Kem Kepimpinan berakhir...

Alhamdulillah...Kem Kepimpinan Murid Sek. Ren Al-Hilal dah ber akhir pd jam 12.00 p.m td... lega...Alhamdulillah sepanjang kem tu,aku byk blajar cane nak memimpin.lebih2 lg golongan kanak2...ye la kan...peserta program lak yg darjah 3,4,5,6...huish...byk dugaan...kne byk bersabar.fhm2 la bdk2...Program 3 hari 2 malam tu amat bermakna bg aku...mcm2 program yg kteorg buat.Fasi2 yg terlibat,aku,sahabat aku Nabihah,Nusaibah,Asma',Ezzati,Iqbal,Razak,Faris, Bro Auzaie n d bantu oleh Abg Wan(Nazwandi) n Kak Ani(Ummu Ilyani) slaku ketua kem komanden n penolong kem komanden.1 pngalaman yg menyeronokan...Alhamdulilah aku dah try buat yg terbaik...Terpulangla pd manusia utk menilai...Byk yg aku dpt blajar kat sne...name tempat 2...Pondok Darul Hanan,Kg Tok Selehor,Kok Pasir,Tumpat.Sblom nie aku xpenah dgr n xpenah tau sal Tok Selehor.Rupa2nyer Tok Selehor nie merupakan salah seorg tokoh ulama' dulu...aku sempat ikut g kubur Tok Selehor n tempat dier bersuluk(beribadah).Aku xleh bayang kalo aku jd Tok Selehor...Yela...tempat bersuluk 2 bawah tanah n gelap...ruang sempit...Panas... Keliling kubur n tempat suluk Tok Selehor de kubur2 lama...byk kubur...waktu aku ingat pesanan ramai pd aku."Assalamualaikum,Ya Ahli kubur..."hati aku berbisik...waktu lalu 2 ati aku se sgt takut.Takutkan kematian...Ya ALLAH,kau Maha Kuasa...smalam wat ekspresi alam...best. n tadi majlis perasmian n penutup...sblom 2,time rumusan aku d suruh utk berucap d dpn slaku ketua Fc perempuan...lps 2 pnyampaian hadiah utk kump. putera n puteri teraik n peserta putera n peserta lelaki terbaik...n yg aku xsangka de adiah utk kterorg...terharunyer...aku try selak smpul atas hadiah...Masya Allah...Duit!RM30...Hanya sekadar jd Fc,kteorg dpt hadiah.lps 2 duit lg...mesti byk duit yg dierorg keluar utk kem nie...Terima Kasih byk2...td aku balik lewat.Transet dtg lambat...Rosak.Zohor 2 sampai...kteorg balik.Sampai separuh jln,transet yg aku,bhah n siswa naik rosak lg!!!Ya ALLAH...ujian.yg menyeronokan,siswa n siswi saling bekerjasama tolak transet...aku jek yg malas sbb layan perasaan yg sekian lame mencengkam d hati aku...tp xpe..abaikan...aku sempat amik gambar dierorg td...nanti2 la upload...penat lg nie...hehe...pastu Pak cik Rosdi dtg...syura...Aku balik ngan Pak cik gak akhirnyer...Sampai2 kne gotong royong..aku penat..So, d kecualikan...hehe... Mg dgn kem nie,aku dpt baiki diri aku... Insya Allah...

Hari ini aku merasa...

Cboknyer ari nie...klas drp kol 8pg sampai kol 4.30 ptg.pas2 kol 5.30 ptg td,de meeting sal kem kepimpinan plajar yg aku akan pergi...tugas sbagi fc...n aku d lantik sbgai ketua fc Puteri...Dpt tanggungjwb lg...g esok balik ari sabtu...Kem 2 utk plajar darjah 4,5 n 6 Sek. Ren. Hilal.(SERU Hilal) main ngan bdk2 lak..xpe2..nie la tugas...tgk tentatif td cam padat jek...erm...abis meeting dlm kol 6.40 ptg.Pas2 beli2 kat pasar mlm...balik hostel 2 baru ingat aku de PESAT...Kalo ikutkan penat,xnak dah aku g t aku fikir 2 mmg tugas aku sbgai plajar KTD n cian mak cikpenat2 dtg jauh dr Pasir Mas ke Tanjung Chat smata2 nak jmp anak2 buah dier yg mcm2 ragam nie terutama Maisarah Ghazali nie...Hehe...mcm2 ragam pon,insan nie la yg slalu ceriakan suasana walaupon suasana 2 mm dah ceria.hehe... n slain 2 aku teringat kat makanan yg mak cik bawa sbb pg td Pak cik Hassan ckp mak cik masak utk kterorg...lps pesat,mkn yg mak cik masak tu...best...sedap.tp byk sgt...kenyang...waktu tu aku cian tgk makcik...dier baik...seorg ibu...aku se kagum tgk dier...ari 2 dah bg adiah kat kterorg sbb dpt result bagus sem lps...aku se syukur ngat...Sekurg2nyer de gak org hargai usaha aku blaja...hehe...ngade2nyer Maisarah ghazali nie... hehe...hakikatnyer mmg 2 yg aku se...Insya Allah aku akan usaha lg yg terbaik... Ya ALLAH, permudahkanlah aku...

Buat Kaum Hawa

Seorg muslimah dipandang
dr akhlaqnya...
Seorg mukminah dinilai
dr imannya...
Seorg serikandi diukur
dr perjuangannya...
Seorg ibu dirindui
dr pengorbanannya...
Seorg gadis dihargai
dr sifat malunya...
dan
Seorg wanita dihormati
dr ketinggian maruahnya...

Wahai puteri, Demi ALLAH, jgn kau percaya terhadap kata2 sebahagian lelaki, bahawa mereka memandangmu krn akhlak n adab. Bicara dgnmu seperti sahabat n apabila cinta pdmu seperti teman akrab... Demi ALLAH dia bohong. Jika engkau mendgr sendiri bualan mereka,pasti engkau takut n ngeri...
"Hanya di tanganmu pintu segala kebaikan. Bukan di tangan kaum lelaki." - Ali Thantawi

MADRASAH TARBIYAHKU...(KTD)

MADRASAH TARBIYAHKU...



Ku renungi hari-hari esok di Madrasah Tarbiyah ini kian suram dan penuh persoalan. Terasa dahsyatnya gegaran yang melanda di Madrasah indah milik kita ini. Ada nada kesal sering bertamu di hati. Cemas dengan keasyikan dan kealpaan kita melewati hari-hari yang kian runtuh. Ke manakah hilangnya kekuatan mujahadah yang sering kita tuturkan?

Mengapa kita tidak bisa memelihara kemeriahan Madrasah ini dengan kesuburan nur iman dan ukhuwah? Malah kita hanya perlu meneruskannya bukan seperit untuk mewujudkannya seperti generasi awal terdahulu. Hari demi hari, kita makin jauh dari Ilahi. Kemegahan kita sebagai generasi yang berpegang pada kalimah al-Rahman selama ini, bisa lenyap dan terkubur entah esok atau lusa, malah hanya dalam sekelip mata.

Entah bila persoalan ini bisa terurai. Selagi qudwah hasanah sudah tidak menjadi mahkota kebanggaan kita, selagi itulah Madrasah Tarbiyah ini akan terus hilang identitinya, runtuh dan kian runtuh! Kenapa hari ini taqwa bukan lagi pakaian kita? Malu bukan lagi hiasan kita dan ilmu bukan lagi hasil kita? Adakah semua itu sudah tidak cocok dengan naluri kita yang hidup dalam arus globalisasi? Tidakkah kita sedar, nilai-nilai yang ada di sini menepati nilai-nilai Islam. Ketahuilah, nilai-nilai Islam adalah nilai-nilai yang terus unggul untuk dipertahankan hingga ke akhir zaman biar sehebat mana pun zaman berubah.

Siapa lagi yang harus mengubah kemelut penghuni Madrasah Tarbiyah yang sudah hilang identiti Islaminya lagi? Mampukah helaian bisu ini mengubah keadaan? Jawapan bagi persoalan ini ada pada diri kita sendiri. Malulah kepada ALLAH kerana sanggup mencalitkan najis ke Madrasah kudus ini dengan mengasingkan diri dari etika Islam yang diperjuangkan. Sanggupkah kita menjadi golongan peruntuh itu?

Sedarlah wahai generasi pewaris,
Generasi Madrasah Tarbiyah adalah generasi pembentuk keperibadian Islam dalam masyarakat nanti. Masyarakat memerlukan sumbangan kita. Kalaulah generasi dai’e seperti kita turut lemas dan terumbang-ambing dengan kemelut nafsu dan syaitan sebagai penasihatnya, bagaimana kita mampu membina kecemerlangan sebuah masyarakat berperibadi Islam? Siapa yang harus mereka contohi?

Kita tidak mahu masyarakat kita nanti, cemerlang akademik dan ekonominya sahaja namun kontang dari segi iman dan akhlak. Jika perkara begini terjadi makin kaburlah impian kita untuk melihat intifadho umat Islam kembali menerajui peradaban dunia dan agungnya kalimah LAILAHAILLALLAH di persada antarabangsa.. Masakan tidak, jika asas pentarbiyahan umat Islam serapuh ini, impian hanya akan tinggal mimpi.

Mungkinkah pada hari esok masih menjanjikan sinar untuk kita mengembalikan kegemilangan Madrasah Tarbiyah ini? Kalau bukan kita siapa lagi? Kalau bukan sekarang bila lagi? Kalau bukan di sini di mana lagi?

.:: Khas buat ::.
Student KOLEJ TEKNOLOGI DARULNAIM (KTD)...

Sumber: Novel Tautan Hati
p/s: Kak Ha,Sa mintak izin ek...~Tautan Hati~

Hari best...

Alhamdulillah...lega...Ari nie aku dah abiskan test yg aku xamik sbb MC ari 2...n ari nie aku de test logik...erm...Soalan bleh tahan gak n Alhamdulillah,Maisarah Ghazali mampu utk jwb...hehe. td aku amik test PKM gak...sbenarnyer nak amik kelmarin tp xjd...So,amikla ari nie...n soalan dier pon bleh tahan gak la....Hari nie Maisarah Ghazali nampak lebih bersemangat...hehe... Rindu Hasnul...1 hari xnampak dier...ke mana kah kau menghilang wahai sahabatku?Wa windu sama lu...nanti lps asar aku de perbincangan ngan bdk2 DDZ sem 2...bdk2 klas aku la...bincang sal narration...tugasku la tu...yg sal aku g landfill ari 2 la...huish..busy lak sejak kebelakangan nie...Adat la...blaja2...Alhamdulillah...hari nie ari yg best sbb aku happy...hehe..aku syukur n happy ngat sbb td Elvis call...dier mintak maaf..dier ngaku salah dier...Aku harap ngat 1 hari nanti aku dpt tarik salah sorg sahabat aku yg non muslim masuk Islam...sorg pon jd la...ALLAH kan baik...Dier syg sa...mesti dier tolong an... letih sebenarnyer nie...baru balik dari kolej...puas merayap kat kolej tu...Mg Maisarah Ghazali akan terus lalui hari2 ngan ceria...

SORRY...



Hari nie aku se kosong jek...xtau npe...maybe nie la ciri2 org yg kurang santapan rohani...Pape pon aku se syukur sbb ALLAH masih bg aku peluang utk terus idup... Thanks,ALLAH! Adam, Fikri...ari nie Sa dah langgar janji Sa pd korang...nie maknanye...Sa dah wat ALLAH marah...Janji mesti ditepati an? tp Sa?Sa mungkir janji... Ari 2 Sa janji nak jaga,bantu Elvis n tarik dier pada Islam an?tp skrg...Sa xmampu utk bantu dier...Td dier call Sa... tp Sa xangkat sbb ngah solat...lps tu dier call lg sa xangkat gak sbb ngaji..(bila jiwa dah se kosong baru ingat nak ngaji...)xnak pe yg Sa bace terbantut...xlme 2 dier call lg...dier marah2.Sa bgtau knp sa xangkat call...Dier ckp "xabis2 lg ke ngan solat kau tu?xletih2 ke?" n dier kutuk2 Islam... Ya ALLAH...betapa panas n pedihnye hati nie bile dgr dier ckp cam2...Sa pon satu,xreti2 nak sabar...Sa marah2 dier...Sa xtau nak ckp cane...Sa se sa xmampu tolong dier...Kalo nak mintak kwn2 laki yg lain,sumer dah hanyut n tengelam dek arus jahiliyah... Sorry...Adam,Fikri... Sa xtau nak wat cane...Sa dah try...tp pe yg Sa dpt?Ati dier keras...Nie baru Elvis...blom masuk lg kwn2 kristian-Budha yg laen...Pe yg Sa patut wat?Sa gagal...ngan kwn snirik pon Sa dah nak kecundang...petah lg kalo org laen...Ya ALLAH...kau bukakanlah pintu hidayah pd sahabatku...Bgla dier kesedaran...Aku hanya berharap pdMu,Ya ALLAH...PadaMu aku memohon pertolongan...

NASIHAT...

Nie nasihat yg ku titipkan utk diri aku snirik...n pada spe2 yg nak amik sbgai nasihat gak pe salahnyer an..bkn pe...Nasihat nie khas utk insan yg bername Maisarah Ghazali nie sbb insan berkenaan sringkali lupa n leka...Mari same2 kita amati...

5 PENAWAR HATI...
Pertama: Bergaul dgn bersahabat ngan org2 yg SOLEH/SOLEHAH
p/s: Berdoa...
Kedua: Sentiasa membaca & menghayati Al-Quranul Karim
p/s: Slps solat...




Ketiga: Memelihara perut drp makanan HARAM
p/s: Sentiasa berpuasa sunat...
Keempat: Melakukan solat malam (Qiamullail)
p/s: Solat isyak n solat subuh jemaah...
Kelima: Selalu berzikir & berdoa kpd ALLAH s.w.t terutama semasa waktu Subuh
p/s: Strategi...

Mereka...

Bila engkau memandang segala dari Tuhanmu,
Yg menciptakan segalanya yg membuat keinginanmu terhalang,
Yg menjadikan sakit hatimu,
Pasti akan damailah hatimu,
Kerana masakan ALLAH sengaja mentakdirkan sesuatu yg sia2,
Bkn ALLAH tak tahu derita hidupMu,
Retak hatimu,
tetapi itu yg Dia mahu,
Kerana Dia tahu hati yg beginilah lebih cepat akrab n lunak,
Utk dekat dgnNya...
Ngan Ana,Bhah,Hasnul n Bah...

Jiilus Sabiq...


Ila n Harni...



Shieda,Ila.Yayang n Ati....


Ati,Syida,Lili n Firah...
Ya ALLAH...
Jagalah teman dakwahku...
Kuatkan kakinya di jlnMu...
Kuatkan jasadnya dgn rahmatMu...
Buatkan dia tersenyum hingga ke syurga...
p/s: Pd Kak Ha,terima kasih byk membantu diri yg lemah ini...

Doa utk Tuk...

Pg td,ngah syok2 duk bilik Hasnul blaja Logik,emak n ayah call...bgtau Tuk Wook masuk ICU...aku tersentak gak...semalam masuk...sbelom nie dah masuk wad tp bese jela...semalam teruk 2...mintak doa utk tuk sa...Sa syg tuk...cian tuk.dier duk sorg2 lps Tukki Kor pergi...Sorry kakak xleh nak tolong jge tuk skrg...kakak kne blaja..jap g kol 3 ptg de klas logik plak...Mg ALLAH bg kesembuhan pada tuk...ALLAH syg tuk...Ya ALLAH,kau bantulah nenekku...bglah dier kesembuhan...

Hari Kiamat...

Td bkak blog Bro Hilal...de citer sal hari kiamat...tefikir gak la sal 2 sket.Xlme 2 aku balas msg sorg adik yg amat aku kagumi...akhir msg si adik 2 soh aku zikir n bce Al-Quran kalo bosan..rase cam malu snirik jek...Aku xpenah terfikir nak wat sumer 2 kalo bosan.tp adik 2?Ya ALLAH...betapa 'kurang'nye Maisarah Ghazali nie...Lps asar td,aku se boring jek...ye la...aku rehat je ari nie...aku teringat pesan adik td...aku pun kuatkan diri utk bace kitab suci 2...(pertama kali wat minggu nie bce Al-Quran...huh...teruknye Maisarah Ghazali)...Bace lak surah Al-Qariah... Terdetik plak utk mentadabur....mari aku kongsikan bersame...

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang.
  1. Hari kiamat.
  2. Apakah hari kiamat itu?
  3. Dan tahukah kamu apakah hari kiamat itu?
  4. Pada hari itu manusia seperti laron yg beterbangan.
  5. Dan gunung2 seperti bulu yg dihambur2kan.
  6. Maka adapun org yg berat timbangan (kebaikan)nya.
  7. Maka dia berada dlm kehidupan yg memuaskan. (senang)
  8. Dan adapun org yg ringan timbangan (kebaikan)nya,
  9. Maka tempat kembalinya adalah neraka Hawiyah.
  10. Dan tahukah kamu apakah neraka Hawiyah itu?
  11. (Iaitu) api yg sangat panas.

Kalo fikir2..bkn susah nak bg ALLAH syg kite...cuma wat pe yg dier soh n tinggal pe yg dier larang...Mg Aku xjd salah seorg penghuni neraka Hawiyah 2...Mintak jauh..Nauzubillah...

Datang Lagi...

Ya ALLAH...hari nie sa x amik test PKM...xamik test Math...klas logik pon kejap je masuk sbb tibe2 je sakit dtg lg...slalu cani...time smangat nak test tu la sakit dtg...dah la esok de test Methodologi...Dpt M.C 2 hari...bosan!aku nak blaja!!!Ya ALLAH..bgla hambamu nie kekuatan.. agar kuat n cekal tempuh sgala ujianMu...

Nantikan aku di sana!!!

Smalam Eedah antar msg bgtau tentatif Reunion IKHLAS put3 yg akan d buat pada cuti bulan 3 nanti...Tentatifnye..
Pagi 8 hb aktiviti luar...Dari kol 8 pagi hingga 11 pagi,pegi ke Masjid Terapung.Sarapan kat situ. Pastu g ziarah SRIQ(Sek. Ren. Ibn. Qayyim)-sje2 nak imbau nostalgia.dlm kol 11 pagi hingga 12.30 tengah hari,de slot ngan Ust. Azis.Kol 2.30 ptg hingga 4 petang persiapanBBQ n slide show.lps asar lak ada perlawanan bola jaring antara IKHLAS n adik2 pelajar SMAKL. Malam tu BBQ. kteorg yg wat...adik2 makan jek...slide show plak utk sumer..9 hb pagi de qiamullail.Senam aerobik dari kol 7.30 pagi hingga 8.30 pagi.lps tu sesiluahan hati antara IKHLAS ngan adik2. 10.30 pagi hingga 12.00 tengah hari de slit ngan Mak cik Aya.Kol 2 ptg hingga 4 ptg lak de halaqah IKHLAS.lps asar program pon abis...tp maklumat nie xdetail ngat...



Bila bergelar SMAKL...Skolah skrg...

Tika bergelar SMASKL...Skolah dulu...
Xsabarnyer!hehe...nak jmp adik2...rindu skolah...rindu ayahanda...rindu KOOP...rindu lembu kat skolah...rindu burung2...rindu sawah...Rindu sumer!Nak balik skolah!!!Sabar2...sabar sa,sabar...
Oh SMAKL...nantikan aku di sana!!!

AL-FATIHAH & TAKZIAH

AL-FATIHAH...Innalillahi wainna ilaihiraji'un...td baru je dpt msg bgtau emak kpd sahabatku,Azfar sudah kembali ke rahmatullah pukul 3 ptg td dan akan d kebumikan selepas isyak nanti...smg ALLAH menempatkan dia d antara golongan org2 yg solehah.dan smg Azfar n keluarga tabah n redha dgn ketetapan Ilahi...

Adik Nur Cayang

Teringat lak kat adik...Ngah wat pe agaknye skrg...erm...2 hari lps dier call aku.dier duk kat taman permainan,Mydin Mall...hehe...cam dah xde tempat lain nak g...Bg aku, Adik aku yg nie la yg paling special berbanding adik2 yg lain...maybe sbb dier slalu mencuit ati aku...Nur Syuhairah nama dier...Adik aku nie nakal sket.suka kaco org n suka wat org marah...2 mmg hobi dier...Ingat lg sblom rayer puasa hari 2,ayah ngan Abg Mid cat umah...cat 2 simpan belakang umah sbb khuatir adik main...Masalahnye adik nie mmg suka tawaf umah...dier jmp cat 2.Aper lg...dier celup sebelah tgn n sebelah kaki dlm tong cat 2...Ya ALLAH...dier ckp dier nak tolong cat...sumer xberani nak marah sbb risau kalo dier trase..hehe..ayah la yg kne bersihkan.lps 2 dier cat buah limau barli...huh..jenuh org nak layan...

Anak Solehah...Permata keluarga...



Adik Nur ngan Coki...


Serabainyer...Adik sp nie?


Ngan Dik Enaa...

Jujur ngan Adil...

Cium plak...Alamak aii...

Cikgu skolah adik penah citer kat emak,1 hari cg. suruh plajar klas adik warna buah pisang... Semua kwn2 dier warna pisang ngan warna kuning...kecuali adik...warna coklat.cg pelik...cg tanya dier...
"Knp Nur warna pisang dgn warna coklat?kwn2 sumer guna warna kuning."
"Oo...kwn2 buat pisang masak.Nur buat pisang buruk.."adik jwb ngan selamba.
Cg. tu tahan gelak.Ada juga anak murid dier yg macam tu..haha...Penah sekali tu Cg ajar mengeja...Cg panggil adik suruh bangun jwb soalan...
"Nur pandai x eja nama nur?"
"Nur pandai..."jwb adik yakin.
"Ok..cuba Nur eja Cg nak dgr..."
"N...U...R...Nur!"adik semangat.
"Pandai...tp Syuhairah?"
"Syuhairah cg eja la sendiri...Cg kan sekolah..."jwb adik spontan.Terkejut cg tu.
Hehe..mcm2 adik nie... ramai org kenal dier.sbb perangai dier lain drp yg lain.Dier suka balik sekolah sorg2.Dah la jauh.dier malas nak tunggu.Org baru je keluar rumah nak amik dier,dier dah sampai.Erm..arnab kat umah plak dah jd mcm anak2 dier.hehe...Org yg selalu dier tanyakan ialah abg aku,Mus'ab..@Abg Ab walaupon kat umah dier paling rapat ngan abg aku Hamid @ Abg Mid...Ble Abg Ab nak balik?Nape Abg Ab xtelefon?Abg Ab beli x ais krim besar Nur?....tu je la yg slalu keluar drp mulut dier.Kalo Abg Ab telefon,mesti dier yg nak ckp lme2 n mesti pesan kat Abg Ab soh beli ais krim besar utk dier...ntah pape..hehe..pape pon dier la adik aku.Mg ALLAH bantu dier jd yg terbaik...Smg Adik terus jd penyeri keluarga...Amin...



Sedikit Rasa...

Hari nie aku se happy sket..hehe...sbb ari nie tumpu pd blaja jek...pnerimaan pd pembelajaran, Alhamdulillah...faham apa yg d ajar..n mood Ok...hehe..walaupun klas je memanjang dr kol 8 pg smpai 3.30 ptg,aku xse penat pon tp se enjoy...Klas logik td cam bese happy...ngan celoteh Pn. Harzun yg xhenti2 wat org kering gusi..hehe.Math plak,Alhamdulillah Ok gak...lecturer pon mood baik jek ari nie...Aku harap aku dpt lalui hari laen sme cam aku lalui hari nie...Td jmp Pak cik Razali Maarof, Penasihat KAFAH.Dier bgtau program utk adik2 Seru Hilal wat 26,27 n 28 Feb kat Tumpat...n aku terpaksa kecualikan diri aku utk Hari Siswi pd 27 Feb...erm...xpe2. Korban... Utamakan tugas sebagai seorg Fasilitator.

Huh...ermm???

Huh...Nape ngan Maisarah Ghazali hari nie?laen jek...Ntahla..se serba salah de...xpuas ati de...marah de...cdey de...erm..happy pon de...xtau nak ckp...Aku xpuas ati ngan diri aku snirik...Marahkan diri aku snirik...aku xmampu tunjuk yg terbaik...dlm pe pon...terutama dlm hubungan sesama snirik...Mane Maisarah Ghazali yg sebenar?Maisarah Ghazali yg dulu?yg sentiasa happy..skrg aku ngah berperang ngan diri aku snirik...Xsape tau...xsape faham...hanya insan yg bernama Maisarah Ghazali je yg mengerti betapa hati nie perit.pedih...Sarat ngan sedih n luka...Alhamdulillah,aku masih mampu berdiri n mampu utk kawal diri...Aku cdey ngan diri aku nie...cdey ngan pembawaan aku skrg...skrg,ngaji dah kurg...solat jemaah susah...bkn senang nak jd yg terbaik nie rupanye...Tadi aku bersalah pd salah seorg sahabat aku...aku tinggikan sket suara..sebenarnye aku xde niat nak wat cam2..maybe cara aku ckp salah...Seingat aku,aku xpenah wat dier camtu...Sorry...Sa salah...Ya ALLAH,bgla aku kekuatan...bgla aku ketenangan... Aku mohon Ya ALLAH...Mg hari esok lebih baik dari hari ini....

Landfill - 12 Feb (Projek BI DDZ/2)

12 Feb,Khamis lps,kami bdk2 multimedia sem 2 (DDZ/2) g kat landfill Kota Bharu.wat lawatan la kiranya...Best3...Dpt pngalaman...Bru je sampai,siswa dah g ronda kwsan2 sampah yg de.. Huish...skali tgk mcm pulau sampah.hehe...ngan angin pantainye...tambah lg ngan bau yg kurang menyenangkan...tp yg bestnye..ngah siswa2 2 syok mrayap,tibe2 de sorg siswa yg berendam air sampah...errkkk....tp cian dier...kat landfill nie gak penduduk kg yg kehidupan susah slalu dtg utk kutip saampah yg boleh d recycle n djual...Penat tp best.Aku,Ana,Firoh n Ati siap mendaki 'bukit' sampah lg...haha..


Pemandangan d hadapan pondok taklimat

Bersama Pihak MPKB


Rakan2 seperjuanganku..- siswa


Rakan2 seperjuanganku..- siswi

Dari atas 'bukit' sampah
Tgk jek?xnak tolong ke?
Lori MPKB yg sentiasa keluar masuk

Wow...pokok betik pon boleh tumbuh..


Pencari rezeki...

Byk manfaat yg aku dpt melalui lawatan 2..Rasa bersyukur sbb ALLAH masih bg kesenangan pd insan yg bernama Maisarah Ghazali nie...xperlu kerja mcm tu utk dptkan sesuap nasi...Syukurla Sa...Sa dah cukup senang...berbanding org2 nie...Mg ALLAH memberkati Maisarah Ghazali...

Good Luck...

Kat cni nak amik kesempatan nak wish GOOD LUCK pd sahabat2ku yg amik kursus under KUIS...terutama Edah(Syariah),Mun(Al-Quran Sunnah),Anas(Syariah),Nor(syariah) n Faiz(Perbankan Islam)...Wat leklok final esok...Sa doa korg berjaya n capai pe yg korg nak.jgn lupe berharap pd ALLAH...Usaha yg terbaik...Ingatla..." Man jadda wa jada wa man zaro'a hasoda " Bil taufiq wal najjah...

Malam ini..

Huish...hehe...maghrib td pertama kali dlm sem nie aku jd imam...hehe...Maklumla aku nie susah sket nak wat amal...tp kalo dah wat,excited la plak..hehe...kalo sem lps bleh kira ngan jari aku jd imam.x smpai 5 kali aku se...hehe...kat umah lg la...haiya...ble la Maisarah Ghazali nie nak berubah...xpe2..dlm proses nie...hehe...erm...td aku g surau...de bincang ngan group...ntah xtau np aku mudah ngat naik angin...nasib baik aku xlps mrh,kalo x kesian dierorg...Aku pujuk gak ati nie...Sa xleh mrh2...Sa kne sabar...Sa kan nak berubah...biarkan org yg wat Sa mrh 2...Biar je... blaja3...huh..terus lega...erm..dahla esok de test Math kol 8 pg...kol 9 pg lak de presentation... mindmap Pak cik Rosdi xciap ag...Cian Bhah,Bah n Hasnul...dierorgla yg duk wat mindmap 2... huh...naik bilik td asalnye xnak lyan org tp ble dah amik wuduk,aku se ok jek...tgk muka sahabat2 aku yg ngah duk wat keje 2 terus ilang amarah..hehe...dierorg kan penyejuk mata, penawar d hati aku..huhu...thanks,friends...skrg...nak study plak!Hrp2 test 1 aku nie Ok...n x mengecewakan...Amin...

Beri mereka peluang...

Aku dpt berita kwnku Shahril,xcident...ngan kereta.dah 2 hari d wad tp aku bru dpt informasi..Ya ALLAH...sumer nie gara2 nak taringkan kehandalan...xlaen xbukan merempit n berlumba...Ya ALLAH,berilah kesedaran kpd temanku...Berila nurMu pdnye...Aku dah slalu nasihatkan shahril tp...xberguna bg dier... Mg ngan pe yg jd kat Shahril kali nie bg kesan pd temanku yg laen...Mg ALLAH ampunkan Shahril...aku xnak kehilangan teman lg...hny krn bnda2 yg kau larang nie, Ya ALLAH...cukupla Ikhwan sorg yg pergi ngan cara 2...Saat2 mcm niela aku rse jelas n syukur ngat sbb d beri kesedaran awal...Walaupon sbenar2nye aku mmg bkn insan yg baik sperti yg laen tp skurg2nye aku de kesdaran utk berubah... Ampunkanla teman2ku...bgla dierorg hidayah... Smg pintu hati dierorg terbuka utk berubah... Ya ALLAH,berilah kesembuhan pd Shahril..jgn kau ambil Shahril lg...aku merayu Ya ALLAH... Izinkan dier bertaubat...berilah teman2ku peluang lg Ya ALLAH... Makbulkanlah doaku...

SMASKL yg d rindui...

Ngah syok wat keje td tibe2 de msg msuk..." Salam.Kak Sa chat?ana ade kat skayu nih...kem pngawas SRIQ n ktorg jd fc...bile kak sa cuti?ktorg windu nak jumpa kak sa..." Lorr cdeynyer...
tp sp yg bg msg 2.no phone si penghantar x tersenarai...tp aku yakin mmg adik2 SMASKL.tny bhah,dier xtau...ngah tertany2 2 sempat lg aku ingat knangan d SMASKL.aku mg ngah rindu dierorg pon...



Barisan pendidik SMASKL 2008.yg kekal dri dlu....
Cg. Salimah,Ustz. Masyitah,Ust. Pian,Ust. Amali,Ayahanda Ust.Rohmat n Ust. Rajaie...


Bangunan lme(2 tingkat dr bngunan fasa 2)

Bangunan fasa 2(3 tingkat)

Skrg Ust. Pian dah smbung blaja.dgr2 katerla... kurg lg pendidik d SMASKL.tp Alhamdulillah... ALLAH anugerahkan lak pendidik2 baru d c2.masih de org snggup ngajar d SMASKL wlaupon gaji xseberapa...n Alhamdulillah sbb ALLAH kembalikan Ust Azis ke SMASKL! Smlam jmp Ust Amali sblom nak g klas logik...Dier dtg ngan ayah dier...teringat terus kat SMASKL. Kat Seru Hilal plak jmp selisih ngan Dik Muaz,Dik Tajudin ngan Dik Raji...Teringat lg kat SMASKL... RINDU!!!erm...bhah bru j bgtau yg antar msg 2 dik Teha.Nurul Faatihah bt Zahari. 2 no phone dier yg baru...padanla aku xtau...xpe2..sabar ye adik2 sumer...Kteorg akan sampai!

C + I + N + T + A _ L + O + V + E


Cinta Hakikatnya Suci n Indah

" Manusialah yg mengotorinya dgn calitan nafsu n syahwat. Islam sebagai agama yg indah tidak pernah memusuhi cinta, malah Islam sentiasa menyeru umatnya utk saling mencintai n menyayangi. Cinta bertambah indah n suci apabila Islam memagari n mengawalnya dgn perbatasan syariat. "




Kesenian Cinta

" Kesenian cinta yg didasari runtutan fitrah tanpa dicabul oleh hawa syahwat merupakan logo kedamaian, keamanan n ketenangan. Namun cinta seringkali diperalatkan utk melangsai keghairahan nafsu n kebejatan iblis laknatullah. Demi kemakmuran manusia sejagat, kita mesti menangani fenomena cinta dgn nilai fitrah yg suci n iman kpd ALLAH. "

Syafakallah...Akhi.

Minta sumer warga KTI n sesaper yg bace blog nie,doakan kesembuhan pd Akhi Fadzli Fareast n adik iparnye yg kne penyakit demam denggi skrg n sdg d tahan d wad Hospital Serdang... Akhi Amin Inteam bgtau dier dah g ziarah ngan warga IRSB yg lain.Ada gak warga KTI merangkap fareastzone yg dtg. Alhamdulillah dier makin ok cuma adik ipar dier msuk icu sbb de sket pendarahan kat hati...tp keadaan stabil...Syafahumallah... sme2 la kte doakan... Thanks Akhi Amin atas informasi...jg syafakallah pd sahabatku 'Adli yg duk Srwk skrg atas kecederaan yg d alami skrg-cedera koyak otot n xdpt berjln tanpa tongkat...sbb main badminton.2 berdasarkan sumber yg d terima...Syafakillah...Mg cpat sembuh...Alhamdulillah.Syukurla Maisarah ngan nikmat idup nie...

Klas yg ' ENJOY '...

Bru jek balik dr kolej nie...de klas Logik Digital.Enjoy je klas td.Best3...Maklum la yg ajar 2 sorg pndidik yg bagus n klakar...Pn. Harzun...hehe...Kalo awal2 sem dlu aku teragak2 gak nak amik logik digital nie sbb ramai kakak2 n bdk IT(DDC) ckp susah... Alhamdulillah ALLAH anugerahkan dlm diri aku nie suka mencuba...Time nak daftar subjek 2 aku byk kali tgk Pn Harzun bgtau kwn2 aku yg subjek 2 susah n baik jgn amik...Waktu aku cuba tgk btol2 riak muka dier... n waktu 2 aku fikir,perlu ke aku amik skrg? Ya! ati aku ckp ye..."mmg subjek nie susah,tp kalo blajar jd snangla...sumer benda susah sbnarnye..tp kalo usaha mesti dpt kan?mesti bleh...blom cuba blom tau...n xrugi pon kalo aku amik...xpe3.susah2 lue,snang2 kmudian..." 2la yg terdetik dlm ati aku...ble aku jmp Pn Harzun,dier hny pndang n senyum... Aku tau pe yg dier nak kater nanti...

"Awak Maisarah Ghazali?DDZ sem 2?" matanya tepat pandang aku. Aku hanya angguk n sengih.. mmg itula aku kalo dah malas buka mulut...dier balas sengihan aku ngan ketawa kecil lalu semak subjek yg aku patut amik...

"Logik xyah amik.."kata Pn Harzun ngan slamba.

" Sye nak amik Logik..." aku terus nyampuk.

"Hah?! awak nak amik?susah nie... jgn amik.susah nie..." ayat yg aku dah duga keluar gak akhirnye.

" Xpe.Sye nak amik gak.." aku jwb ngan serius.

"Btol nie?awk x takut?nie subjek susah nie...jgn main2..."dier cuba seriuskan muka.

" Yup!sye nak amik gak..blom cuba blom tau...xkenal maka xcinta,puan..."aku sengih lagi.

"Okeh..awak sanggup sahut cabaran sye?"keningnye d angkat. kononnye serius..hehe.

" ye..sye sahut cabaran puan...n sye akan try yg terbaik..."balas aku.

" Huish...tokleh main budok nie...sungguh ye...xpe3..." Pn Harzun gelak besar.

" Btol. Sye sunguh2..."jwb aku serius. Sbgai tanda aku btol2 nak.

"Okey2..." gelak makin kuat.


Pn. Harzun- masa HAIKU AMITS


Mulai saat 2 aku tanam azam n smangat nak blaja btol2. Tiap klas dier,aku akan cuba abis baik... Rupa2nye subjek nie xsusah ngat cume perlu tumpuan,usaha n keinginan yg lbih...

" Ya ALLAH...Bgla Maisarah Ghazali nie kekuatan utk terus berusaha dptkan yg terbaik. Bgla Maisarah Ghazali nie peluang utk buktikan yg dier bleh berjaye. Bgla Maisarah Ghazali nie kehidupan yg tenang n tenteram bg terus berjihad d jlnMu... Maisarah Ghazali nie nak jd yg terbaik,Ya ALLAH...Bg la dier peluang...bgla dier ruang utk terus maju... Bgla Maisarah Ghazali nie Kesenangan,kemudahan,kelapangan n kekayaan dlm jiwa,ilmu n kehidupannye... sesuai n seiring ngan namanye...Berkatilah insan kerdil lg hina nie Ya ALLAH... "

SAHABATku d cni...

Friends are like pieces of puzzle.if u lose 1,it will never b complete again,just want u 2 know u're one or the pieces i cant afford 2 lose...


Bhah n Ana...
Hasnul n Bah...
" Wahai Maha Pengasih,jika teman2ku ini jatuh cinta,benihkan cintanya kpd seseorg yg melabuhkan cintanya kpdmu,agarbertambah kekuatannya utk mencintaiMu...
Wahai Maha Penyayang,jika teman2ku ini jatuh hati,izinkan dia menyentuh hati org yg hatinya tertaut kpdMu,agar dia tdk jatuh dlm jurang cinta yg murah...
Wahai Maha Pelindung,jika teman2ku ini rindu,rindukan dia kpd seseorg yg menjaga rindunya kpdmu,agar dia tdk lalai dr merindui syurgaMu...
Kerana mereka SAHABATku... "

Ngah syok main pasir...ajak bergambar...


Sababat2ku bersama Radhiah...

Kejujuran adalah akar pokok persahabatan...
Kesetiaan adalah daunnya...
Keikhlasan adalah batangnya...
Ukhuwah sejati adalah buahnya...
dan
Iman adalah airnya...
Marilah kita
Hidupkan kejujuran,kesetiaan,keikhlasan n ukhuwah sejati
dgn siraman air keimanan...





AL-FATIHAH...

Al-Fatihah buat arwah abg kpd pelajar KTD,kembar Zila n lela yg bru shj meninggal maghrib td..Smg ALLAH mencucuri rahmat n menempatkan arwah d kalangan org2 yg terpilih... Amin... ajal n maut d tgn tuhan...

Pesanan dari Abg Ab

Kat cni aku nak kongsikan email yg Abg Ab bg kt aku td...

HUBUNGAN SEORANG MUSLIM DGN AKALNYA

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh Kakak.

Sesungguhnya keyakinan kita adalah bahawa, menuntut ilmu itu adalah sebagai satu kewajipan.Kita merasai kewajipan ini bukan berdasarkan kepada keperluan tetapi adalah berdasarkan kepada aqidah.Aqidah yang mewajibkan kita menuntut ilmu kerana sabda Rasulullah SAW: " Menuntut ilmu adalah fardhu(wajib) ke atas setiap muslim." . Riwayat Ibn Majah r.a. Kewajipan ini termasuk juga kepada muslimah.

Sesungguhnya seseorang wajib menjaga akalnya iaitu dengan ilmu(makrifah).Dia mesti menuntut sentiasa ilmu walaupun umurnya sudah tua sehingga walau hampir kepada kematian sekali pun dia tetap menuntut ilmu.Dia tidak berhenti selagi nafasnya masih berdenyut.

Orang yang berilmu inilah yang benar takut kepada Allah SWT.Tapi dengan ilmu yang betul.Firman Allah SWT: "Sesungguhnya orang yang takut kepada Allah adalah orang-orang yang alim." (Fathir:28). Maknanya tidak ada orang yang lain ,hanya orang yang takutkan Allah SWT adalah orag yang alim.Orang yang takut kepada Allah SWT, fikiran mereka bercahaya. Bercahaya dengan iman.Melalui ilmu, dia nampak kekuasaan Allah SWT di dalam semua makhluk-Nya dan di dalam semua kehidupan.Inilah dia ulamak .Dia mengetahui nilai.

Tapi sekarang ini,ada orang yang berilmu ,guna segala nikmat Allah SWT tapi dia tidak beriman kepada Allah SWT serta dia angkuh kepada-Nya.Dia tidak nampak kebesaran Allah SWT dan kekuasaan-Nya.Dia guna oksigen, tapi megah dengan dirinya sendiri.Seperti yang berlaku sekarang, Amerika dan negara-negara besar.Kerana keangkuhan mereka,mereka tidak merasai kebesaran dan kekuasaan Allah SWT.

Wassalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

Adik2 Gen 2


Rindunye....rindu kat adik2 SMAKL...sume la rindu...skrg adik2 Gen 2 ngah tungkus-lumus wat majalah sek yg d jangka ciap bln 3 nie...Bagus dierorg 2..kalo kat sek dlu,Gen 2 nie kira baik gak la ngan aku nie...erm..baik nie de byk...hehe..time nak surat khabar...soh wat kek...blanja mkn...soh tolong pape ke...hehe..tp hakikatnye adik2 aku nie sumer baik2 n hebat2 blaka..Bila la bleh jmp dierorg ek...Rindu sgt...byk knangan ngan dierorg...nie wat tatapan sumer...tanda ingatan aku pd dierorg...



Kanan berdiri :- Izzul,Zharif,Ali,Syafiq Srwk,Auzan,Kirin n Basyir.
Kanan duduk :- Muhaimin,Raji,Anas,Tajudin,Daud,Saeed n Syafiq Q-late
Berdiri belakang :- Elah,Athiroh,Teha,Kham n Maisa'
Berdiri tengah :- Sue,Nie,Ifah,Deeni n Ebok
Duduk kanan :- Ram,Nash n Fedah
Santai...Waktu kem d Perlis...Mg Allah meredhai...


Adik2 putra....time kne jge sukan SRIQ..hehe...

Smg ALLAH merahmati kalian.Terima kasih byk bg sokongan n dorongan...Teruskan usaha... Pd adik2 Gen 2 yg xde d cni,Lan,Izuddin,Rijal,Muaz,Amad,Apis Mahadi,Azfar n spe yg penah jd Gen 2 SMAKL(penat nak ingat...),kak sa doakan korg berjaya n jgn lupe doakan kami,Jiilus Sabiq... Mg 1 hari 6ti kte sumer d pertemukan.Smg result SPM yg bakal keluar Mac nie memberi impak yg besar pd korg n jgn penah putus asa...
" Ya ALLAH...Kau hadiahkanlah CINTA n KASIH SAYANGMU
demi memelihara KESEJAHTERAAN n KEBAIKAN adik2ku ini...
Kerana ku tahu hanya kau yg mampu MENJAGA dirinya LEBIH BAIK daripadaku... "




Hari Ini...

Hari nie se penat sket.Padahal xwat pape pon... Td aku de test BI ngan kuiz Logik Digital.. Alhamdulillah...bleh tahan gak soalannye..lega...mnggu dpn test math plak...huh..td time klas math, Pn. Wan mrh2 plak..sbb ramai dpt markah kuiz sket...seram sejuk aku..org lain yg wat masalah aku plak kne tadah telinga...huh..sabar2...td aku.bhah n ana jmp kak asma'...best borak ngan dier.mrh dier sbb xbgtau sal program ke umah anak2 yatim.nak g sne gak...tp xleh sbb had 15 org je.siswa+siswi...terlepas peluang.peluang nie la yg aku tunggu2 slama nie...tp nak wat cane an...kteorg bg cdangan nak g tempat kanak2 istimewa...dah lme simpan hasrat nak g sne... tp kak asma' dah janji nak bgtau pihak terlibat..hehe..thanks, kak asma'! hrp2 hasrat aku tercapai... balik lewat td...kol 5 lbih bru bas pnjang smpai..Seblom 2 'kuda free' Pak cik Li de je..tp aku xnak..'kuda free' 2 bas pendek(bas sauna)...2la..sp soh bw bas mcm bw kuda...membahayakan keselamatan...hehee...Ble bas pnjang Pak cik Man dtg,sumer berebut nk naik...aku pon biar la dlu n naik lambat...naik je sumer dah penuh.bah ngan ana panggil g blakang.upenye dierorg tnda 1 ruang utk aku..hehe...tp blakang aku siswa..lantak la..asal aku leh duduk...aku duk sorg sbb bah xnak duduk.dier segan..aku ajak ayie duk sme...xslesa gak duk c2.fhm la prangai org yg kurg bertamadun nie cane an..psg lagu yg ntah pape...ketuk2 kerusi aku...tension...tp sabar je la... ngah aku leka mgelamun,tibe2 aku se tudung aku sdikit tertarik.upe2nye siswa kat blkang aku yg tarik tudung wat lap tngkap kaca bas...panasnye ati aku wak2 2...tp sabarla jela...aku cuma pndang ngan riak muka xsenang n diam jek...kalo ikutkan hati,dah lama bdk tu kne balun tp aku fikir syara'...n perspektif org...sabar maisarah,sabar...mg ALLAH membri hidayah pd dierorg...

Imbau FEBRUARI lalu...

Sekadar berkongsi...hehe...utk ingatan bersme..

28 Februari 1187:
Salahuddin al-Ayubi mgetuai tentera muslimin d dlm peperangan Hittin mnentang tentera salib n menang perang 2...

6 Februari 1799:
Napoleon Bornapate masuk Palestin dgn tenteranya utk mnawan Palestin.

25 Februari 1947:
Penubuhan komando al-Jihad al-Muqaddas d bwh pimpinan Abdul Qadir al-Husayni.

27 Februari 1948:
Kump. pengganas Zionis Haganah mlakukan pembunuhan beramai2 ke atas rakyat Palestin d Wadi Gharah.

12 Februari 1949:
Pembnuhan Hassan al-Banna, ketua Jamaah Ikhwan Muslimin, yg pernah mgetuai tentera gerakan tersebut utk mnentang zionis d Palestin.

24 Februari 1949:
Mesir mnandatangani gencatan senjata dgn Zionis d Rhodes.

9 Februari 1968:
Tentera Zionis myerang n mganas d kem pelarian Palestin d al-Karamah,Jordan n membunuh lbih 14 org serta mncederakan 50 yg laen.

1 Februari 1969:
Yasser Arafat d pilih jd ketua baru PLO.

25 Februari 1972:
Tentera Zionis mlancarkan operasi mnyerang Lubnan d dlm tempoh 4 hari shj.

26 Februari 1980:
Mesir mula mlakukan hbungan diplomasi scara rasmi dgn Zionis dgn mgadakan ziarah 2 hala d antara kedua2 kuasa tersebut.

27 Februari 1983:
Ariel Sharon d dpti bersalah d atas pnyembelihan lbih 3,000 rakyat Palestin yg x berdosa d Sabra n Shatila,Beirut,Lubnan.

9 Februari 1994:
PLO mnandatangani perjanjian prstujuan dgn pihak Zionis d Kaherah.

25 Februari 1994:
Pristiwa pmbunuhan beramai2 42 org jamaah yg sdg solat subuh d Masjid Ibrahimi, d al-Khalil (Hebron) oleh pnganas Yahudi,Baruch Goldstein.

26 Februari 1997:
Krajaan Zionis memutuskan utk mbina penempatan haram Yahudi d atas tanah milik imat islam d Bukit abu Ghneim,Baitulmuqaddis timur.

8 Februari 2001:
Mesyuarat pertama jwatankuasa pnaja Muassasah al-Quds (yayasan al-Quds) d Lubnan.

Peringatan utk Aku...

GOAL:

Aku nak dpt 3.5 above utk sem 2 nie...

WHY'S:
  • Nak wat emak n ayah happy
  • Nak buktikan aku bleh berjaya cam abg2
  • Xnak brada d tahap yg sme
  • Nak tukarkan pnjaman jd biasiswa(MARA)
  • Nak buktikan Islam boleh

HOW'S:

  • Belajar btol2
  • Bahagi msa(m'baca,ulang kaji,wat tugasan nwat nota/peta minda)
  • Xlupe mintak kat ALLAH
  • Hormat/Mohon restu ayah,emak,guru n kwn2
  • Wat yg ALLAH suruh n tinggal yg ALLAH larang
  • Slalu dtg klas(x ponteng)

I can learn anything

- My brain is powerful

- I will be prepared for every exam

- I am a powerful learner

- With practice, i will always get better

SMG ALLAH PERMUDAHLAN SGALANYA...

Family Day 29 Dis ' 08

Kaum Hawa family aku...tudung grey 2 nenek...

Tgk Abg Alim...Smangat membakar...hakhakhak...

Kaum Adam family aku...

hehe...Ayah Nik lebih2 lak...huhu...

Tension...Mangsa keadaan...

Kak Long n Kak Ngah

Nie la family aku....tp msih xckup la..ramai xde...








Rasa hati nie...

Aku se lemah...ati n jiwa aku se kosong...tibe je ingat kat dier..aku xtau np..Maybe ALLAH nak uji aku...Mnggu nie pesat aku xde sbb xjd..So kurg sket pngisian utk aku...baru ari nie aku se aku terisi sket...sbb ari nie aku dpt isi hati n jiwa aku ngan pnyampaian pak cik Rosdi dr prgram soft-skill td...Aku dpt se MAISARAH GHAZALI skrg xmcm dlu...ye.btol...aku akui...Kalo dlu,aku se aku la antara org yg bermasalah skalik...rmai org anggap aku mcm 2...n byk2 anak emak n ayah, aku la yg agak degil walaupon aku nie anak sulung prempuan...Kat skolah lak aku slalu wat msalah...aku tau,aku d anggap virus pd plajar sek...Slalu org tertanya... emak n ayah aku org yg agak d knali rmai n d pndang baik...abg2 aku d pndang baik n bagus d sekolah n mne2 dierorg pegi...adik2 aku plak sumer baik2...dgr ckp...xwat hal...tp aku?Aku je yg pelik...sbb 2 dlu aku xkesah kalo org ngate aku.sbb aku sedar aku mmg x sebaek yg lain.Kat sek dlu,aku kurang ajr ngan warden,ustz n ustzah...n kalo dlu aku la yg paling mls n xnak pegi halaqah atau pon ijtima'am...tp...sumer 2 berubah ble aku dah melepasi alam sekolah.Aku se rindu pd sume 2...Rindu sgt..kalo dlu aku xpenah muhasabah diri aku.tp skrg,kdg2 tiap ksalahan aku aku fkir balik...aku try perbaiki...Sebenarnye dr dlu lg aku nak jd yg terbaik...tp slalu terbantut.tiap kali aku nak buat baik, mesti de yg akan wat aku sakit hati n aku mudah tercabar ngan sindiran n kata2 org...maklum je la...aku nie xleh silap sket... So,aku kuburkan je hasrat aku utk jd baik... teruk an? krn kata2 mnusia jek aku leh gugur n ngalah gitu je... Ckp amak n ayah pon aku slalu lwn..kalo abg bg nasihat aku wat2 pekak...Alhamdulillah abg2 aku faham aku...So,xdela marah2 aku...pe yg aku nak dierorg bg...ramai org bersabar ngan aku...bila berkwn plak aku memilih kwn...time bjala kat SMAKL aku try blaja time kwn seadanye..ye. aku berjaya...n d SMAKL la aku kenal kehidupan balaja erti idup nie...masalah jemaah yg xpenah2 aku fikir spanjang idup, aku bleh fikir n bincang ngan kwn2...lps SPM 2 ramai yg ckp aku dah laen...(berubah)aku pon xpasti ye ke x...hehe.ye kot. sbb aku dah xwat psl cm dlu lg...Sampaila aku kat KTD nie...pe yg aku hrp skrg,aku tetap d landasan yg btol...nak jd anak yg solehah...xnak mrh2 emak n ayah dah...bleh time nasihat org...xnak kembali pd pnampilan yg dlu(xtutup aurat)...bleh still bertudung labuh(time kat luar)...perckapan yg baik...dah xckp bnde2 xelok...yg xsoleh...pandai jg ati org...berdikari...nak pandai masak sbb xnak soh ayah ngan mak msak dah kalo dah pandai... byk lg la..pendek kate aku nak jd yg TERBAIK! hrp sumer org doa aku...

Kpd Ayah:
kakak mntak maaf sbb slalu wat ayah marah...slalu wat ayah malu.mrajuk xtentu psl...Sorry sbb xpenah wat yg terbaik utk ayah...Sorry gak sbb slalu kikis wet ayah...Kakak akan try yg terbaik...

Kpd emak:
Sorry gak,mak...kakak tau kakak byk wat clap.slalu kurg ajar ngan emak...xdgr ckp... kakak tau mak byk sbr ngan kakak...kakak akan igt pesan mak..kakak akan blaja utk jd matang...thanx...

Kpd Abg2:
Sori Sarah slalu wat abg2 marah n terasa...wat malu...Sarah tau sarah xsebaik abg2 tp sarah akan try n akan wat yg ter baik...jgn penah putus asa tegur silap sarah...

Kpd Kwn2:
Sori sbb slalu wat psl...slalu xdgr ckp korg...Sa tau sa xwat yg terbaik sbelom nie.. tp sa akan buktikan.doakan Sa..Thanx sbb sudi jd kwn sa...

Kpd yg laen:
Sorry 4 everything...Tau byk salah, byk clap... kalo de slh clap arap tegur...

Doakan aku jd yg terbaik.Biar la KTD nie jd medan juang aku...Aku insan lemah..kerdil..byk dose..amat mengharapkan ptunjuk dr Nya...

Berkorban lg...

Minggu nie xleh nak enjoy2...hr nie aku de program kat kolej(Soft-Skill)... Sumer sem 1 n sem 2 wajib hdir... aku bru je nak rncang nak rehat puas2 ujung mnggu nie sbb mnggu lps pon bz gak...tp nak wat cane...terpaksa la korban cuti...xpe2..utk kbaikan aku gak...Nie Soft-Skill sesi ke-2 aku g...sesi pertama time aku sem 1...tp kali nie best la sket dr dlu...Pak cik Rosdi (En.Rosdi Baharom-Pngurus HEP) yg cnduct...best3...hehee...slalu kne soal...hehe...Prgram nie abis ptg esok...Walaupon aku xleh rse hari cuti n bz gak time cuti...aku xkesah.aku redha...Asalkan aku dpt ilmu n aku xla buang mse kat hostel...Dr program td aku dpt suntik smangat aku smula utk terus berusaha...hehee...

Epy Bestday D-nie!!!

Salam...
Kat cnie amik ksempatan utk ucap Selamat Hari Lahir ke-18 kpd adikku tersyg, Wan Nur Deeni bt Wan Ali...Smg ALLAH bg kmudahan n kekuatan pd D-nie dlm mnempuh khidupan nie...wat yg terbaik dlm idup nie...skrg zman sek dah berlalu..So tnggungjwb akan bertmbah berat..Ingat tau...Pape pon gud luck 4 everything....heheee...

Atlet KTD


Hehe...nie la atlet badminton KTD...Ana n Hasnul..Aktiviti anjuran KELISA...Semangat dierorg nie...main x henti2...blik je trus tido...Shari lps 2 sume pakat sakit urat...lbih2 lg Ana..hehe..Pape pon aktiviti 2 best!

Abg2ku d sana...

Along n Adik Kyra
Along dah balik Syria...Bertolak ke KLIA smalam.pas2 tolak ke Syria kol 3 pg td...Bubbye along! Alhamdulillah...Cuti bru2 nie smpat ngan along.Sambut Family Day sme2...hehe..


Abg Ab
Ha...nie plak ble nak balik? hehe...Abg ab...Dah lme duk Mesir 2...Balik2 la...ha..kalo nak balik jgn lupe ek?janji ari 2...beli adiah..ingat tau..hehe...Sa kan adik abg ab yg baik ati..huhu...
 

OWNER

My photo
HambaNya yang sentiasa mahukan perubahan dalam hidup. Bakal penghuni kubur. Moga hidup ini memberi erti.
Powered by Blogger.

Blog Archive

MARI MENJADI HAMBA

SALING BERPESAN

EMPUNYA BLOG

EMPUNYA BLOG

UKHUWAH KERANA-NYA..

UKHUWAH KERANA-NYA..

Adward dari Pereka cerita

Followers

KOMUNITI TEMAN INTEAM

FAMILI UNIC

NASYID FM

HALUAN SISWA