlangan '09

Penerima2 anugerah...
Soh pakai kain batik KTD...
Tp batik lain lak dirembat...huhu...
Xpe..Asal batik n comel!
Antara penerima anugerah yg sempat
bergambar... hahaha.

Antara
Penerima anugerah dari under UTM...


Antara penerima anugerah dari KUIS...

Hehehe... Amik berkat.
Pasangan muda yg berjaya...
Dekan setiap taun...
Berkat kawen awal....hahhahaa.
~ Moga ALLAH xpernah putus n xpernah lupa nak bg kejayaan buatku...

ALLAH uji lagi...

ALLAH bagi ujian lagi pada insan kerdil nie... Untuk keberapa kali ntah,insan nie pengsan lagi... Ujian betul2 ujian... Xdapat tahan. Semalam pukul 12.30 tengah malam,dihantar ke unit kecemasan. Di tahan buat seketika. Hampir tengah hari tadi,dibenarkan pulang. 'Dier Datang Lagi...'


Sampai bila terus macam nie? Wallahu a'lam... Hanya ALLAH saje yang tau... semua kerja DIA. Apa pun hajat doa dari semua... Moga Maisarah Ghazali terus kuat... nak sambung buat assignment plak...byk lagi xciap. Buat Bah,Happy Birthday... Sweet 19! Moga ukhuwah antara kita tetap kekal... mekasih slame nie sudi kawan ngan Sa... Mekasih!

~ Ahad test animasi... Doa jek... Doa Sa kuat... Ameen.

Perlukah...

Forheart - Perlukah


Menitis airmata ku
Hilangnya sahabat sejati
Yang dia yang dikau ku merindu
Persahabatan abadi

**Setiap detik teringatkan dikau
Walaupun kau pergi membawa diri
Kasih sayang kita tidak terjangkau
Ditemukan impian yang murni

*Perlukah daku ditinggalkan
Perlukah engkau melupakanku
Perlukah ada rasa kesangsian
Perlukah ada rasa rindu
(ulang *, **)

ALLAH Pemberi Rezeki...

Alhamdulillah... bertemu lagi. hihihi.. Dah lame rasanye xpost... huhu. Byk benda nak kongsi. hehehe... macam2. xpelah. Aku nak citer lue pasal Kem Kepimpinan Mahasiswa yang aku pergi hari tue... 3 hari 2 malam. Dari hari khamis hingga hari Sabtu. Kem yang agak memenatkan tapi bermakna la juga sebab aku dapat apa jawapan apa yang dah lama aku tertanya selama nie... Aku diarahkan ke Kem Kepimpinan Mahasiswa yg diadakan di Sri Nipah Resort,Bachok anjuran HEP KTD... Untuk fasi2 yang kendali PESAT. Antaranya ialah aku lah... Hari Khamis tue bertolak petang. Siswi guna khemah siswa pulak hanya wakaf n tanah...huhuhu.cian... Penuh ngan ceramah. penat... aku betul2 penat.jawapannye aku tidur.Tidur sepanjang penyampaian Pak cik Zaini. kitaorg dibahagikan kumpulan. Ahli kumpulan aku,Amirah,Kak Mida,Abi,Kak Be',Izzah dan aku. Kumpulan aku diberi nama Tahmid. Mula2 aku tertanya2 apa tue 'Tahmid'. Rupa2nya " Alhamdulillah" tuela. Ahli kumpulan aku beritahu.hehehe.

Hari kedua kem merupakan hari yang amat bermakna. Aktiviti 'Jejak Masyarakat' yang beri best bagi aku.. Aktiviti nie membuatkan aku sedar n tau ALLAH itu pemberi rezeki. First check point kat kubur... Abg Kemi n Ust Hafiz cakap pasal mati...kematian... berfikir gak sejenak. kemudian kitaorg terus dibahagi tugas untuk mebuat soal selidik masyarakat sekeliling tue... Lepas 2km berjalan,berpecah ikut kumpulan. Kumpulan aku pulak dipecahkan dua. Aku sekali dengan Kak Mida n Amirah. Lama juga berjalan. Lenguh... Dahla panas terik. Aku bersunggut dahaga. Kebetulan bekalan air n duit,xbawa. Amirah n Kak Mida byk kali pujuk aku bersabar. Dahaga sangat2 sebab sebelum tue xmkn n xminum. Xpe. Aku tahan jek. Xlame tue dierorg ajak buat survey kat kedai runcit. Aduss..betul2 tergugat aku dengan air2 yang ada dalam kedai tue. sejuk2... tp duit xde. Amirah n Kak Mida pun kebetulan macam aku.xbawa apa2... dierorg pon sama dahaga. tapi xdelah bersunggut macam aku. hehehe. Baru aku tau rasa jadi org susah. Lepas keluar dari kedai,aku bersunggut lagi...

"Nak minum jugak!" aku membentak.

" Sabar ye..." Kak Mida n Amirah pujuk aku lagi.

Lepas berjalan beberapa tapak,kelihatan Abg Zul n Abg Khubaib sedang berborak. Aku berhenti kat depan dierorg.Apa yang terbayang dalam fikiran aku hanya air n duit...(ALLAH??? huhu...)

" Abg Zul de duit tak? " dengan selamba aku bertanya.

" Ada... nak berapa? " wallet dikeluarkan.

" RM 2... " jawab aku layu.

" owh.. Nah. " Not RM10 dihulur.

Aku terus capai dan terus berlari masuk kedai runcit tadi. Tanpa ucap terima kasih. Abg Zul hanya sengih. Mesti dier fikir aku nie kebulur sangat2. Aku pulangkan duit balik.

" RM2.20 blanja. xjadi RM 2..." Alasan. Padahal terlebih. huhu.

dapatlah gak hilangkan dahaga. dapat beli air mineral n ais krim. Nak beli makanan sekali tp tue duit org. Dahla terlebih 20 sen. Kiteorg terus berjalan. Buat servey. Destinasi kitaorg yang terakhir ialah kat sebuah restoran yang berdekatan dengan Pantai Irama. Bagitau nak buat survey. Pak cik pemilik restoran tue soh kiteorg bincang cakap dengan isteri dier. Kiterorg tunggu kat meja restoran tue.. huish.. Terliur aku... Dahla ngah lapar. tahan je la... Bersyukur dengan aiskrim yg ada. Beberapa minit kemudian, Isteri pemilik restoran tue keluar dengan mendulang 3 gelas besar teh ais... Ya ALLAH... macam mana nie... dah la xbawa duit. Xkan nak berhutang. Bukan tue jek... Dier ambil sepinggan kuih letak di meja kitaorg... Memang terkejut.

" Mak cik,maaf... kitaorg xbeli pon. kteorg xde duit nie... xbawa duit. just nak survey..." Kak Mida n Amirah bersuara. Aku diam jek.

" Dah rezeki depan mata... makan jela. lepas mkn baru ckp " jahat hati aku berbisik. hehehe.

" Xpe... Mak cik belanja..." senyuman diukir. Kitaorg agak terkejut.

Rezeki2... Kak Mida n Amirah masih terkejut. Aku bersyukur... Akhirnya perutku terisi juga. Kitaorg berkumpul di Masjid yg berhadapan dengan pantai. (Masjid Muhammadi) kalo xsilap. lupe.. Balik ikut jalan pantai. Lenguh... jln atas batu yang nak tambak pantai. sampai tue main pantai... seronok. Macam bese aku lah yg paling lambat naik. Malam lak de sesi perkongsian survey. Aku mewakili kumpulan. Semua yang dengar cerita aku tergelak besar. Bukan senang nak dapat makan free... huhuhu. Esokan lepas bahagi hadiah untuk setiap kumpulan,kitaorg balik ke asrama. sampai lewat. maghrib.

Pagi semalam lak Hari Anugerah... Erm masuk Sinar lagi lah KTD... xnak citer sal tue... Petang tue Sambutan Hari Raya... Sementara program xmula lagi,aku ikut membe2 aku yang non muslim balik umah dierorg... rehat2...dierorg pon bawa bdk2 non muslim yang baru. so,aku sorg je la muslim. best jek duk umah dierorg. Aku melantak. hahaha... Dalam pukul 2.30 ptg kitaorg ke kolej. waktu tue majlis dah mula... Aku betul2 xde mood... Sambutan tahun nie aku rasa hambar...Xbest... Aku duk kejap jek.Dalam pukul 3.30ptg aku ikut Hasnul n Suria pergi KB. Beli cermin mata baru Hanul. Dekat Maghrib balik... huhuhu. Malam tue tidur awal... Dah sekian lama aku xleh tidur tp semalam dengan senang aku terlelap.huhu... hari nie aku rasa ringan sket fikiran nie... Alhamdulillah. Ya ALLAH..berkatilah hidupku...
 

SALING BERPESAN

EMPUNYA BLOG

EMPUNYA BLOG

UKHUWAH KERANA-NYA..

UKHUWAH KERANA-NYA..

Adward dari Pereka cerita

Followers

KOMUNITI TEMAN INTEAM

FAMILI UNIC

NASYID FM

HALUAN SISWA