Selamat Berjuang Adik2ku...

Aku teringat lak kat adik2 kesayangan aku... Yang sekarang dah berada di medan masing2... Adik2 yang aku xmemberi cakna. Kepergian dierorg langsung aku xsedar... Maafkan Kak Sa,adik2...Dierorg nie ialah Adik One( Noor Ridzuan Mohammad)-Jordan, Adik Deeni( Wan Nur Deeni Wan Ali)- Mesir dan Adik Saeed (Saeed Zubair Zahari)- Mesir...

Adik One...
Poket penuh ngan buah epal...
Nak curi xjadi... Hahaha.

Adik Deeni...
Masa jamuan perpisahan JIILUSSABIQ
Rindu...


Adik Saeed...
Ngan Adik Syafiq waktu 2007...
Tercapai impianmu,dik...
Doakan adik2 aku nie berjaya capai apa yang dierorg nak... Pada One,Kak Sa minta maaf sebab dingin ngan One bila tau One da duk kat Jordan... Pe pon,mungkin tuelah hikmahnye Kak Sa se bagi CD tue sbagai hadiah ari tue... Deeni,Sori xtau deeni nak ke sana... Tau2 dah nak pegi... Saeed,Maaf byk2... Kak Sa xamik tau pon.. Sori xsempat jumpa... Kak Sa doa berjaya kat sane...
~ 10 hb Okt de AGM IKHLAS... aku xpegi...


MC lagi...

Hari nie aku kembali ke kolej... Hehehe... erm..semalam MC... Aku jatuh bilik air... Mana taknye... semalaman aku xtidur... berjaga... Dier datang lagi... tambah lagi kepala nie kusut dgn mcm2... erm... nak mandi subuh tue aku jatuh... Mata kabur.hehehe... Tapi Alhamdulillah xteruk. Pagi tue,pegi Klinik Kesihatan kat Pengkalan Chepa... Nak ajak Hasnul tapi kesian lak tengok dier letih.. Baru sampai dari Kedah... xpe... bagilah dier rehat... kat klinik,1 lagi ujian... no giliran aku 100 tapi waktu tue,no yg dipanggil baru jek 15... lame lah kne tunggu... aku terpaksa juga tunggu...

Alhamdulillah aku pergi dengan 'nenekku',Suria... Ada juga teman.hehehe... Lame tunggu. Suria pun naik bosan. Aku tahan jek. Perit jek rase... xtau nape kali nie rasa berat sangat... Aku menyandar kat tepi Suria sambil pegang kepala aku yg sakit nie... sambil tue dgr Suria bercerita. Hampir tengah hari,sampai lah giliran aku... Doktor yg sme aku jmp... hehehe. mesti doktor tue dah bosan tgk muka aku... hahahha... Erm... macam2 diberitahu n dinasihatkan... xperlulah dinyatakan kat sini... hehehe. xpenting... cume Aku harapkan semua yg buruk dijauhkan... Sesetengah doktor pandai buat andaian jek.. hehhee... ntah btol ntah tidak... xpe.. tue xpenting... Doktor tanya aku nak MC 3 hari atau lebih... Aku cakap nak 1 hari saje... dah byk aku tinggal kelas...

Alhamdulillah jugak kelas Audio Video batal... ikutkan sebenar aku ada presentation ari tue. Kalau kelas ada,bermakna aku xdapat hadir untuk presentation... ALLAH sayang aku kot... ALLAH dengar isi hati aku... Presentation esokla... hehehe.. Abis jmp doktor lak,ALLAH bagi ujian lagi.... ngah panas terik,kepala rasa macam nak tercabut tue,kiteorg xtau nak balik dgn apa... Kesian Suria... dier ada kelas. Aku xpe... lambat balik pun xpe sebab MC... Telefon prebet(kereta sapu),semua prebet sibuk... telefon Pak cik Man,dier cakap dier gerak lambat lagi... erm...xtaula... Alhamdulillah... berkat sabar,ALLAH hantar seorg pak cik datang... dier sanggup hantar Suria ke kolej dan hantar pula aku ke ostel... hehehe... Syukur...

Balik tue,Hasnul masih tidur lagi.. letih betul dier... aku pun tidur... xtahan. Bangun dari tidur,Hasnul xde... Rupanya beli makanan untuk aku... Mekasih,Hasnul... Ntahlah... Sampai bila lah macam nie... hehee... Terasa nak balik umah la pula... Tadi pergi jumpa kakak. Nak tengok result test 1 aku... Ya ALLAH... bagi aku teruk... Walaupun kakak cakap xteruk dan status KB(Kedudukan Baik) tapi aku rasa teruk...Kalau sebelum nie,setiap kali test 1,aku mesti dapat 3.0 above... Tapi kali nie x... Test 1 aku x... macam mana test 2?erm... Semua pelik dengan aku... Ramai yg bertanya... No komen.. Aku xmampu jawab... Apa pun aku masih berharap aku dapat baiki semua nie...

~Ahad nie ada perjumpaan raye KTD... erm...xtaulah...xtau pe nak cakap. Tapi ati nie tetap rase xbest...Firah cakap Puan Fatihah nak soh kiteorg(bdk2 animasi) buat lakonan untuk Hari anugerah... lakonan ape la lg...erm..

Dah sampai Ostel...

Alhamdulillah.. Dah sampai ostel... penat... Tambah lagi 'dier dtg lagi'... huh... ujian ALLAH bg... Pagi tadinyaris nak tertinggal bas... bas nak gerak awal. Jadul pukul 10 pg tapi belum pukul 10 pg da nak jln... sbb ada masalah yang pihak tertentu xdapat elakkan... Aku org last naik bas. Naik tue,aku mencari2 seat yg patut aku duduk. Jmp... Tapi sebelah aku kaum adam.. erm... Bantai la... nak buat macam mana... Sepanjang perjalanan aku diam jek sebab xde org nak sapa... hahahaha... Setelah sekian lama membisu,akhirnye org tue bersuara menyapa... Aku,kalo dah disapa,faham2la... sampailah aku rasa 'dier dah datang'. Aku membisu seribu bahasa... tahan... dalam pukul 12.30 tengah hari sampai ke Kota Bharu... Laju pemandu tue bawa... balik ke ostel dengan teksi... xde org leh ambil. tambah lagi dah xtahan... kena balik cepat2... nak rehat... Sampai kat bilik aku terus jerit panggil Suria... Dier turun angkat barang aku... Aku xtahan sangat. Balik terus rehat...


Kolam renang yg baru beberapa bln lps siap.
Tempat aku slalu bawa diri...
hehehee...
Jd mangsa gambar Abg One...
hanya org ini yg jd sasaran...
Muka kne paksa...
Curi dari hp Abg One...
Ayah De Rie n Mak sedara baru...
Kat masjid...


Rindu lak kat Adik Baby... Adik,kakak rindu adik... Kalolah dier faham,mesti dier balas balik." Adik pon rindu kakak juga!!! " hihihi... sekarang bermulalah episod baru aku di sini... Baik sahaja aku langkah kaki ke balik tadi,bermakna aku melangkah untuk menghadapi segala yg mendatang... Sabarlah,Maisarah... Kuat... kena kuat... sebenarnye penat dengan semua nie... Tapi inilah yg aku mesti hadapi... moga semua ne mampu mematangkan aku... Oh ye... aku lupa nak ambil gambar adik baby... Tertinggal kat umah. lain kali aku upload gambar adik baby ek... dier comey... macam kakak dier...hihihi...
~ Mekasih Abg One sbb selalu jaga Ca...Sepanjang cuti...Moga ALLAH bg Sa kekuatan..

Wanita Solehah...

Wanita solehah itu aurat dijaga,
Pergaulan dipagari,
Sifat malu pengikat diri,
Seindah hiasan di dunia ini.
Keayuan wanita solehah itu,
tidak terletak pada kecantikan wajahnya,
Kemanisan wanita solehah,
tidak terletak pada kemanjaannya,
Daya penarik wanita solehah itu,
Bukan pada kemanisan bicaranya yang mengoncang iman para muslimin,
Dan bukan pula terletak pada kebijaksanaannya bermain lidah,
memujuk rayu,
Bukan dan tidak sama sekali,
Kepetahan wanita solehah,
Bukan pada barang kemas atau perihal orang lain,
Tapi pada perjuangannya meningkatkan martabat agama.

Nafsu mengatakan wanita cantik dengan paras rupa yang indah bak permata yang menyeri alam,
mengatakan wanita cantik atas kemajuan dan kekebalannya dalam ilmu serta pandai dari segala aspek,
Hati menyatakan kecantikan wanita hanya pada akhlaknya,
Itupun seandainya hati itu bersih untuk menilai.

Wahai wanita jangan dibangga dengan kecantikan luaran,
Kerna satu hari nanti ianya akan lapuk di telan zaman,
Tetapi jaga dan peliharalah kecantikan dalaman,
Agar diri ini bersih dan sentiasa mendapat Rahmat ilahi,

Wahai wanita jangan berbangga dengan ilmu duniawi yang kau kuasai,
Kerna ada lagi manusia yang lebih berpegetahuan darimu,
Wahai wanita jangan pula berdukacita atas kekurangan dirimu,
Kerna ada lagi insan yang lebih malang darimu,
Wahai wanita solehah jangan dirisau akan jodohmu,
Kerana muslimin yang bijaksana itu tidak akan terpaut pada wanita hanya kerana kecantikannya,
Bersyukurlah diatas apa yang ada,
Serta berusaha demi keluarga ,bangsa dan agama.
Salam perjuangan untuk sahabatku,
Wanita solehah...



~ Mekasih,Sahabat...

Hati ini...

Pada keindahan ini
Berirama melodi sepi
Yang aku sendiri tidak mengerti

Dalam damai kemesraan
Tersenyum angin di puncak awan
Melambai pohon di persisiran pantai
Malah
Tiada siapa pernah menanti

Hari yang baru muncul lagi
Lunak baik kata tadi
Bisa membuat aku leka di baringan
Dan terkena diragut mimpi

Aku menyapa keindahan
Aku sambut kemesraan
Indah... segar...
Mekar dengan kerelaanku...

Maafkan aku,hati... aku tak mampu bagi yang terbaik agar kau tidak tersiksa di dalam... Maafkan aku,rasa... aku tak mampu bertindak untuk halang kau dari terus merana... Maafkan aku,mata... aku tak mampu sekat kau dari terus mendung dan kalbu membisu di situ... Aku tak mampu buat apa2 melainkan melukai diri aku snirik... Aku tak tahu apa yang aku buat... Yang pasti aku merasa tersiksa sekarang... terlalu tersiksa... Aku tak mampu gambarkan apa yang aku rasa... Aku nak nanges,tapi aku tak mampu... xtau kat sape aku nak ngadu... terasa aku di ambang kejatuhan... ntah kenapa semanagat aku dah hilang... Terbang bersama perit luka aku yang lalu... Dan sekarang luka tue makin parah... Aku makin resah... makin sakit... saki sangat...

~I need to stop this... i dunno how... i have to stop all of these... but i seriously dunno how... feeling that everytime,everysecond,i cry in my heart,makes me feel really exhausted... ALLAH, pliz help me... i need u...

Pinta lagi...

Hari nie hari Jumaat... Hari yang penuh barakah... Semalam,adik ayah yang aku panggil Ayah De Rie(Khairil) dah selesai melangsungkan perkahwinan yang ke-3 dengan mak sedara baru aku yang bernama Suriati... Majlis akad nikah dilangsungkan kat Masjid Al-Muttaqin. Alhamdulillah,syukur... semua berjalan lancar walaupun pada awalnya agak kelam kabut. Aku berdoa moga2 perkahwinan kali nie berkekalan... Time akad nikah,aku xmasuk masjid. Duk kat luar jek... Hehehe... Ntahlah.. Xtau nape... nak kate sedih,x pun...erm... Abg One n Putri teman aku kat luar... Agak lame aku kat luar.so,xtau pe jadi kat dalam... hahhaa... Sedar2 dah selesai... nampak dari jauh,Ayah De Rie keluar bersembang. Pengantin perempuan balik ke rumah untuk persiapan majlis seterusnya.

Adik Kyra lawa sangat time majlis... Comey... cam flower girl... hehehe. Main2 dengan adik Kyra... Nyakat2... tambah lagi Abg One,Abg Alim n Abg Yol join skali... hahhaha... Abislah budak kecik tue kena buli.... hihihihi... Bila dah nanges,baru aku puas. hahaha. xcukup Kyra,Putri pula jadi mangsa... hehehe. Tapi aku kalah dengan suaranya yang amat nyaring bila menjerit. huh... boleh pekak aku... mewarisi siapa xtau... yang pasti bukan aku...hihi. Dalam pukul 11.30 pagi,rombongan ke rumah pengantin perempuan. Sampai tue semua berebut masuk dalam. Aku malas lah... Dierorg masuk untuk bergambar n macam2... Tanpa buang masa,aku isi perut... bila dierorg dah selesai sesi fotografi,aku pun dah selesai isi perut.. kenyang. Semua geleng kepala jek tengok aku.Pastue aku tengok jek keluarga aku join makan beradab.Zohor tue,balik...

Malam lak,potong kain yang baru jek Abg One beli... nak buat tudung labuh...hihi. Tudung baru,aku semangat arr... pagi tadi, ada tahlil untuk arwah Ayah Long sekali ngan buat doa selamat. Erm... Sehari sebelum raya ari tue aku mimpi Ayah Long... Agak2 dier tau x aku rindu dier sebelum nie? Tapi aku mimpi Ayah Long datang kat aku senyum jek.. xcakap pape pon... Dah lame xdengar suara... Rindu... Dalam pukul 11.30 pagi, hanta kakak sepupu,Kak Sah ke rumah mertua dier untuk Majlis Sambut Menantu...jauh... Sampai tue,aku macam sebelum nie la.. melantak terus... yang lain masuk masuk dalam untuk bergambar n macam2... Lepas tue macam biasalah dierorg makan beradab... eh..makan beradab ke makan bersantap ntah orang panggil. xpelah.. Asal de gak makan. Petang nie lak Majlis Sambut Menantu lak keluarga belah ayah... Buat kat rumah baru Ayah De Rie... Sibuk betul semua... Tapi aku sikit pun xtolong.... Pe lah Maisarah Ghazali nie...

Esok Dah nak balik KTD... xsabar. Balik sorg... pukul 10 pagi... sepanjang cuti nie,aku banyak buat salah... lagi2 kat ayah... Btol cakap membe aku... macam mana pun dier ayah... Dan aku anak... Entahlah... Makin lama lain pulak rase... Sori,ayah... Moga ALLAH ampunkan aku... Boleh aku minta lagi? Bolehkan?

" Ya ALLAH,kau ampunkanlah dosaku... Berikan aku kekuatan untuk tempuh ranjau hidup... Jadikanlah keluargaku satu keluarga yang aman,bahagia... Jangan kau palingkan hati ini dari jalanMu... Aku mohon, Ya ALLAH... rapatkanlah ukhuwah antara aku da mereka... Kurniakanlah aku sahabat yang boleh menerima aku seadanya... Yang sanggup bersama aku kala senang dan susah... Yang sentiasa berprasangka baik.. Aku mohon Ya ALLAH... Andai kekhilafan aku yang lalu menjadi penghalang untuk aku mndapatkan semua ini... Bagilah jalanMu padaku... Hanya padaMu aku meminta... "

~ Aku bersyukur atas segalanya... Terima kasih,ALLAH! Pada yang memahami hati ini,kupinta doa bersama...

Raye!!!

Hari nie dah masuk raya ketiga... Ramai orang dah xraye dah time nie.. Kebanyakan dah mula kerja... erm... cane raye kali nie?erm...ntahlah.huhuhu... Raye pertama,aku banyak habiskan masa bersendiri...hehheee.. kera sumbang. Orang first skali bagi aku duit raye ialah Abg One... hehee... Abg spupu kesayangan aku.. hehee.. Almaklumlah... org dah keje... so,mintakla lebih sket. hehhee. Lps tue baru abg2 yang lain bagi... byk duit raye dierorg bg... hehehe. Pagi tue ikut abg2 tue sume raye... raye dekat2 jek. Tengah hari tue,keluarga yang selalu dinanti2kan oleh aku dan keluarga datang... iaitu keluarga Pak cik zahari n Mak cik Naziah... satu keluarga datang. cuma seorg xde. dah terbang ke Mesir. Mulalah topik hangat dierorg sembangkan.. pasal apa lagi... pasal anak2 kesayangan dier Abg Ab n Adik Saeed kat sane tue la...aku lak sembang2 ngan Kak Da,Kakak Fie n Abg Sidek... Semangat aku bercerita... Dierorg melayan jek... ehem... kpd yang kat Mesir tue,jgn perasan lak kat sane yek... jgn bangga2...erm.. time tue baru aku teringat yg ramai yg akan sambung blaja time raye nie.. Deeni ke Mesir,Risqan ke Jordan, Syimi ke Mesir n Insyirah,adik Anas ke Mesir... Ramai btol... Erm... Sempat juga jumpa Kak Long n Abg Zali... Lepas juga rindu aku kat Daniel n Putri... Dierorg pun macam tau2 jek 'Acik Kakak' dierorg nie rindu dierorg...hahaha. Yela.. Kehadiran dierorg kat muka bumi niela yang menyedarkan aku yang aku dah tua... berpangkat mak sedara dah walaupun tue anak sepupu aku...huhu..Raya kedua pula,pagi tue,pergi umah Pak cik Zahari... Dier buat umah terbuka. Macam biasalah ayah2 nie kalo berjumpa. Topik anak kat Mesir jugak yg dibincangkan... lps tue pergi umah kwn ayah... pastue g umah Ayah De Zaki.. Dier buat umah terbuka juga. Ramai sangat org...Aku dpt duit raya lagi...hehhee.. Ayah De Zaki bagi... Mak De Tie bagi... n de abg2 bagi lagi... balik rehat2... Dekat petang tue duk umah papa. Papa buat umah terbuka. Hehehe. Adat setiap tahun buat. Sekali dengan kenduri kesyukuran untuk adik baby aku... yang baru dilahirkan 3 bulan lepas... Termakbul hajat papa nak anak sendiri... Baby boy... Anak Papa n Bonda... Papa n Mama xde anak. Aku je la... Tapi aku nampak mama happy sangat bila bonda lahirkan adik baby... Adik baby nie aku yang bagi nama... hahhaa. Bagus kan aku... Nama dier Muhammad Ayyaz Fawwaz... ramai org cakap mata dier macam aku... Bangga2... walaupun bkn adik kandung aku tapi aku tetap bangga... hahaha... Moga Adik baby jadi anak yang berguna... erm... Raye pon macam2 jadi... Tapi beselah... lumrah... Moga Hari ini lebih baik dari semalam...

~ Khamis nie Ayah De Khairi nak kawen... Khamis n Jummat kenduri... Doakan yg terbaik... Skrg aku xsabar nak balik kTD lak...

SELAMAT HARI RAYA!!!

Huhuhu... sedih... semua org dah balik cuti raya. Aku jek balik lewat. Skrg pukul 5.30 pagi... Lagi 7 jam Pak cik Hassan mari amik... n lagi 8 jam nak tinggalkan Kelantan... Bubbye KTD... Bubbye Kelantan... Bubbye semua... Hehehe... Semalam aku berjaga jek. Xtidur pun. Xtau knp... Xmengantuk pun... Hehehe... Suria pun ikut serta berjaga. Tapi mata dier xtahan lama. Nie pun lepas sahur terus dia tidur. huhuhu... Mujur blom azan...hish3... hehhee...


Pada sesapa yang balik kg tue,hati2 dijalan raye yek... yang bawa kenderaan tue,pandai2la bawa... jangan memotong. Ingatlah org yang tersayang... Pada pejalan2 kaki lak... kalo nak lintas tue,tengok kiri kanan lue... Jangan menjadi seperti ayam... yang balik naik bas tue,ha...mcm aku nie...time nak naik bas tue agak2 la ek... jgn berterabur. jgn berebut. Semua boleh naik kalo ada tiket... jgn risau. Beratur mengikut barisan... Ingat ye semua...


Pada semua, Semua kwn2,abg2,kakak2 n staf2 KTD,SELAMAT HARI RAYA Sa ucapkan... Pada dierorg yg xbalik raya tue... Alaa... yang kena raya kat asrama ke umah org lain ke... mana2 je la.. Sa ucapkan SELAMAT HARI RAYA lagi sekali... Maaf Zahir dan Batin.... Halalkan semua silap dan salah sa yek...

~ Duit raya jgn lupa bg... Kalo xleh bg tangan,msuk akaun bank pun xpe...huhuhu...

Ambil kesempatan...

Hehhee... esok Hasnul dah nak balik.So,kitaorg ambil kesempatan untuk bergambar... Hahhaa... Detik2 indah bersama...hehehe...

Nie rantai aku n Hasnul.
Hasnul gedik tukar tali itam...
Hasnul n Suria(Nenekku)


Ngan Suria...

Ngan Hasnul...
Hehehhee... Thanks Hasnul...Sue(Suria)... hehehe...

Ntah pape...

Tadi aku pergi KB Mall. Cari barang... Ikutkan sebenarnya pagi tadi aku ada kelas Math. Tapi aku xpergi...Alasan? erm.. yela kan.. macam membe aku cakap,apa aku cakap semua alasan. Tapi ikutla nak kate nie alasan ke x... pertama,aku xtau ada kelas ari nie. Aku dah tanya membe aku ada ke x,membe aku jwb semalam xde. so,aku dah rancang nak rehat jek ari nie... Kedua,xde org bagitau aku yang klas ada pagi tadi.tetibe jek Ana masej bgtau kelas pukul 11.30 pagi. Waku tue dah pukul 10.30 lebih... Mana sempat aku nak siap. Ketiga,bas dah xde... dan yang Keenpat,cukupkan ciri2 ALASAN,aku malas...seperti yang dikatakan kepada aku. Tetibe lak rasa nak pergi KB Mall. Release tension. Lagi pun ada barang yang aku nak beli. Pergi dengan Hasnul. Kat sana,aku beli apa yang aku nak tue. Lepas tue seperti biasa masuk POPULAR... hehehe... sempat aku capai buku karya Faisal Tehrani yang bertajuk ' Maaf Dari Sorga'... Dah lame dah nak... hehehe. Tapi buku 'Rahsia Ummi' karya Faisal Tehrani aku xbeli sebab no budget...huhu... Pastu Hasnul ajak teman dier g beli rantai... Hehehe. Beli aku sekali. Comey... Rantai loket gitar... Hehehe... Balik tadi aku penat... mengantok sebenarnye.. Tapi hilang ngantuk sebab panas ati dengan orang. Balik tue,de sahabat aku pulak yg kena tempiasnye... Sori...Dahla dier pun xde mood.. Kesian dier. Alih2 dier gak yang mintak maaf. Jahat betul Maisarah Ghazali nie... Erm... semalam result short sem dah keluar... Semua subjek yang di ambil waktu short sem jatuh resultnye... Aku pulak...Alhamdulillah... Tapi sedikit sedih sebab xdapat target... Apa pun aku bersyukur. Aku tau ALLAH sayang aku...

~ Semalam tuk Aisyah Nadiah dah kembali ke rahmatullah... Doakan dier d tempat yg terpuji... Ameen...

Manusia,Malaikat dan Syaitan...

Ini aku kongsikan perkongsian yang sahabat aku emailkan... Amati bersama...

Manusia - Eh, dah subuh dah?
Malaikat - bangunlah wahai anak Adam, tunaikan solat subuh mu ...
Syaitan - Alahhhhhh, kejaplah, ngantuk ini...awal lagi nie?.zzzzzzzz

Manusia - Nak makan, laparlah ??
Malaikat - Wahai Anak Adam, mulakanlah dengan Bismillah...
Syaitan - Ahh, tak payahla... dah lapar ini !! mmm..sedapnyaaaa?

Manusia - Hari ni nak pakai apa ye?
Malaikat - Wahai anak Adam, pakailah pakaian yang menutup aurat..
Syaitan - Ehh, panaslah, takde style langsung, nampak kampung!!!

Manusia - Alamak, dah lewat!
Malaikat - Bersegeralah wahai manusia , nanti terlewat ke pejabat..
Syaitan - Ahhh?awal lagi?mmm..aaahh? suruh si X, punchkanlah?

Manusia - Azan sudah kedengaran...
Malaikat - Wahai anak Adam, bersegeralah menunaikan kewajipan
Syaitan - Baru pukul berapa.. rilex lah..awal lagi nieii?.

Manusia - Eh, eh... tak boleh tengok ini, berdosa...
Malaikat - Wahai anak Adam, alihkanlah pandanganmu, sesungguhnya Allah Maha Melihat dan mengetahui !
Syaitan - Perggghh... best tu... rugi ooo kalau tak tengok nie..

Manusia - Saudaraku sedang melakukan dosa
Malaikat - Wahai anak Adam, cegahla ia..
Syaitan - Apa kau sibuk? Jangan jaga tepi kain orang, lantaklahh? ...

Manusia - Elok kalau aku sampaikan nasihat ini kepada orang lain
Malaikat - Wahai anak Adam, nasihat-menasihatilah sesama kamu..
Syaitan - Sendiri pikirlah, semua dah besar, buat apa susah2... pandai2lah?

Manusia - aku telah berdosa..
Malaikat - Wahai anak Adam, bertaubatlah kamu,sesungguhnya Allah Maha Pengampun.
Syaitan - Tangguhlah dulu, lain kali boleh bertaubat... lagipun muda hanya sekali...rugila. (kalau sempatla)

Manusia - Kalau pergi, mesti seronok!
Malaikat - Wahai anak Adam, kakimu ingin melangkah ke jalan yang dimurkai Allah, berpalinglah dari jalan itu...
Syaitan - Jangan bimbang, tiada sesiapa yang tahu...Jomlahhh?

Manusia - Uuhhh?letihnya arini..tak solat lagi nieee?.
Malaikat - Wahai anak Adam, taatilah ALLAH dan RasulNYA, kebahagiaan di dunia dan akhirat untukmu. Solat itu wajib bagimu...
Syaitan - Hey anak Adam, ikutilah aku,kebahagiaan di dunia (sahaja) dan kebahagiaan diakhirat (jangan mimpilah!) untukmu....

Maaf...

Ya ALLAH... Betapa kurangnya aku... Betapa xamik tahunya aku... betapa selfishnya aku... Sampaikan perkara yang sepatutnya aku tau,aku xtau... Arghh! Hinanya Maisarah Ghazali nie. Sejak aku tawar hati dgn JIILUSSABIQ n IKHLAS,banyak hal yang berkaitan aku xtau sebab xpernah nak amik tau... Group pun aku dah lme xbukak...sebab msg dari group aku selalu abaikan... Erm... Ntahlah... tadi ngah online tetibe aku terbaca status seorg adik yang amat aku kagumi... 'saya di Mesir sekarang'... Aku agak terkejut... Aku baru saja merancang nak bagi brg sebelum dier berangkat ke sana. Tapi rupanya aku dah terlambat. Dier bertolak 11 Sept dan sekarang dah 14 Sept... huh! Aku betul2 xtau... Dier inform dalam group. Aku lak xbukak group. Sampaikan adik berangkat ke Mesir pun aku xtau.. Tau2 dah de kat sana... erm.. Tengok semalam... Aku xtau pun adik aku, Deeni nak ke Mesir amik Medic... Aku memang xtau... kenapalah dengan aku... Padahal dulu,akulah yang selalu nak tau pasal dierorg... Tapi skrg? Ntahlah..

~ Buat adik2 semua... Kak sa mintak maaf...

Sheikh Abu Bakar...

Atas permintaan orang,sini aku kongsikan gambar Sheikh yang aku katakan hari tue... Sheikh Abu Bakar... Tapi sebelum tue,aku nak tunjuk dulu 'Cakna Hati',hasil kerjasama kami, Budak2 Kelab Penerbitan. Edisi ke-7. Tapi kali nie special sket sebab gabungan kerjasama siswa n siswi...

Cakna Hati...
Cantik ark?

Penterjemah memainkan peranan...
Sheikh Abu Bakar n Ustaz Muhtad...

Sheikh berdoa...


Siswa pakat2 berebut nak salam n peluk dier...
Bertuahnya...
De sape2 jeles?



Siswi pun amik kesempatan dgn bergambar...

~ Yang kat tepi dier tuelah yang menjadi 'mata' Sheikh... Best kan? Banyak pahala dier... Kalo tgk mata Sheikh btol2... baru sedar de kelainan. mungkin kat sini xnampak... Apa pun, Moga ALLAH meredhai perjalanan hidup Sheikh... Moga ALLAH bg Sheikh kuat fizikal n kuat roh... Ameen...

Huh!

Tensionnye hari nie... huh! macam2... Dahlah kelas animasi batal xde org bagtau...aku tunggu jugak dlm kelas... Alih2 rupanya batal. Baru dapat tau aku kena amik test Math hari nie... Sebab aku xambil Khamis lepas sebab sakit. Padahal xde org bagtau aku... Alhamdulillah aku dapat rayu untuk amik esok. Kalau x,markah aku kosong lah... Xsanggup aku... Meeting tadi,aku dapat tau nama aku dah 'naik' dikalangan lecturer. Pasal bermasalah dalam belajar... Masalah dalam belajar? Nak kate aku ponteng?xpernah... Lain lah xdatang sebab sakit. Nak kate aku xpernah buat tugasan? setiap tugasan aku selalu siapkan dan hantar... Erm... mungkin sebab aku banyak termenung dalam kelas... Xfokus... Ntahlah. Xtau kenapa... Memang banyak benda aku fikir. Dan memang aku akui aku agak bermasalah sem nie... Tapi kenapa sampai jadi buah mulut lecturer? Xfaham aku... Huh! Apa nak jadi dengan Maisarah Ghazali nie?!!! Aku penat macam nie... Esok amik test Math n Etika... Ya ALLAH... permudahkanlah aku... Aku mohon Ya ALLAH!

~ Tadi aku baru dapat tau adik aku,Deen (Wan Nur Deeni) akan ke Mesir 26 hb nie... Sambung Medic.... Doakan dier yek!

Ermm...Ntahla...

Jika HATI adalah istana...
Maka CINTA adalah raja...
KETULUSAN adalah singgahsana...
KESETIAAN adalah mahkota...
Dan
SAHABAT adalah tahta
yang paling BERHARGA...


Rindu Wawa...

Hasnul...huhu.


Bah...Hehe.


Nie sume keje dierorg...
Buruk btol...
huhu...


" Ya ALLAH...
Hiasilah diri kami dengan bunga2 keimanan...
Sulamilah hidup kami dengan benang2 keikhlasan...
Sinarilah wajah kami dengan cahaya ketaqwaan...
Dan
Semburilah tingkah laku kami dengan wangian keislaman...
AMEEN... "


Ntah post ape kali nie aku pon xtau...huhuhu... nie dah tahap xde keje nie... hehehe... Aku cuma nak bagitau aku RINDU sahabat aku,Wawa... Marwa Mustamin... Tapi ntah xtau de gambar lain sekali... hahaha... Apa pun aku SAYANG semua membe aku... Sa bersyukur ada dierorg!

Ceramah Palestine...

Petang semalam aku de ceramah Palestine kat kolej. Best... Tapi sebelum tue izinkan aku cerita dulu program pagi tue kat asrama. Pagi tue asrama mengadakan Majlis Khatam Quran kat surau asrama siswi Tanjung Chat... pagi tue mood aku xbetul sangat. Bilik aku turun surau paling lewat sekali. berkali2 orang datang ketuk pintu bilik suruh turun...Aku geram sangat! Xboleh ke hormat org? Orang taula kena pergi majlis... Tapi jgnlah paksa2 n ketuk kuat2... Aku dahla xberapa sihat... huh! Tension betul... Majlis sepatutnya bermula pukul 10 pagi. Kitaorg turun pukul 12 tengah hari. Saje tunjuk protes... Sampai surau tue,majlis dah nak habis... Dalam pukul 12.30 tengah hari,majlis tamat. Semua pelajar diminta solat berjemaahdisurau dan akan bertolak ke kolej pukul 2 petang. Erm.. Aku xsolat kat surau pon... Naik bilik rehat2... solat kat atas... lepas solat terus turun... saje jek cari pasal aku nie.. huhuhu... Sampai kat kolej tue terus masuk Dewan Utama...Duk barisan depan gak la...tapi xde la depan sangat...(keling punya ayat..) Dalam ceramah tue ada sheikh Abdul Rahman... Sheikh Abu Bakar n ada lagi... Aku betul kagum dengan sheikh2 tue semua. Terutama Sheikh Aku Bakar. Matanya buta. Buta sebab dilaser oleh tentera zionis LAKNATULLAH sewaktu diseksa dipenjara dulu. Tapi walaupun matanya buta, lembaran dakwah tetap disebarkan... Kalo aku bayangkan aku kat tempat dier...huh... mampu ke aku berdiri lagi? Sedih aku bayangkan... Sheikh Abu Bakar selalu dibawa oleh seorg. Orang tuelah yang menjadi mata kepada sheikh... Alangkah besarnya pahala insan tue... Sheikh Abu Bakar banyak cerita pasal palestine... Walaupun pening dengan bahasa arab yang diguna tapi fahamlah sebab diterjemah oleh Ustaz Muhtad. Kadang2 Bro Azman pun ada selit2 sikit... Seronok. Tambah lagi berdepan sendiri dengan Sheikh... Jauh tue datang... Dari Syria... Tengok muka Sheikh pun berseri... mungkin sinar para syuhadah. Amin... Lepas jek ceramah tue,siswa pakat berebut nak bersalam peluk Sheikh... Lucu betul... Tapi mesti best dierorg... Harap Sheikh boleh datang lagi... Aku pun xsabar nak cerita kat Along Abu... Nak bgtau dier macam2. Along mesti kenal Sheikh... hehhee...

Senyumlah... Cerialah...


~ Moga Maisarah Ghazali sentiasa ceria... Senyumlah sa... Cerialah sa..

Mekasih...

Nie aku share nasihat seseorang pada aku...


" Hidup ini tidak seperti yang kita impikan dan harapkan...
Tiada hidup senang dalam berjuang...
Dan janganlah berkata kita kuat sebelum diuji...
Dan kita memang lemah kerana ALLAH itu wujud...
Maka rintihlah padaNya...
dan semua kesusahan itu bukan selamanya...
Yakinlah bahawasa ianya akan disulami dengan kemanisan...
Moga kau tetap tabah menunggu waktu cerah kembali... "
~ Mekasih... xde kata seindah rasa...

DIER datang lagi...

Hari nie aku xpergi kolej... ALLAH uji lagi aku dengan sakit. Pagi tadi nak bangun sahur pun xlarat. Banyak kali terjaga malam. Sakit... Tahan sakit sampai Bhah,Sue n Hasnul bangun sahur. Dierorg makan dulu sebab aku xlarat nak bangun. Dekat nak subuh baru aku bangun sahur. Lepas tue tidur balik. Ngah aku tidur balik tue,Bhah buatkan susu untuk aku. Thanks,friend! Tiap kali aku sakit,Bhah la yang akan buat susu untuk aku. Dari dulu smpai sekarang. Bhah n Hasnul suruh aku xberpuasa. Khuatir apa2 jadi. Aku ikut je... Hasnul n Sue suruh aku rehat kat asrama. xbagi pergi kolej. Aku pun ikut je. Padahal hari nie aku ada 2 test. Math n Etika. Ya ALLAH... Harap2 aku dapat ambil test tue balik. Tak tahu kenapa tetibe je ALLAH bagi sakit hari nie... Ujian btol. Duk kat bilik sorang2... Ngah aku tidur tadi,tetibe aku dengar suara org lelaki bagi salam. Aku terfikir sendiri. Sejak bila pula ada orang lelaki kat sini? erm... Aku dengar lagi.. Owh. Pak cik yang kerja selenggara bangunan. Aku agak2 laa.. Pak cik minta izin nak naik baiki lampu. Aku agak terkejut. Yela.. Aku dengan xtutup auratnye... ngah tidurnye... Xtau nak buat macam mana.. Aku kelubung badan aku dengan selimut.1 badan penuh. Sebab aku xlarat nak gerak tutup apa yang patut ditutup. Memang badan aku lemah sangat. Aku fikir2 juga... nak bagi ke x pak cik naik... Akhirnya aku bagi juga pak cik naik atas dasar aku fikir pak cik tue jalankan amanah. Pak cik naik. Nampak aku berkelubung. Pak cik sedikit tergelak tengok keadaan aku. Pak cik tau aku sakit. Dier suruh aku rehat da pak cik buat kerja. Sekejap jek pak cik buat kerja pastu minta izin nak turun. Alhamdulillah lampu bilik air dah ok... Sebelum turun, pak cik sempat pesan suruh makan ubat. Aik? Pak cik macam tau2 jek aku xpuasa. hehehe. Hari pertama tinggal puasa. Semua sebab DIER datang lagi... Sakit aku. Ya ALLAH... kurniakanlah aku kesihatan yang baik. Kuatkan aku Ya ALLAH... Lama aku duk sensorang. Hasnul ajak pergi klinik petang. Aku tunggu dierorg xbalik2... Balik lewat. Pukul 6 petang baru dierorg balik. So,xjadi nak pergi klinik. Kesian dier lak balik lewat. Apa pun mekasih Ya ALLAH sebab bagi sa sahabat2 sa... Harap ALLAH makbul doa sa... Makbul permintaan sa... Sa nak sembuh. Nak gelak2 lagi... Nak main2 lagi... Nak buat macam2 lagi... AMIN...

~ Kali nie Sa sakit family xtau pon... Sa xbgtau. Biar Sa urus sendiri. Xnak dierorg tau. Nanti dierorg risau... Sori ye... Mak...ayah...ibu...papa... abg2 yang sa sayang... Sa rindu korang.

Ramadhan Ketujuh Belas...

HAri nie aku de IFTAR PERDANA kat kolej... Ramai datang... target datang dalam 1000 org... Tapi xtau la bape org yg datang sebab aku xkira...hahaha. Aku kena pergi awal sebab kena settlekan majalah yg Kelab Penerbitan nak kuarkan... Tapi xawal juga pegi..huhu... Sampai kolej bukan terus buat kerja... Tapi melepak kat surau dulu sebab Abbas mesyuarat. So,xde sape nak bg arahan.. Xlame kemuadian,dpt arahan suruh datang pejabat. kat pejabat,bincang2... Kiteorg diberi pelepasan kejap sementara siswa siapkan kerja bahagian dierorg... Masa pelepasan tue aku manfaatkan dengan tengok2 pakcik2..makcik2... masak. dan budak2 KELISA(umah sewa) tolong2 bahagian masak...(potong sayur...potong daging n mcm2..) Aku pon manfaatkan masa dengan snap gambar org... huhu... n amik gambar insan2 yg xtau malu(org yg paksa aku amik gambar dierorg...hahaha) Dalam pukul 12 tengah hari,pergi kr pejabat lagi... tengok Alif je yg ada. Dier tengah lukis2 sambil tunggu kertas di fotostat... Tengah Alif sambung memfotostat,aku pon tolong sambung lukisan tue...hahhaa.(Conteng2...jdkan makin cantik)... Lama kitaorg duk dalam pejabat...Berhenti sebelum maghrib... Asalnye nak edar malam nie.. Tapi ALLAH xizin... so,xjd la.. Sebab xsempat nak siapkan semua... Keluaran kali nie buat dalam 500 buah... hehe.. Free.... Awal2 kan... Free la dulu...huhu... Makan ramai2 kat Medan Thaqafi. Semua org happy jek... Hari nie mmg aku menghappykan diri... Tapi hakikatnye........................ Hanya ALLAH yg tau... Ahh! Abaikan... Ngah makan tadi,aku tercari2 Edah di sebalik budak2 KUIS... Tapi xnampak..xjumpa... Aku nampak Nor jek... Pas makan aku terus pergi surau solat. Xde org kat surau sebab org solat kat medan... Hehe.. xjemaah la aku maknanya...heheh... Pas solat aku bertembung dgn Mun...Selisih... Ya ALLAH..sikit pon aku xpandang dier... Kenapa malam nie aku geram dengan org jek? Sabarlah sikit Maisarah Ghazali... Tapi Alhamdulillah aku xmeletup... Aku lebih byk diam. Kalo marah jek mmg macam nie... Aku kena diam.Xpon tido...Kalo x,melaratla...huh! teruk....Pastu,Hasnul ajak aku pergi umah wawa...Aku pon amik kesempatan untuk pergi umah sahabat2 aku yg non-muslim... Rindu. Lg pun td xnampak dierorg time iftar. Belum sempat masuk umah Wawa,singgah umah dierorg dulu.

" Hello!!! " kiteorg melaung... Hasnul main loceng kecil yg tergantung at pagar...

" Siapa? " sayu dengar suara Cassie. Nampak org mengintai.

" Hai!!! " Kiteorg bersuara lg.

" siapa tue? " dierorg tanya lagi.

" Weh! Sa!!! " Cassie bersuara kuat.Semua menjengah keluar.

" Masuk2..." Kiteorg di pelawa.

Bila dah masuk tue,buat macam rumah sendiri la. Kebetulan dierorg tengah makan. Aku pon 'join the club' la...hahaha. Dierorg rai betul2...Aku tanya kenapa dierorg xjoin iftar. Dierorg cakap dierorg segan sebab dierorg xpuasa. Aku pon marahla... sebab ada jek muslim yg xpuasa pergi. Kan IFTAR PERDANA... Maknanya semua la.. Dierorg diam jek. Aku bukan apa... RINDU sebenarnya... Kat kolej pon bukan senang boleh jumpa.. Dierorg baik. Sepanjang aku kenal dierorg,dierorg betul2 hormat n hargai muslim... xlame kat umah dierorg sebab kiteorg kena balik. Xsempat pergi umah Wawa... Sori,Wa...Berlari balik kolej sebab Pak cik Nordin dah tunggu nak hanta balik...Isya' tue balik hostel... Erm.... Penat2... Moga ALLAH kira amalan baik aku ari nie...(Walaupon aku xtau pe bende baik aku wat hari nie...) Pe pon,thanks ALLAH!

Zalim ke aku?

Zalim ke aku? tue yg aku tertanya2 sendiri... Aku tau aku salah... tapi aku zalim ke? Npe aku cakap cm2?erm... malam semalam Edah ada jumpa aku... Dier tanya soal aku... Kenapa dengan aku... Kenapa aku dah xmcm dulu... Kenapa aku jauhkan diri drp dier... kenapa aku dah xtegur dier... kenapa...kenapa n kenapa... Asalnye aku menafikan semua tue... Dier tanya lagi... Sampai menangis2... Betapa jahatnye aku,aku sikit pon xtergugat dgn air mata dier... jahatnye aku... Dier ckp dier nak tolong aku... dier nak tolong bimbing aku... dier nak try ubah aku... nak tolong aku jernihkan ati aku yg makin berkarat ngan karat jahiliyah... nak tolong lembutkan ati aku yg makin hari makin keras... dier nak bersama aku macam dulu.. dier xnak ulang silap dier lg... dier cakap dier tau aku byk jatuh n bangun sendiri... dier nak kembali ke masa dulu... masa aku terima dier... masa aku syg sgt2 kat JIILUSSABIQ... Masa aku bangga dengan IKHLAS... Air mata dier xhenti2 mengalir... Tapi Maisarah Ghazali nie tetap dengan diri sendiri... ego barangkali... Aku cakap aku xperlu semua tue... Aku tau urus diri aku... Aku xnak ulang masa dulu... aku serik... biar aku dengan dunia aku... Aku cakap sendiri yg aku dah lame wat xtahu dengan semua nie... Aku dah padam ikatan dulu dlm ingatan aku... Aku dah xharap JIILUSSABIQ sayang tau ingat aku... Aku pon rasa IKHLAS macam xbg apa2 pada aku... semua palsu... Aku dah puas dengan nie semua... Biarlah dierorg nak ckp aku nak keluar jemaah ke... aku dah berubah ke... Aku dah hanyut ke... Biar... Lantak... Aku ada pendirian aku sendiri... Aku tau bila dierorg akan cari aku... dan aku tau bila aku berguna untuk dierorg... Aku tunjuk yg aku dah lupa dier... seolah2 aku xpernah kenal dierorg...seolah2 dierorg tue org asing dalam idup aku... ye! mmg aku buat macam tue... aku geram... aku sakit ati... aku bengang... Cakap xsupe bikin! Dulu mmg aku senang terbuai ngan kata2 manis dierorg... Janji dierorg... Tapi skrg aku de pemikiran aku sendiri... Dan skrg biar dierorg tau betapa jahat n zalimnye aku... Betapa jahat n zalimnye insan bernama Maisarah Ghazali... Sebelum nie mmg byk msg Edah hantar kat aku...tapi aku xpernah balas...call apatah lagi... kalo selisih pon aku xpenah mula untuk bermesra... Aku dah penat layan karenah dierorg... Aku dah penat tipu perasaan sendiri... Bg aku, dierorg hanya tahu menghukum tapi xpernah ambil tahu kenapa aku jd gitu... Biarlah... Aku tau... mgkin ada dalam fikiran dierorg kate... aku xpernah berubah... Hati tetap macam dulu...keras! Biar lah.. Aku akan buat apa aku nak... selagi aku rasa aku betul... Aku pon dah xharap bimbingan dierorg... Aku lg happy bersama2 sahabat aku yg dicop 'bermasalah' tue drp dierorg yg xtau hargai org... Mun pulak,bila keadaan dah mcm nie baru ingat aku... msg aku mintak maaf... Aku xperlukan maaf dr dier...

~ Erm... Hakikatnye aku masih syg n ingat dierorg... Ya ALLAH... zalimnye aku...
Apa pun Aku doakan Edah,Mun n Nor bahagia n cemerlang dlm Final yg ditempuh skrg...

Hanya menayang...

Nie aku nak tayang sket gambar2 yang aku janjikan dulu... Gambar aku kat Khidmat Masyarakat Kg Pohon Nenasi,Bachok... hehehe..Dah sekian lame...baru de kesempatan nak tayang... hahaha...


Surau...


Bergambar dengan makcik2 HALUANITA...




Jejaka2 rajin...huhu...


Ngan Bah,Hasnul n Ana...
sj jek ngade2...



Bersama pakcik2 yg tinggal kat situ...



Kwn2 yg join...



Bersama salah 1 keluarga kat situ...
Family adik bradik ramai
(xde ayah)
Kat pondok...

Kiteorg lagi...huhuhu...
(jgn jemu lak tgk)
hahaha...



Reramai...


Buli Firah!
Hahaha...
Best3...

Asma' melayan aku kutip siput hidup...
hehehehe...

Sensorang jek...
huhuhu...
~Sebenarnye byk ag gambar...tp mls r kne tunggu lme2... ternet slow...huh...

Ramadhan Kedua belas...

Hari yang aku lalui.. macam biasa... suram tetap ada... Tapi hari nie happy sket... sebab Maisarah Ghazali telah berjaya mengetepikan buat sementara segala 'ujian2' yg melanda sekarang..hahaha.. Buka tadi,makan kat surau... Ada Iftar Jamaie... Sebelum tue tengok citer... Laskar Pelangi... Best citer 2... Sal budak sekoah miskin dengan budak sekolah kaya... Sedih aku tengok... Aku nie dah la xleh tgk org susah2... rasa sayu jek..bnde yg leh buat aku insaf ialah tgk org miskin n org sakit...mmg benda2 macam nie betol2 boleh menyentuh jiwa aku la... mmg xboleh la tengok... kalo x,mesti sedey. Tgk cerita tue,wat aku teringat zaman aku sekolah rendah dulu... Aku seorg bdk yg sombong... Aku memilih kawan... Sesiapa yg nak berkawan dengan aku dikenakan syarat... mesti pandai...(sebab aku selalu kelas pertama...so,kelas belakang nie aku xpandang)... kaya... cantik... comel... hensem..(tue semua dari pandamgan aku la..) dan macam2 lagi lah... Dulu aku suka pandang rendah kat bdk2 yg agak kurang dari aku... Sebab tue aku di cop bdk sombong... Tapi aku xkesah semua tue.. hehe.. sebab papa(ayah angkat aku) pengerusi PIBG sekolah rendah waktu tue...hahaha...Sampaikan cikgu2 kat sekolah pun kdg2 aku xhormat... Tiap kali bdk2 miskin dapat RMT,aku mesti mengata... Betapa jahatnye aku... Tapi aku ramai kawan... sebab dulu aku agak berpengaruhla... Aku jadi bangga dengan diri aku... Tapi hakikatnye ramai yang menyampah da meluat dengan aku... sebab aku suka sangat berlagak... Masalah betul... Almaklumlah.. Aku terlalu di manjakan oleh insan2 yang jaga aku waktu kecik dulu... Termasuk abg2 sepupu... semua aku nak aku dapat...Melampau an? Tapi,semua tue berubah bila aku darjah 6... Dekat nak UPSR... Ramai org jauhkan diri dari aku. Sebab aku melampau sangat kot... tengah aku sunyi n sedih tue,datanglah kwn yang aku xpernah anggap kawan...yang selalu aku kutuk... Fadhilah... Dier hidup xsenang... Tapi dier baik. Mula2 aku marah2 dier sebab aku ingat dier berlagak baik kat aku... tapi rupa2nya,dier betul2 nak kawan dengan aku.. Aku mula rapat dengan dier. Dan aku mula try selami dier... Dier seorg yg baik sangat... Dah xde ibu ayah... adik2 ramai... Kakak pun ada... sejak tue,aku try ubah diri aku...terma seadanya apa yg ada di sekeliling aku... Alhamdulillah..sikit2 aku boleh terima. Kawan aku tue dapat sambung kat PERKAYA..sekolah utk anak2 yatim. sekarg dah masuk UiTM.. hehee... mekasih... Sekarang aku dah tau nilai seorg sahabat... dan nilai sebuah kehidupan... Semuanya dari hati... Apa pun,aku harap,hati aku xkembali pd ati yg dulu... Bukan mudah aku nak dapat seorg sahabat... Betul2 aku hargai sahabat yg aku ada sekarg...aku xsanggup kehilangan lagi... Moga aku apat yg terbaik!

~ok...nak tido...doa sa semua...

Ramadhan Kesebelas...

Skrg Fasa Kerahmatan dah berlalu... Fasa Keampunan lak yang datang... Pastu Fasa Kebebasan... Erm... btol ke? Btol la an?Kalo xbtol, tolong btol kan..hehehe..Nanti malu jek.huhu.. Tapi sebenarnye aku pon xfhm maksud disebalik fasa2 nie... apa makna disebalik semua nie...hehehe... xpelah.nanti aku tanya abg2,kakak2 tau membe2 yg tau...xtau kne tanya an?hehe. Aku da xsunyi sejak membe2 aku balik... Terisi jugak ruang yg kosong nie... Mekasih buat dierorg... Tapi,rasa xtenang tue masih ada dlm ati aku... susah nak citer np...biarlah dulu... Mungkin sebab dosa aku byk..sebab tue aku byk ujian datang... xpe.. Maisarah Ghazali kuat... Apa yang best buat aku Ramadhan nie ialah ajar Iqra'... mmg asalnye aku xnak ajar dierorg. Aku xske mengajar. lebih2 lagi ajar mengaji.. Tapi, aku dapat rasa kelainan dengan ajar Iqra'... memang mencabar... Tapi seronok.. tuelah pengalaman. ALLAH bg aku kekuatan untuk ajar insan2 terpilih tue.. Alhamdulillah... Moga dengan ajar dierorg aku pun dapat baiki diri.. ana pun da start soh aku ajar dier ngaji... Alhamdulillah..Apa salahnye tolong sahabat...xtau nak cakap ape dah...penat...otak penat... tp pliz pray for me... be strong n happy in my life...

~ Nape tetibe post Maisarah Ghazali kali nie sopan n santun jek? penat... xtau nak cakap pe..
 

SALING BERPESAN

EMPUNYA BLOG

EMPUNYA BLOG

UKHUWAH KERANA-NYA..

UKHUWAH KERANA-NYA..

Adward dari Pereka cerita

Followers

KOMUNITI TEMAN INTEAM

FAMILI UNIC

NASYID FM

HALUAN SISWA